Resultaten
2.1 Groen gebieden
De respondenten is gevraagd welke groen gebieden in de gemeente Groningen ze wel eens bezoeken (Tabel 2). Het Noorderplantsoen en Stadspark wordt door 15% van de respondenten wel eens bezocht. Ook het recreatiegebied Paterswoldsemeer (12%) en Appelbergen (9%) zijn populair onder de respondenten. Eén procent van de respondenten gaf aan nooit een groen gebied in de gemeente Groningen te bezoeken. Bij de opties 'anders' werden veelvuldig De Vork, Het Roege Bos en De Onlanden genoemd. Het Roege Bos werd in de keuzelijst met 'Park de Oude Held' aangeduid. De Onlanden valt niet binnen de gemeente Groningen.
Tabel 2. De top 10 door respondenten bezochte groen gebieden (n=4.668)
| Groen gebied | Bezocht (%) |
|---|---|
| Stadspark | 15 |
| Noorderplantsoen | 15 |
| Recreatiegebied Paterswoldsemeer (incl Hoornseplas) | 12 |
| Appelbergen | 9 |
| Recreatiegebied Kardinge | 7 |
| Noordlaarderbos | 6 |
| Sterrebos | 6 |
| Quintusbos | 3 |
| Oosterpark | 3 |
| Park Groenestein | 2 |
Gevraagd naar de belangrijkste voorzieningen voor de respondenten in een groot groen gebied, springen er vier voorzieningen uit. De respondenten vinden bankjes (zitgelegenheid) de belangrijkste voorziening. Voor 21% van de respondenten staat dit in de top drie van belangrijkste voorzieningen. Prullenbakken (19%), openbare toiletten (15%) en horecagelegenheden (14%) scoren ook hoog. In de categorie 'anders, namelijk' (1%) komen regelmatig (goede) fietspaden terug.
Tabel 3: Top 5 voorzieningen die respondenten het belangrijkst vinden in een groot groen gebied
| Voorziening | % |
|---|---|
| Bankjes (zitgelegenheid) | 21 |
| Prullenbakken | 19 |
| Openbare toiletten | 15 |
| Horecagelegenheid | 14 |
| Watertappunt | 6 |
Wanneer we kijken naar de factoren die voor de respondenten van invloed zijn op de veiligheidsbeleving in een groen gebied, dan wordt dit voor een belangrijk deel (27%) bepaald door de andere bezoekers. Daarnaast hebben verlichting (23%) en de algehele sfeer / uitstraling (22%) een grote invloed op het veiligheidsgevoel. In de de categorie ‘anders, namelijk’ (2,5%), worden vaak (loslopende) honden genoemd.
Tabel 4: Top 5 factoren die voor respondenten veiligheidsgevoel bepalen in een groot groen gebied
| Factor | % |
|---|---|
| Andere bezoekers | 27 |
| Verlichting | 23 |
| Algemene sfeer | 22 |
| Andere verkeersdeelnemers | 7 |
| Dichte bebossing | 6 |
De respondenten is gevraagd hoe tevreden ze over het algemeen zijn met de groen gebieden in de gemeente Groningen en dit uit te drukken in een cijfer van 1 (helemaal niet tevreden) tot 10 (zeer tevreden). De respondenten geven gemiddeld een 7,5 voor de groen gebieden.
Figuur 2: Spreiding cijfers tevredenheid groen gebieden (n=4.595)
Bovenstaande grafiek in tabel-vorm:
| 1 | 10 |
|---|---|
| 2 | 12 |
| 3 | 20 |
| 4 | 35 |
| 5 | 108 |
| 6 | 379 |
| 7 | 1533 |
| 8 | 1945 |
| 9 | 448 |
| 10 | 105 |
2.2 Recreatiegebied Kardinge
Het recreatiegebied Kardinge is door 901 respondenten beoordeeld. De helft van hen komt minimaal één keer per week in het gebied. Het belangrijkst vervoermiddel om er te komen is de fiets (53%). Een groot deel komt ook te voet (35%).
De belangrijkste functies van het gebied zijn volgens de respondenten sporten en bewegen (22%), recreëren (21%) en rusten (18%). De respondenten gebruiken Kardinge zelf voornamelijk om te wandelen (26%), te genieten van de natuur (21%), op doorreis (14%) en om te sporten en bewegen (12%).
Drie van de tien respondenten geeft aan dat ze faciliteiten missen bij recreatiegebied Kardinge. Veruit het meest genoemd worden (openbare) toiletten en horeca (Figuur 3).
Figuur 3: Mist u momenteel voorzieningen in Recreatiegebied Kardinge?

De respondenten ervaren het Recreatiegebied Kardinge als een prettig gebied (Figuur 4). Slechts een klein deel (3%) voelt zich er (soms) niet prettig.
Figuur 4: Voelt u zich prettig in Recreatiegebied Kardinge?
Bovenstaande grafiek in tabel-vorm:
| (Bijna) altijd | Vaak | Regelmatig | Soms | (Bijna) nooit | |
|---|---|---|---|---|---|
| Voelt u zich prettig in recreatiegebied Kardinge? |
60% | 26% | 11% | 3% | 0% |
Wanneer we kijken naar ervaren overlast, zien we dat driekwart van de respondenten in de voorgaande twaalf maanden (bijna) nooit overlast heeft ervaren (figuur 5). Voor de overige respondenten geldt dit wel. De overlast die door dit deel van de respondenten werd ervaren, werd met name veroorzaakt door rommel of losliggend afval (23%) en geluid (18%). Onveilig voelden vier van de vijf respondenten zich er (bijna) nooit.
Figuur 5: Ervaren overlast en onveiligheid in Recreatiegebied Kardinge
Bovenstaande grafiek in tabel-vorm:
| Nee, (bijna) nooit | Ja, soms | Ja, regelmatig | Ja, vaak | Ja, (bijna) altijd | |
|---|---|---|---|---|---|
| Overlast (n=850) | 73% | 24% | 2% | 1% | 0% |
| Onveilig (n=859) | 79% | 11% | 9% | 1% | 0% |
De respondenten zijn zeer te spreken over de bereikbaarheid van Recreatiegebied Kardinge. Maar liefst 95% is hierover tevreden. De helft van de respondent is hierover zelfs heel erg tevreden. Meer dan tachtig procent van de respondenten is tevreden over de begaanbaarheid van de wegen en paden binnen het gebied en de algehele sfeer.
Gevraagd naar de tevredenheid over de mogelijkheden tot een langer verblijf in Recreatiegebied Kardinge antwoorden 262 respondenten met ‘weet niet / geen mening’. Dit, in verhouding tot de andere aspecten hoge aantal, doet vermoeden dat voor de respondenten niet duidelijk was hetgeen met een langer verblijf wordt bedoeld. Het grote percentage ‘neutraal’ (43%) versterkt dit vermoeden. Toch geeft 46% van de respondenten aan tevreden te zijn met de mogelijkheden tot een langer verblijf.
Figuur 6: Tevredenheid over de verschillende aspecten van het Recreatiegebied Kardinge
Bovenstaande grafiek in tabel-vorm:
| Heel erg tevreden | Tevreden | Neutraal | Ontevreden | Heel erg ontevreden | |
|---|---|---|---|---|---|
| Bereikbaarheid (n=873) | 50% | 45% | 4% | 0% | 1% |
| Begaanbaarheid (n=870) | 32% | 53% | 11% | 3% | 1% |
| Langer verblijf (n=614) | 14% | 32% | 43% | 10% | 1% |
| Sfeer (n=860) | 22% | 62% | 13% | 2% | 1% |
Tot slot is de respondenten gevraagd Recreatiegebied Kardinge te beoordelen met een cijfer van 1 (helemaal niet tevreden) tot 10 (zeer tevreden). De respondenten geven gemiddeld een 7,8 voor Recreatiegebied Kardinge.
2.3 Noorderplantsoen
Het Noorderplantsoen is door 1897 mensen beoordeeld. Van de respondenten komt 45% wekelijks in het Noorderplantsoen. Respondenten komen voornamelijk op de fiets (51%) en te voet (46%).
Voor de respondenten heeft het Noorderplantsoen een belangrijke functie als doorfietsroute (24%). Dit kan worden verklaard doordat de respondenten voor een groot deel komen uit de wijken ten noorden van het Noorderplantsoen. Zij benutten waarschijnlijk het fietspad in Noorderplantsoen om in de binnenstad te komen. Daarnaast vinden ze de recreatiefunctie (21%) en de functie van ‘groene long’ (18%) belangrijk.
De respondenten gebruiken het Noorderplantsoen zelf voornamelijk om er te wandelen (23%) en op doorreis (21%). Bij de vraag naar het gebruik van het Noorderplantsoen wordt in de ‘anders, namelijk’-optie veelvuldig het bezoeken van evenementen, en dan specifiek Noorderzon, genoemd.
Wanneer de respondenten wordt gevraagd of ze nog voorzieningen missen, geeft iets meer dan een kwart (27%) aan dit te doen. Het belangrijkste gemis zijn (openbare) toiletten en prullenbakken.
Figuur 7: Mist u momenteel voorzieningen in het Noorderplantsoen?

De respondenten ervaren het Noorderplantsoen als een prettig gebied (figuur 8). Slechts een klein deel (7%) voelt zich er (soms) niet prettig.
Figuur 8: Voelt u zich prettig in het Noorderplantsoen? (n=1.856)
Bovenstaande grafiek in tabel-vorm:
| (Bijna) altijd | Vaak | Regelmatig | Soms | (Bijna) nooit | |
|---|---|---|---|---|---|
| Voelt u zich prettig in het Noorderplantsoen? |
58% | 24% | 11% | 6% | 1% |
Gevraagd naar ervaren overlast in het Noorderplantsoen, zien we dat zestig procent van de respondenten (bijna) nooit overlast heeft ervaren (figuur 9). De overige respondenten geldt dit wel. Vier procent ervaart zelfs vaak tot (bijna) altijd overlast. De overlast die door respondenten werd ervaren, werd met name veroorzaakt door rommel of losliggend afval (23%), drukte (14%) en geluid (14%). Onveilig voelde 74% de respondenten zich er (bijna) nooit. Elf procent voelt zich regelmatig of vaak onveilig in het Noorderplantsoen.
Figuur 9: Ervaren overlast en onveiligheid in het Noorderplantsoen
Bovenstaande grafiek in tabel-vorm:
| Nee, (bijna) nooit | Ja, soms | Ja, regelmatig | Ja, vaak | Ja, (bijna) altijd | |
|---|---|---|---|---|---|
| Overlast (n=1.807) | 60% | 28% | 8% | 3% | 1% |
| Onveilig (n=1.809) | 74% | 15% | 10% | 1% | 0% |
Het overgrote deel van de respondent is (94%) is (heel erg) tevreden over de bereikbaarheid van het Noorderplantsoen. Negentig procent van de respondenten is tevreden over de begaanbaarheid van de wegen en paden binnen het park en acht van de tien respondenten is tevreden over de algehele sfeer. Van de respondenten is 60% tevreden over de mogelijkheden tot langer verblijf. Maar ook hier geldt dat veel respondenten geen antwoord konden geven op deze vraag.
Figuur 10: Tevredenheid over de verschillende aspecten van het Noorderplantsoen
Bovenstaande grafiek in tabel-vorm:
| Heel erg tevreden | Tevreden | Neutraal | Ontevreden | Heel erg ontevreden | |
|---|---|---|---|---|---|
| Bereikbaarheid (n=1.832) | 57% | 38% | 4% | 0% | 1% |
| Begaanbaarheid (n=1.827) | 42% | 48% | 7% | 2% | 1% |
| Langer verblijf (n=1.477) | 17% | 43% | 34% | 5% | 1% |
| Sfeer (n=1.820) | 24% | 56% | 15% | 4% | 1% |
Tot slot zijn ook de respondenten die vragen over het Noorderplantsoen beantwoorden gevraagd het plantsoen te beoordelen met een cijfer van 1 (helemaal niet tevreden) tot 10 (zeer tevreden). De respondenten geven gemiddeld een 7,8 voor het Noorderplantsoen.
2.4 Recreatiegebied Paterswoldsemeer
De vragen over het Recreatiegebied Paterswoldsemeer (inclusief Hoornseplas) zijn aan 1330 mensen voorgelegd. Van de respondenten komt 23% wekelijks in het gebied. Het grootste deel van de respondenten (44%) gaf aan het gebied een paar keer per jaar te bezoeken. De fiets is wordt met afstand het vaakst ingezet om het Recreatiegebied Paterswoldsemeer te bereiken. Maar liefst 68% van de respondenten zegt hiervan meestal gebruik te maken. Te voet komt meestal 17%, terwijl 13% de auto gebruikt.
Voor de respondenten is recreatie de belangrijkste functie (39%). Ook de functie doorfietsroute (15%), rustgebied (14%) en sport en bewegen (14%) scoren hoog. De respondenten gebruiken het Paterswoldsemeergebied voornamelijk om te wandelen (19%), voor de natuur (16%) en om horeca te bezoeken (15%). Bij de vraag naar het gebruik van het Paterswoldsemeergebied wordt in de ‘anders, namelijk’-optie veelvuldig (een rondje) fietsen en verschillende vormen van watersport genoemd. Wanneer de respondenten wordt gevraagd of ze nog voorzieningen missen, geeft 16% aan dat er iets mist. Het belangrijkste gemis zijn ook hier (openbare) toiletten.
Figuur 11: Mist u momenteel voorzieningen in Recreatiegebied Paterswoldsemeer?

Van de respondenten ervaart 63% het Paterswoldsemeergebied (bijna) altijd als een prettig gebied (figuur 12). Slechts een klein deel (3%) voelt zich er (soms) niet prettig.
Figuur 12: Voelt u zich prettig in Recreatiegebied Paterswoldsemeer? (n=1.292)
Bovenstaande grafiek in tabel-vorm:
| (Bijna) altijd | Vaak | Regelmatig | Soms | (Bijna) nooit | |
|---|---|---|---|---|---|
| Voelt u zich prettig in recreatie- gebied Paterswoldsemeer? |
63% | 24% | 10% | 3% | 0% |
Wanneer we kijken naar de ervaren overlast zien we dat driekwart (76%) van de respondenten (bijna) nooit overlast heeft ervaren (figuur 13). De overige respondenten hebben wel eens te maken gehad met overlast. Negentien procent ervaarde soms overlast. De overlast die door de respondenten werd ervaren, werd met name veroorzaakt door rommel of losliggend afval (18%), geluid (15%) en loslopende honden (12%). Binnen de categorie 'Anders, namelijk' (8%) werd vaak overlast als gevolg van naaktrecreatie genoemd. Onveilig voelde 85% de respondenten zich er (bijna) nooit. Voor negen procent geldt dat ze zich soms onveilig voelden, terwijl zes procent aan gaf zich regelmatig onveilig te voelen.
Figuur 13: Ervaren overlast en onveiligheid in Recreatiegebied Paterswoldsemeer
Bovenstaande grafiek in tabel-vorm:
| Nee, (bijna) nooit | Ja, soms | Ja, regelmatig | Ja, vaak | Ja, (bijna) altijd | |
|---|---|---|---|---|---|
| Overlast (n=1.269) | 76% | 19% | 3% | 1% | 1% |
| Onveilig (n=1.267) | 85% | 9% | 6% | 0% | 0% |
Het overgrote deel van de respondent is (92%) is (heel erg) tevreden over de bereikbaarheid van het Paterswoldsemeergebied. 85% van de respondenten is tevreden over de begaanbaarheid van de wegen en paden binnen het park en 86% respondenten is tevreden over de algehele sfeer. Van de respondenten is 53% tevreden over de mogelijkheden tot langer verblijf. Maar ook hier geldt dat veel respondenten geen antwoord konden geven op deze vraag of neutraal (42%) als antwoord kozen.
Figuur 14: Tevredenheid over de verschillende aspecten van het Recreatiegebied Paterswoldsemeer
Bovenstaande grafiek in tabel-vorm:
| Heel erg tevreden | Tevreden | Neutraal | Ontevreden | Heel erg ontevreden | |
|---|---|---|---|---|---|
| Bereikbaarheid (n=1.291) | 41% | 51% | 6% | 1% | 1% |
| Begaanbaarheid (n=1.282) | 29% | 56% | 11% | 3% | 1% |
| Langer verblijf (n=816) | 12% | 41% | 42% | 5% | 0% |
| Sfeer (n=1279) | 22% | 64% | 13% | 1% | 0% |
Tot slot zijn ook de respondenten ook hier weer gevraagd om het gebied te beoordelen met een cijfer van 1 (helemaal niet tevreden) tot 10 (zeer tevreden). De respondenten deelden gemiddeld een 7,9 uit voor het Paterswoldsemeergebied, inclusief de Hoornseplas.
2.5 Stadspark
Tot slot het Stadspark. In totaal 658 mensen vulden de vragenlijst in met vragen over het Stadspark. Van de respondenten komt 42% wekelijks in het Stadspark. Om in het Stadspark te komen neemt 55% van de respondenten meestal de fiets. Ook te voet is het park populair (37%).
De belangrijkste functie van het Stadspark is volgens de respondenten de functie van rustgebied (26%). Daarnaast scoren ook de functies recreatiegebied en doorfietsroute met beide 18% hoog. Wanneer de respondenten gevraagd worden naar de reden(en) van hun gebruik van het Stadspark staat op de eerste plaats wandelen. Vierentwintig procent van de respondenten gaf dit als antwoord. Maar ook de natuur scoort met 19% hoog. Voor 17% van de respondenten is het Stadspark een gebied op doorreis naar elders.
Bij de open antwoorden worden (Bevrijdings)festival en concerten regelmatig genoemd. Ruim een derde van de respondenten geeft aan nog voorzieningen te missen in het Stadspark. Van de vier gebieden is dit het hoogste percentage. Als belangrijkste gemis komen hier ook (openbare) toiletten naar boven, maar ook horeca en prullenbakken worden vaak genoemd.
Figuur 15: Mist u momenteel voorzieningen in het Stadspark?

Zes van de tien respondenten (Figuur 16) voelt zich (bijna) altijd prettig in het Stadspark. Vier procent van de respondenten voelt zich er soms niet veilig.
Figuur 16: Voelt u zich prettig in het Stadspark? (n=643)
Bovenstaande grafiek in tabel-vorm:
| (Bijna) altijd | Vaak | Regelmatig | Soms | (Bijna) nooit | |
|---|---|---|---|---|---|
| Voelt u zich prettig in het Stadspark? |
60% | 25% | 11% | 4% | 0% |
Wanneer we kijken naar de ervaren overlast zien we dat zeventig procent van de respondenten (bijna) nooit overlast heeft ervaren (figuur 17). De overige respondenten hebben wel eens te maken gehad met overlast. 23% ervaarde soms overlast. De overlast die door de respondenten werd ervaren, werd met name veroorzaakt door rommel of losliggend afval (21%), geluid (19%) en evenementen (15%). Onveilig voelde 73% de respondenten zich er (bijna) nooit. Voor veertien procent geldt dat ze zich soms onveilig voelden, terwijl dertien procent aan gaf zich regelmatig onveilig te voelen.
Figuur 17: Ervaren overlast en onveiligheid in het Stadspark
Bovenstaande grafiek in tabel-vorm:
| Nee, (bijna) nooit | Ja, soms | Ja, regelmatig | Ja, vaak | Ja, (bijna) altijd | |
|---|---|---|---|---|---|
| Overlast (n=628) | 70% | 23% | 4% | 2% | 1% |
| Onveilig (n=624) | 73% | 14% | 13% | 0% | 0% |
Het overgrote deel van de respondent is (88%) is (heel erg) tevreden over de bereikbaarheid van het Stadspark (Figuur 14). Vier van de vijf respondenten is tevreden over de begaanbaarheid van de wegen en paden binnen het park en 81% respondenten is tevreden over de algehele sfeer. Van de respondenten is de helft tevreden over de mogelijkheden tot langer verblijf. Maar ook hier geldt dat veel respondenten geen antwoord konden geven op deze vraag of neutraal (42%) als antwoord kozen.
Figuur 18: Tevredenheid over de verschillende aspecten van het Stadspark
Bovenstaande grafiek in tabel-vorm:
| Heel erg tevreden | Tevreden | Neutraal | Ontevreden | Heel erg ontevreden | |
|---|---|---|---|---|---|
| Bereikbaarheid (n=637) | 38% | 50% | 9% | 2% | 1% |
| Begaanbaarheid (n=634) | 27% | 54% | 16% | 3% | 0% |
| Langer verblijf (n=483) | 11% | 39% | 42% | 7% | 1% |
| Sfeer (n=632) | 17% | 64% | 16% | 2% | 1% |
Tot slot zijn ook de respondenten die de vragen over het Stadspark invulden gevraagd om het gebied te beoordelen met een cijfer van 1 (helemaal niet tevreden) tot 10 (zeer tevreden). De respondenten beoordeelden het Stadspark gemiddeld met een 7,7.