Spring naar inhoud

Resultaten

2.1 Bezoek aan het Noorderplantsoen

We hebben aan respondenten gevraagd hoe vaak ze het Noorderplantsoen bezoeken. Daarbij geldt een doorreis door het Noorderplantsoen ook als een bezoek. In totaal geeft ruim een derde (37%) van de respondenten aan het Noorderplantsoen in ieder geval wekelijks (iedere dag, een paar keer per week of ongeveer één keer per week) te bezoeken. We zien hiernaast dat ruim 84 procent van de omwonende respondenten het Noorderplantsoen iedere dag of een paar keer per week bezoeken (Figuur 2). In het vervolg van deze rapportage zullen we de respondenten die aangaven het Noorderplantsoen  ‘iedere dag’ of ‘een paar keer per week’ te bezoeken, maar niet tot de groep omwonenden behoren, aanduiden als regelmatige bezoekers.

Figuur 2: Hoe vaak bezoekt u het Noorderplantsoen (omwonenden en niet-omwonenden)?

Bovenstaande grafiek in tabel-vorm:

  Omwonenden (n=215) Niet-omwonenden (n=4.390)
Iedere dag 48% 4%
Een paar keer per week 36% 17%
Ongeveer één keer per week 8% 12%
Een paar keer per maand 6% 16%
Ongeveer één keer per maand 1% 11%
Een paar keer per jaar 0% 27%
Minder dan één keer per jaar 0% 12%

Ook zien we dat jongere respondenten het Noorderplantsoen vaker bezoeken dan oudere respondenten. Bijna 75% van de respondenten geeft aan meestal op de fiets naar het Noorderplantsoen te komen. Een groep van 20% doet dit meestal lopend.

Redenen niet-bezoek

De respondenten die minder dan eens per jaar het Noorderplantsoen bezoeken hebben we gevraagd waarom ze dit niet of weinig doen. Bijna driekwart (71%) geeft aan dat het plantsoen niet in de buurt is. Een derde (33%) geeft aan er geen behoefte aan te hebben om het plantsoen te bezoeken.

Redenen van bezoek

We hebben de respondenten gevraagd waarvoor ze naar het Noorderplantsoen komen. Ruim zeven op de tien respondenten (71%) bezoekt het Noorderplantsoen op doorreis. Wandelen (45%) en het bezoek van een evenement of festival (44%) is ook populair onder de respondenten. Bijna 30% bezoekt het Noorderplantsoen voor de horeca en iets meer dan een vijfde (21%) komt voor de natuur naar het Noorderplantsoen. 

Wanneer we verder inzoomen op de verschillende groepen (Figuur 3) zien we dat omwonenden vooral in het Noorderplantsoen komen om te wandelen of op doorreis. Een regelmatige bezoeker, niet zijnde omwonende, komt voornamelijk op doorreis in het Noorderplantsoen. Voor de niet-regelmatige bezoekers geldt dat ze verreweg het meest (67%) op doorreis in het Noorderplantsoen komen. Terwijl zij juist veel minder vaak komen wandelen of voor de natuur het Noorderplantsoen bezoeken. Zij komen wel weer het vaakst voor festivals en evenementen in het Noorderplantsoen.

Figuur 3: Waarvoor komt u in het Noorderplantsoen?

Bovenstaande grafiek in tabel-vorm:

  Omwonenden (n=215) Regelmatige bezoekers (n=940) Overig (n=3.450)
Wandelen 80% 66% 37%
Op doorreis 76% 83% 67%
Voor de natuur 42% 34% 16%
Voor festivals of evenementen 40% 42% 45%
Horeca bezoeken 35% 37% 26%
Zonnen of ontspanning 20% 22% 12%
Sporten 12% 14% 4%
Speeltuin bezoeken 12% 8% 4%
Huisdier uitlaten 12% 8% 3%
Picknicken of barbecueën 8% 11% 5%

We hebben de panelleden gevraagd wat ze de belangrijkste functie van het Noorderplantsoen vinden. Bijna de helft (46%) vindt de functie als recreatiegebied het belangrijkste. Bijna een kwart (23%) vindt de belangrijkste functie van het Noorderplantsoen die van rustgebied.  

In figuur 4 valt op dat omwonenden de functie van rustgebied (30%) vaker belangrijk vinden dan de andere twee groepen (ruim twintig procent).  Ook zien omwonenden het Noorderplantsoen juist iets minder vaak als recreatiegebied dan de overige respondenten.

Figuur 4: Wat vindt u de belangrijkste functie van het Noorderplantsoen?

Bovenstaande grafiek in tabel-vorm:

  Omwonenden (n=215) Regelmatige bezoekers (n=937) Overig (n=3.431)
Recreatiegebied 44% 47% 46%
Rustgebied 30% 22% 23%
Ecologisch gebied 17% 17% 12%
Doorfietsroute 5% 10% 12%
Evenemententerrein 1% 1% 3%

2.2 Overlast en veiligheid in het Noorderplantsoen

We hebben de panelleden gevraagd naar hun ervaringen met (eventuele) overlast in het Noorderplantsoen. In totaal zegt tachtig procent (bijna) nooit met overlast in het Noorderplantsoen te maken te hebben gehad. Kijken we echter naar de verschillende groepen, dan zien we dat van de omwonenden ruim 40 procent (bijna) nooit overlast ervaart. Een meerderheid van de omwonenden ervaart dus wel eens overlast in het Noorderplantsoen (Figuur 5). Van de omwonenden geeft een kwart aan regelmatig of vaak met overlast te maken te hebben. 

Figuur 5: Hoe vaak heeft u te maken met overlast in het Noorderplantsoen?

Bovenstaande grafiek in tabel-vorm:

  Omwonenden (n=213) Regelmatige bezoekers (n=916) Overig (n=2.988)
Vaak 9% 4% 1%
Regelmatig 16% 7% 2%
Soms 33% 22% 11%
(Bijna) nooit 41% 67% 86%

We hebben de respondenten die soms, regelmatig of vaak met overlast te maken hebben gevraagd wat voor soort overlast zij hebben ervaren (Figuur 6). Wanneer we kijken naar de diverse vormen van overlast zien we dat rommel en losliggend afval (66%) bij de meeste respondenten overlast veroorzaakt, gevolgd door geluidsoverlast (60%). Bijna een derde van de respondenten (32%) heeft overlast ervaren van vervelend gedrag door medebezoekers. 

Respondenten die ‘Anders, namelijk…” kozen, gaven veelvuldig aan overlast te hebben ondervonden van Noorderzon. Daarbij werd dan niet enkel gewezen op overlast gedurende het evenement zelf, maar ook voorafgaand en na afloop van het evenement.

Vanwege opbouw, gebruik en afbraak Noorderzon lange tijd geen doorgang mogelijk of grote drukte.

Figuur 6: Wat voor soort overlast heeft u het laatste jaar ervaren in het Noorderplantsoen (n=840) ?

Bovenstaande grafiek in tabel-vorm:

Soort %
Rommel of losliggend afval 66%
Geluidsoverlast 60%
Vervelend gedrag door medebezoekers 32%
Rookoverlast (van barbecues of vuurkorven) 28%
(Loslopende) honden 25%
(Fout) geparkeerde auto`s of fietsen 13%
Anders, namelijk 13%

Wanneer we kijken naar de diverse groepen respondenten, zien we een aantal verschillen in de ervaren overlast. Omwonenden van het Noorderplantsoen hadden voornamelijk hinder van geluid (78%). Ook storen zij zich vaker dan de andere groepen aan rookoverlast en (fout) geparkeerde auto’s of fietsen. Regelmatige bezoekers stoorden zich het meest aan rommel of losliggend afval.

Figuur 7: Wat voor soort overlast heeft u het laatste jaar ervaren in het Noorderplantsoen?

Bovenstaande grafiek in tabel-vorm:

  Omwonenden (n=125) Regelmatige bezoekers (n=304) Overig (n=411)
Geluidsoverlast 78% 63% 52%
Rommel of losliggend afval 64% 72% 62%
Rookoverlast (van barbecues of vuurkorven) 41% 28% 23%
Vervelend gedrag door medebezoekers 29% 29% 36%
(Fout) geparkeerde auto`s of fietsen 29% 14% 9%
(Loslopende) honden 23% 26% 24%
Anders, namelijk 11% 14% 14%

Vervolgens hebben we gevraagd of de respondenten zich weleens onveilig voelen in het Noorderplantsoen (Figuur 8). In totaal geeft 81% van de respondenten aan zich (bijna) nooit onveilig te voelen. Daar staat tegenover dat 17% zich soms onveilig voelt. Twee procent (84 respondenten) zegt zich regelmatig of vaak onveilig te voelen in het Noorderplantsoen. Wanneer we kijken naar de verschillende groepen zien we dat de omwonenden zich iets vaker onveilig voelen.

Figuur 8: Voelt u zich wel eens onveilig in het Noorderplantsoen?

Bovenstaande grafiek in tabel-vorm:

  Omwonenden (n=214) Regelmatige bezoekers (n=930) Overig (n=3.056)
(Bijna) nooit 77% 80% 81%
Soms 20% 17% 17%
Regelmatig 3% 2% 1%
Vaak 0% 1% 1%

Uit de toelichtingen blijkt dat respondenten voornamelijk na zonsondergang en in de avond zich onveilig voelden. Regelmatig wordt aangegeven dat respondenten het Noorderplantsoen in het donker vermijden.

’s Avonds laat fiets ik niet door het Noorderplantsoen terug naar huis. Dan neem ik een andere weg.

Ook wordt regelmatig genoemd dat er groepen mensen zijn of rondhangen in het Noorderplantsoen die ervoor zorgen dat respondenten zich niet veilig voelen. Daarnaast vormen brommers en fietsers voor sommige respondenten een bron van onveiligheid.

Er lopen soms ongure types rond of hanggroep jongeren. Daarnaast fietsen mensen er erg hard en kijken ze slecht uit. Het is eigenlijk te druk, waardoor onveilige situaties ontstaan.

2.3 Tevredenheid over het Noorderplantsoen

We hebben gevraagd of de respondenten een aantal positieve en een aantal negatieve punten over het Noorderplantsoen konden noemen. 

Respondenten zijn veelal positief over het groen, de (oude) bomen en de rust. Het Noorderplantsoen wordt betiteld als ‘oase van rust’ en ‘groene long’ voor de stad.

Het plantsoen is over het algemeen keurig onderhouden; Leuke horeca; Veldje waar honden kunnen spelen; Noorderzon.

Veel groen, relaxte sfeer.

Figuur 9: Woordwolk: Zou u een paar punten kunnen noemen die u positief vindt aan het Noorderplantsoen?

Bij de negatieve punten worden (zwerf)afval en rommel veel genoemd. Daarnaast drukte in het algemeen, maar ook drukte op de fiets- en wandelpaden. Voor een groep respondenten is de aanwezigheid van (loslopende) honden een doorn in het oog, terwijl een andere groep het inkorten van de honden loslooproute bekritiseerd.

Erg druk als het mooi weer is en daarna veel rommel

Groen gaat verloren door veel gebruik voor ontspanning door het gehele park

Figuur 10: Woordwolk: Zou u ook een paar punten kunnen noemen die u negatief vindt aan het Noorderplantsoen?

Tot slot hebben we over een aantal specifieke aspecten de tevredenheid over het Noorderplantsoen onderzocht (Figuur 11). We zien dat een grote groep van 89 procent (zeer) tevreden is over het Noorderplantsoen in het algemeen. Over het onderhoud en de toegankelijkheid van het Noorderplantsoen is de tevredenheid iets minder groot, respectievelijk 81 en 76 procent.

Figuur 11: In hoeverre bent u tevreden over het Noorderplantsoen

Bovenstaande grafiek in tabel-vorm:

  Zeer tevreden Tevreden Neutraal Ontevreden Zeer ontevreden
Algemeen (n=4.262) 43% 46% 8% 2% 1%
Onderhoud (n=4.009) 28% 53% 15% 3% 1%
Toegankelijkheid (n=2.818) 27% 49% 20% 3% 1%

We zien dat de verschillen in de waardering tussen de groepen klein zijn (Figuur 12). De omwonenden en regelmatige bezoekers onder de respondenten zijn meer tevreden over het Noorderplantsoen in het algemeen en over het onderhoud dan overige respondenten.

Figuur 12: In hoeverre bent u tevreden over het Noorderplantsoen?

Bovenstaande grafiek in tabel-vorm:

  Zeer tevreden Tevreden Neutraal Ontevreden Zeer ontevreden
ALGEMEEN          
Omwonenden (n=212) 52% 38% 4% 4% 2%
Regelmatige bezoekers (n=909) 52% 41% 5% 1% 1%
Overig (n=3.141) 40% 48% 10% 1% 1%
           
ONDERHOUD          
Omwonenden (n=212) 38% 47% 9% 3% 3%
Regelmatige bezoekers (n=897) 34% 51% 10% 3% 2%
Overig (n=2.900) 25% 54% 17% 3% 1%
           
TOEGANKELIJKHEID          
Omwonenden (n=148) 30% 45% 21% 2% 2%
Regelmatige bezoekers (n=615) 32% 49% 15% 3% 1%
Overig (n=2.055) 26% 50% 21% 2% 1%