Spring naar inhoud

Resultaten onderzoek

2.1 Frequentie gebruik

We hebben de respondenten eerst gevraagd naar de frequentie van het gebruik van de Stadjerspas. Bijna een derde van de respondenten maakt regelmatig tot vaak gebruik van de Stadjerspas. Daar staat tegenover dat 8% van de respondenten aan geeft de Stadjerpas nooit te gebruiken.

Figuur 1: Maakt u gebruik van de Stadjerpas (n=2.759)

Bovenstaande grafiek in tabel-vorm:

Frequentie %
Nooit 8
Soms 60
Regelmatig 24
Vaak 8

We hebben de respondenten die nooit gebruikmaken van de Stadjerspas gevraagd waarom ze dit niet doen. De overgrote meerderheid geeft aan dat het aanbod niet past bij hun interesses. Daarnaast geven meerdere respondenten aan dat ze vergeten om de pas te gebruiken, te laat zijn voor een aanbieding of dat de eigen bijdrage als te hoog wordt ervaren.

Er is geen aanbod waar ik iets aan heb en het meeste aanbod is ondanks de korting nog te duur.

Weinig interesse in de mogelijkheden die er waren enkele maanden geleden, ik heb er daarna nooit meer naar gekeken moet ik toegeven.

Een wedstrijd van FC Groningen voor 1 euro is natuurlijk de beste aanbieding die ik kan krijgen, maar ik koop liever een regulier kaartje om bij vrienden te kunnen zitten in plaats van het bijstandsvak.

2.2 Aanbod

We hebben de respondenten gevraagd waarvoor ze de Stadjerspas gebruiken (figuur 2). Meer dan de helft (55%) van hen geeft aan de Stadjerpas te gebruiken om recreatief te gaan zwemmen of schaatsen. Ook het maken van uitstapjes (bv. een busreis, rondvaart, bezoek aan Hortus Haren of het beklimmen van de Martinitoren) en naar de film gaan zijn populair onder de respondenten. Het maken van een uitstapje wordt door 40% van de respondenten gedaan. Een film werd bezocht door 36% van de respondenten.

Figuur 2: Waarvoor gebruikt u de Stadjerspas (n = 2.462)?

Bovenstaande grafiek in tabel-vorm:

onderwerp %
recreatief zwemmen of schaatsen. 55
een uitstapje maken 40
naar de film gaan. 36
naar een concert of tentoonstelling gaan. 21
sporten bij een vereniging. 20
een wedstrijd bezoeken 20
een cursus volgen. 12
mijn (hobby)verenigingen bezoeken. 10
iets anders doen, namelijk... 27

Ruim een kwart (27%) van de respondenten gaf aan de Stadjerpas (ook) te gebruiken voor activiteiten die niet in de keuzelijst werd aangeboden. Hier werd veelal het met korting afsluiten van een abonnement bij de bibliotheek of aanschaffen van een museumkaart genoemd (figuur 3). Ook korting op de kermis (Kerstplaza) werd regelmatig genoemd.

Figuur 3: Woordwolk: Waarvoor gebruikt u de Stadjerspas?

We hebben respondenten met thuiswonende kinderen jonger dan 18 jaar gevraagd of de kinderen ook gebruik maken van de Stadjerspas (figuur 4). Bijna de helft (48%) maakt regelmatig tot vaak gebruik van de Stadjerspas. Recreatief zwemmen of schaatsen is met afstand het populairste gebruik van de pas. Acht van de tien respondenten met thuiswonende kinderen geeft aan dat ze de Stadjerpas gebruiken om hun kinderen recreatief te laten zwemmen of schaatsen.

Figuur 4: Waarvoor gebruik(t)en uw kind(eren) de Stadjerspas (n=808) ?

Bovenstaande grafiek in tabel-vorm:

onderwerp %
recreatief zwemmen of schaatsen. 80
een uitstapje maken 50
naar de film gaan. 44
sporten bij een vereniging. 34
een wedstrijd bezoeken 28
naar een concert of tentoonstelling gaan. 14
mijn (hobby)verenigingen bezoeken. 13
een cursus volgen. 8
iets anders doen, namelijk... 27

Bij de respondenten die aangaven dat hun kinderen de Stadjerspas nog voor iets anders te gebruiken, zien we weer vaak de Kermis (Kerstplaza) terug komen (figuur 5). Ook andere activiteiten als Ballorig en JumpXL worden regelmatig genoemd.

Figuur 5: Woordwolk: waarvoor gebruik(t)en uw kind(eren) de Stadjerspas?

Aan de responderende Stadjerspashouders is gevraagd welk aanbod er momenteel wordt gemist en wat ze belangrijk vindt om wel met de Stadjerspas te kunnen doen (figuur 6). Veel respondenten geven aan dat ze tevreden zijn met het aanbod en dankbaar zijn voor de mogelijkheden die hen geboden worden middels de Stadjerspas. Respondenten geven vaak aan de Stadjerspas te gebruiken om iets met of voor de (klein)kinderen te doen. Zij zouden hiervoor graag meer aanbod zien. Daarentegen zijn er ook respondenten die aangeven dat er juist te veel aanbod is voor kinderen.

Figuur 6: Woordwolk: Mist u iets in het aanbod van de Stadjerspas?

Ik mis aanbod voor volwassenen die alleenstaand zijn. Er word veel aan dieren gedacht en kinderen. Veel sporten in groepsverband. Ik mis iets voor mijn eigen doelgroep.

Er is niks wat ik samen met mijn kleinkinderen kan doen. Het is altijd alleen voor gezinnen.

Er zijn altijd kaarten voor kinderen om wat leuks te kopen (kindpas) met tegoed. Waarom niet voor volwassenen? Of kledingtegoed voor volwassenen.

Een regelmatig terugkomende opmerking is dat aanbiedingen vaak maar kort beschikbaar zijn of dat aanbiedingen snel uitverkocht zijn. Hierbij wordt vaak verwezen naar de 'laptop actie' en allerlei uitjes naar (pret)parken. Dit leidt regelmatig tot teleurstelling.

Respondenten zouden graag vaker gratis willen zwemmen met de Stadjerspas. Ze geven aan dat het aantal keren dat er gratis gezwommen kan worden de afgelopen periode is afgenomen.

Daarnaast is er behoefte aan meer aanbiedingen op het gebied van horeca (uit eten), openbaar vervoer en concert bezoek.

Vaak zijn kaartjes voor de kermis/bezoek attracties en voetbalwedstrijd voor mij al geheel uitverkocht. Afgelopen twee jaar is alles al uitverkocht. Dat vindt ik wel jammer en een beetje een teleurstelling.

Drie keer per jaar zwemmen is best weinig. Bijvoorbeeld goedkoop abonnement voor warm waterzwemmen in Kardinge zou wel erg fijn zijn.

Standaard-optie om gratis grofvuil op te laten halen (bv. 1 x per jaar). De nadruk lijkt nu vooral op sport en cultuur te liggen, terwijl ik ook graag praktische opties zou willen hebben.

2.3 Gebruikerservaring Stadjerspas

De gemeente Groningen houdt zich constant bezig met het verbeteren van het gebruiksgemak van de Stadjerspas. Daarom hebben de respondenten gevraagd naar hun ervaringen met de website van de Stadjerspas. Op de website kan niet alleen een Stadjerspas worden aangevraagd, maar zijn ook het aanbod en de tegoeden van de pashouder zichtbaar. 

Eerst is gevraagd hoe de respondenten de website van de Stadjerspas hebben gevonden (figuur 7).

Figuur 7: Hoe heeft u de website van de Stadjerspas gevonden (n = 2.510)?

Bovenstaande grafiek in tabel-vorm:

Bron %
Via de gemeente 51
Via een zoekmachine (Google, Bing, Yahoo, etc.) 19
Via een hulpverlener (Bijvoorbeeld WIJ Groningen, school) 12
Via sociale media 5
Ik ken de website niet 3
Via gesponsorde zoekresultaten 1
Anders, namelijk... 9

Veruit de meeste respondenten (51%) werd via (medewerkers van) de gemeente Groningen gewezen op de website van de Stadjerspas. Bijna één op de vijf mensen vond de website via een zoekmachine zoals Google, Bing of Yahoo. De gesponsorde zoekresultaten heeft slechts 1% van de respondenten naar de website van de Stadjerspas geleid. Negen procent van de respondenten gaf aan de website op een andere manier dan via de aangeboden antwoordopties gevonden te hebben. Deze respondenten werden vrijwel altijd door familie, vrienden of kennissen gewezen op de Stadjerspas.

We hebben de respondenten gevraagd naar de informatie die op de website te vinden is (figuur 8). In hoeverre is die informatie duidelijk, begrijpelijk en volledig. Voor ruim 60% van de respondenten is die informatie begrijpelijk en volledig. Voor 58% van respondenten is de informatie ook duidelijk.

Figuur 8: In hoeverre vindt u de informatie op de website...

Bovenstaande grafiek in tabel-vorm:

  Heel erg Erg Enigszins Een beetje Helemaal niet
begrijpelijk (n=2.139) 19 45 24 10 2
duidelijk (n=2.121) 17 41 26 13 3
volledig (n=1.892) 41 25 20 11 3

Voor iemand die niet zo handig is met de computer was het makkelijk te vinden en begrijpelijk.

Ik mis elk jaar weer de informatie hoe je de pas kunt verlengen in januari en of dat überhaupt nodig is, het gaat geloof ik nu automatisch, maar dat wordt eigenlijk nergens duidelijk

Omdat volledige prijzen er niet op staan, is soms de korting niet duidelijk.

Vervolgens is gevraagd naar de gebruiksvriendelijkheid van de website; hoe gemakkelijk het is voor de respondenten om op de website te navigeren en de informatie te vinden. Iets meer dan de helft van de respondenten (55%) geeft aan (erg) gemakkelijk de weg te kunnen vinden op de website. Maar slechts 49% lukt het om (erg) makkelijk de informatie te vinden die ze zoeken. Op het gebied van gebruiksvriendelijkheid kan dus nog het nodige worden verbeterd.

Figuur 9: Hoe gemakkelijk is het om op de website....

Bovenstaande grafiek in tabel-vorm:

  Heel erg Erg Enigszins Een beetje Helemaal niet
de weg te vinden (n=2.112) 16 39 27 12 6
informatie te vinden (n=2.108) 13 36 29 15 7

Het is prima doorzoekbaar, maar het lijkt wat provisorisch in elkaar gezet. Mobiele weergave is niet optimaal.

Hoeveel kinderen er op de pas staan was wat moeilijk te vinden maar eenmaal gevonden dan vind je het zo weer.

Soms moet ik alles bij langs, om iets te vinden, zou het niet handiger zijn om het op alfabetische volgorde te zetten?

2.4 Algemeen oordeel

Tot  slot hebben we de respondenten gevraagd hoe tevreden ze in het algemeen zijn met de Stadjerspas, daarbij rekening houdende met alle aspecten van de Stadjerspas, zoals aan het aanbod, de gebruiksvriendelijkheid en informatievoorziening. We vroegen de respondenten dit uit te drukken in een (rapport)cijfer (figuur 10).  Het gemiddelde cijfer voor de Stadjerspas komt uit op een 7,7.

Figuur 10: Spreiding rapportcijfers Stadjerspas (n = 2.284)

Bovenstaande grafiek in tabel-vorm:

cijfer aantal
1 1%
2 0%
3 1%
4 2%
5 4%
6 10%
7 21%
8 32%
9 14%
10 15%