Resultaten van het onderzoek
2.1 Contacten met het WIJ-team
De respondenten kregen een aantal stellingen voorgelegd over hoe er door het WIJ-team met hun hulpvraag is omgegaan. Iets meer dan drie kwart van de respondenten (77%) wist waar zij terecht konden met hun hulpvraag (figuur 2). Net als in voorgaande jaren was het voor respondenten met begeleiding minder duidelijk waar zij terecht konden met hun hulpvraag: 69% van hen is het (helemaal) eens met deze stelling.
Figuur 1: Ik wist waar ik moest zijn met mijn hulpvraag
Bovenstaande grafiek in tabel-vorm:
| Helemaal mee eens | Mee eens | Neutraal | Niet mee eens | Helemaal niet mee eens | |
|---|---|---|---|---|---|
| 2023 (n=1183) | 34 | 43 | 15 | 5 | 3 |
| Begeleiding (n=366) | 27 | 42 | 20 | 8 | 3 |
| Huishoudelijke hulp (n=727) | 37 | 42 | 14 | 4 | 3 |
| Coll. Verv., Hulpmid., Woningaanp. (n=326) | 33 | 47 | 13 | 6 | 1 |
| 2022 (n=1215) | 36 | 43 | 13 | 7 | 1 |
| 2021 (n=1289) | 31 | 45 | 16 | 6 | 2 |
Zeven van de tien respondenten (71%) is het (helemaal) eens met de stelling ‘Ik werd snel geholpen’ (figuur 2). Dit is iets lager dan de meting over 2022 (74%). Van de respondenten is 13% het (helemaal) niet eens met deze stelling. Respondenten met begeleiding zijn het minst te spreken over de snelheid waarmee ze geholpen zijn.
Figuur 2: Ik werd snel geholpen
Bovenstaande grafiek in tabel-vorm:
| Helemaal mee eens | Mee eens | Neutraal | Niet mee eens | Helemaal niet mee eens | |
|---|---|---|---|---|---|
| 2023 (n=1202) | 26 | 45 | 17 | 7 | 5 |
| Begeleiding (n=377) | 19 | 44 | 21 | 8 | 8 |
| Huishoudelijke hulp (n=732) | 30 | 45 | 16 | 6 | 3 |
| Coll. Verv., Hulpmid., Woningaanp. (n=329) | 31 | 42 | 15 | 8 | 4 |
| 2022 (n=1230) | 29 | 45 | 16 | 7 | 3 |
| 2021 (n=1306) | 26 | 44 | 17 | 7 | 6 |
Van de respondenten is 86% het (helemaal) eens met de stelling ‘De medewerker nam mij serieus’ (figuur 3). Deze stelling beoordeelt de clientgroep huishoudelijke hulp het hoogst met 87%.
Figuur 3: De medewerker nam mij serieus
Bovenstaande grafiek in tabel-vorm:
| Helemaal mee eens | Mee eens | Neutraal | Niet mee eens | Helemaal niet mee eens | |
|---|---|---|---|---|---|
| 2023 (n=1201) | 42 | 44 | 9 | 3 | 2 |
| Begeleiding (n=376) | 36 | 45 | 11 | 5 | 3 |
| Huishoudelijke hulp (n=732) | 45 | 42 | 9 | 2 | 2 |
| Coll. Verv., Hulpmid., Woningaanp. (n=329) | 43 | 42 | 10 | 2 | 3 |
| 2022 (n=1227) | 42 | 45 | 8 | 3 | 2 |
| 2021 (n=1303) | 41 | 44 | 9 | 4 | 2 |
Tot slot werd in het vragenblok over het omgaan met de hulpvraag door WIJ Groningen de stelling ‘De medewerker en ik hebben in het gesprek samen naar oplossingen gezocht’ voorgelegd (figuur 4). Hier is 80% het (helemaal) mee eens. Dit is iets lager dan vorig jaar (84%). Het is wel in lijn met de jaren daarvoor, toen het percentage rond 80% schommelde. Respondenten uit de samengestelde groep collectief vervoer, hulpmiddelen en woningaanpassing zijn het meest positief over de stelling.
Figuur 4: De medewerker en ik hebben in het gesprek samen naar oplossingen gezocht
Bovenstaande grafiek in tabel-vorm:
| Helemaal mee eens | Mee eens | Neutraal | Niet mee eens | Helemaal niet mee eens | |
|---|---|---|---|---|---|
| 2023 (n=1159) | 38 | 42 | 14 | 4 | 2 |
| Begeleiding (n=365) | 32 | 44 | 15 | 5 | 4 |
| Huishoudelijke hulp (n=703) | 40 | 40 | 14 | 3 | 3 |
| Coll. Verv., Hulpmid., Woningaanp. (n=318) | 42 | 39 | 13 | 4 | 2 |
| 2022 (n=1167) | 36 | 48 | 10 | 4 | 2 |
| 2021 (n=1267) | 36 | 43 | 13 | 4 | 4 |
Onafhankelijke cliëntondersteuner
Een onafhankelijke cliëntondersteuner (OCO) is iemand die de inwoner helpt de weg te vinden naar zorg en ondersteuning in de gemeente. Vanaf begin 2015, met de invoering van de Wmo 2015, zijn alle gemeenten verplicht om een onafhankelijke cliëntondersteuner beschikbaar te stellen voor haar burgers. In 2016 konden inwoners de cliëntondersteuning aanvragen via het Zorgloket en in de wijken waar in 2016 de WIJ-teams actief waren kon dit via het WIJ-team. Vanaf augustus 2016 waren alle WIJ-teams actief en kon de onafhankelijke cliëntondersteuner via de WIJ-teams aangevraagd worden.
In de CEO’s zagen we vanaf 2015 de bekendheid van de onafhankelijke cliëntondersteuner steeds iets toenemen.
Drie op de tien respondenten weten in 2023 dat ze gebruik kunnen maken van de OCO (figuur 5). Dit komt overeen met de voorgaande drie jaren. Kijken we naar de verschillende cliëntgroepen, dan zien we dat respondenten uit de gecombineerde groep collectief Vervoer, hulpmiddelen en woningaanpassing iets beter bekend zijn met de OCO. Van hen kent 34% de onafhankelijke cliëntondersteuner.
Figuur 5: Wist u dat u gebruik kon maken van een onafhankelijke cliëntondersteuner?
Bovenstaande grafiek in tabel-vorm:
| Ja | Nee | |
|---|---|---|
| 2023 (n=1384) | 30 | 70 |
| Begeleiding (n=419) | 29 | 71 |
| Huishoudelijke hulp (n=865) | 30 | 70 |
| Coll. Verv., Hulpmid., Woningaanp. (n=359) | 34 | 66 |
| 2022 (n=1428) | 31 | 69 |
| 2021 (n=1514) | 30 | 70 |
Tevredenheid over gesprek
Vervolgens vroegen we de respondenten hoe tevreden zij waren over het gesprek dat zij met de WIJ-medewerker hadden over hun hulpvraag. Respondenten kregen hierover vier stellingen voorgelegd.
Het meest positief is men over de manier waarop er naar hen werd geluisterd tijdens het (keukentafel)gesprek (figuur 6). Hierover is 85% van de respondenten (heel) tevreden. Dat komt overeen met 2022. De tevredenheid van inwoners met begeleiding ligt iets lager met 80%.
Figuur 6: Hoe er naar u geluisterd werd
Bovenstaande grafiek in tabel-vorm:
| Heel tevreden | Tevreden | Neutraal | Niet tevreden | Helemaal niet tevreden | |
|---|---|---|---|---|---|
| 2023 (n=1269) | 38 | 47 | 10 | 3 | 2 |
| Begeleiding (n=384) | 32 | 48 | 11 | 6 | 3 |
| Huishoudelijke hulp (n=791) | 38 | 47 | 10 | 3 | 2 |
| Coll. Verv., Hulpmid., Woningaanp. (n=337) | 38 | 48 | 10 | 1 | 3 |
| 2022 (n=1277) | 38 | 47 | 9 | 3 | 3 |
| 2021 (n=1352) | 36 | 46 | 10 | 4 | 4 |
Ook over de deskundigheid van de medewerker is een ruime meerderheid van 79% (heel) tevreden (figuur 7). Wederom beoordelen respondenten uit de groep begeleiding deze stelling iets lager (75% (helemaal) mee eens).
Figuur 7: De deskundigheid van de medewerker
Bovenstaande grafiek in tabel-vorm:
| Heel tevreden | Tevreden | Neutraal | Niet tevreden | Helemaal niet tevreden | |
|---|---|---|---|---|---|
| 2023 (n=1254) | 35 | 44 | 14 | 4 | 3 |
| Begeleiding (n=381) | 29 | 46 | 16 | 6 | 3 |
| Huishoudelijke hulp (n=782) | 37 | 44 | 14 | 3 | 2 |
| Coll. Verv., Hulpmid., Woningaanp. (n=334) | 39 | 43 | 12 | 3 | 3 |
| 2022 (n=1273) | 34 | 46 | 14 | 3 | 3 |
| 2021 (n=1343) | 34 | 43 | 15 | 4 | 4 |
Over de gekozen oplossing van het (keukentafel)gesprek is 82% (heel) tevreden (figuur 8). Een jaar eerder was dit 83%. Ook is bij begeleiding het tevredenheidspercentage wat lager (76%).
Figuur 8: De gekozen oplossing
Bovenstaande grafiek in tabel-vorm:
| Heel tevreden | Tevreden | Neutraal | Niet tevreden | Helemaal niet tevreden | |
|---|---|---|---|---|---|
| 2023 (n=1252) | 38 | 44 | 10 | 5 | 3 |
| Begeleiding (n=378) | 31 | 45 | 14 | 6 | 4 |
| Huishoudelijke hulp (n=785) | 39 | 44 | 10 | 5 | 2 |
| Coll. Verv., Hulpmid., Woningaanp. (n=331) | 44 | 42 | 9 | 2 | 3 |
| 2022 (n=1263) | 38 | 45 | 10 | 3 | 4 |
| 2021 (n=1349) | 36 | 43 | 13 | 4 | 4 |
Tot slot is 84% (zeer) tevreden over het contact met degene met wie hij/zij het (keukentafel)gesprek heeft gehad (figuur 9). Dit is gelijk aan 2022. Ook hier is de groep begeleiding wat kritischer (79% (helemaal) mee eens.
Figuur 9: Het contact met degene met wie u het (keukentafel)gesprek had
Bovenstaande grafiek in tabel-vorm:
| Heel tevreden | Tevreden | Neutraal | Niet tevreden | Helemaal niet tevreden | |
|---|---|---|---|---|---|
| 2023 (n=1267) | 37 | 47 | 10 | 4 | 2 |
| Begeleiding (n=381) | 30 | 49 | 11 | 7 | 3 |
| Huishoudelijke hulp (n=792) | 38 | 46 | 11 | 3 | 2 |
| Coll. Verv., Hulpmid., Woningaanp. (n=338) | 39 | 47 | 9 | 3 | 2 |
| 2022 (n=1274) | 37 | 47 | 10 | 3 | 3 |
| 2021 (n=1353) | 35 | 47 | 12 | 4 | 2 |
Voor de derde keer is gevraagd naar de tevredenheid over de overige communicatie van het WIJteam rondom de hulpvraag. Het gaat hier dan om communicatie via bijvoorbeeld de telefoon, e-mail of brief. Bijna drie kwart (73%) geeft aan (heel) tevreden te zijn met de overige communicatie van het WIJ-team rondom de hulpvraag (figuur 10). Dit is identiek aan 2022. Respondenten met begeleiding zijn hierover iets minder tevreden (64%).
Figuur 10: Hoe tevreden bent u over de overige communicatie van het WIJ-team rondom uw hulpvraag?
Bovenstaande grafiek in tabel-vorm:
| Heel tevreden | Tevreden | Neutraal | Niet tevreden | Helemaal niet tevreden | |
|---|---|---|---|---|---|
| 2023 (n=1246) | 27 | 46 | 18 | 7 | 2 |
| Begeleiding (n=379) | 21 | 43 | 22 | 10 | 4 |
| Huishoudelijke hulp (n=774) | 28 | 48 | 17 | 6 | 1 |
| Coll. Verv., Hulpmid., Woningaanp. (n=339) | 34 | 45 | 14 | 5 | 2 |
| 2022 (n=1274) | 26 | 47 | 17 | 6 | 4 |
| 2021 (n=1341) | 26 | 46 | 18 | 6 | 4 |
2.2 Kwaliteit van de ondersteuning
Bijna acht van de tien respondenten (78%) zijn tevreden over de kwaliteit van de ondersteuning (figuur 11). Ten opzichte van voorgaande jaren zien we dat dit percentage de afgelopen drie metingen iets is afgenomen; van 84% in 2020 naar 80% in 2022 en 78% in 2023. Waar respondenten met begeleiding in vergelijking met de andere cliëntgroepen steeds wat minder te spreken zijn over de stellingen over het contact met het WIJ-team rondom de hulpvraag, is deze groep over de kwaliteit van de ondersteuning juist het meest positief.
Figuur 11: Ik vind de kwaliteit van de ondersteuning die ik krijg goed
Bovenstaande grafiek in tabel-vorm:
| Helemaal mee eens | Mee eens | Neutraal | Niet mee eens | Helemaal niet mee eens | |
|---|---|---|---|---|---|
| 2023 (n=1642) | 35 | 43 | 14 | 5 | 3 |
| Begeleiding (n=395) | 40 | 41 | 11 | 6 | 2 |
| Huishoudelijke hulp (n=829) | 33 | 45 | 15 | 5 | 2 |
| Coll. Verv., Hulpmid., Woningaanp. (n=418) | 36 | 43 | 14 | 4 | 3 |
| 2022 (n=1845) | 34 | 46 | 13 | 5 | 2 |
| 2021 (n=1903) | 36 | 47 | 12 | 4 | 1 |
Ruim acht van de tien respondenten (82%) is van mening dat de ondersteuning die men krijgt past bij de hulpvraag (figuur 12). Sinds 2020 daalde dit percentage licht. De groep collectief vervoer, hulpmiddelen en woningaanpassingen beoordeelt de stelling het meest positief met 86%.
Figuur 12: De ondersteuning die ik krijg past bij mijn hulpvraag
Bovenstaande grafiek in tabel-vorm:
| Helemaal mee eens | Mee eens | Neutraal | Niet mee eens | Helemaal niet mee eens | |
|---|---|---|---|---|---|
| 2023 (n=1643) | 37 | 45 | 11 | 5 | 2 |
| Begeleiding (n=393) | 39 | 41 | 11 | 6 | 3 |
| Huishoudelijke hulp (n=830) | 35 | 46 | 11 | 6 | 2 |
| Coll. Verv., Hulpmid., Woningaanp. (n=420) | 36 | 49 | 10 | 2 | 3 |
| 2022 (n=1846) | 36 | 47 | 11 | 4 | 2 |
| 2021 (n=1900) | 36 | 47 | 10 | 5 | 2 |
Huishoudelijke hulp
Alleen aan cliënten met huishoudelijke hulp hebben we gevraagd naar de tevredenheid over de communicatie van hun zorgaanbieder (figuur 13). Van hen is 70% hierover (heel) tevreden. Dit percentage is nagenoeg identiek aan de meting in 2022. Het percentage dat (helemaal) niet tevreden is, is licht afgenomen van 11% naar 8%.
Figuur 13: Hoe tevreden bent u over de communicatie van uw zorgaanbieder?
Bovenstaande grafiek in tabel-vorm:
| Heel tevreden | Tevreden | Neutraal | Niet tevreden | Helemaal niet tevreden | |
|---|---|---|---|---|---|
| 2023 (n=805) | 24 | 46 | 21 | 5 | 4 |
| 2022 (n=734) | 25 | 46 | 17 | 7 | 5 |
| 2021 (n=690) | 25 | 48 | 19 | 5 | 3 |
Daarnaast is aan deze groep gevraagd of de huishoudelijke hulp vaak wisselt (figuur 14). Dan geeft een vijfde aan dat zij het gevoel hebben dat dit zo is.
Figuur 14: Percentage respondenten dat aangeeft dat de hulp vaak wisselt
Bovenstaande grafiek in tabel-vorm:
| percentage | |
|---|---|
| 2023 (n=781) | 20 |
| 2022 (n=689) | 21 |
| 2021 (n=653) | 18 |
Van de groep die aangaf vaak te maken te hebben gehad met een wisseling, vond 84% deze frequente wisseling vervelend. Dit is meer dan in 2022, maar minder dan in 2021, toen 91% dit vervelend vond.
Figuur 15: Wat vindt u van het feit dat de hulp vaak wisselt?
Bovenstaande grafiek in tabel-vorm:
| Ik vind dit prima | Het maakt mij niet uit | Ik vind dit vervelend | |
|---|---|---|---|
| 2023 (n=164) | 4 | 12 | 84 |
| 2022 (n=140) | 11 | 13 | 76 |
| 2021 (n=110) | 3 | 6 | 91 |
Begeleiding
Respondenten in de groep begeleiding kregen nog twee extra stellingen voorgelegd: ‘Mijn begeleider en ik maken samen afspraken over doelen die ik wil bereiken’. Hier reageert 79% positief op. Dit is 7 procentpunt lager dan in 2022.
Ruim zeven van de tien respondenten (72%) antwoorden positief op de stelling ‘Mijn begeleider en ik bespreken hoe ver ik ben met de doelen die ik wil bereiken’. In 2022 was dit nog 80%. Op de stelling reageert 8% negatief ((helemaal) niet mee eens). Een verdubbeling ten opzichte van 2022.
2.3 Effect van de ondersteuning
Drie stellingen in de vragenlijst gingen over het effect van de ondersteuning op het leven van inwoners. De respondenten geven over het algemeen aan dat de ondersteuning een positief effect heeft; rond de 80% is het (helemaal) eens met de drie stellingen. Dit komt overeen met eerdere jaren.
Allereerst vroegen we of men door de ondersteuning beter de dingen kan doen die zij wil doen (figuur 16). Hier is 81% van de respondenten het (helemaal) mee eens. Met name cliënten in de groep collectief vervoer, hulpmiddelen en/of woningaanpassing beamen dit (85%). Respondenten met begeleiding zijn het iets minder vaak eens met deze stelling (78%).
Figuur 16: Door de ondersteuning die ik krijg, kan ik beter de dingen doen die ik wil
Bovenstaande grafiek in tabel-vorm:
| Helemaal mee eens | Mee eens | Neutraal | Niet mee eens | Helemaal niet mee eens | |
|---|---|---|---|---|---|
| 2023 (n=1621) | 37 | 44 | 14 | 4 | 1 |
| Begeleiding (n=388) | 34 | 44 | 14 | 6 | 2 |
| Huishoudelijke hulp (n=815) | 36 | 44 | 15 | 3 | 2 |
| Coll. Verv., Hulpmid., Woningaanp. (n=418) | 42 | 43 | 11 | 2 | 2 |
| 2022 (n=1817) | 38 | 42 | 14 | 4 | 2 |
| 2021 (n=1869) | 37 | 45 | 13 | 3 | 2 |
Van de respondenten stelt 83% dat zij zich beter kunnen redden door de ondersteuning die zij krijgen (figuur 17). Dit komt overeen met 2022. Ook hier zijn respondenten uit de groep begeleiding het iets minder vaak (helemaal) mee eens (77%).
Figuur 17: Door de ondersteuning die ik krijg kan ik mij beter redden
Bovenstaande grafiek in tabel-vorm:
| Helemaal mee eens | Mee eens | Neutraal | Niet mee eens | Helemaal niet mee eens | |
|---|---|---|---|---|---|
| 2023 (n=1628) | 40 | 43 | 12 | 3 | 2 |
| Begeleiding (n=388) | 38 | 39 | 16 | 6 | 1 |
| Huishoudelijke hulp (n=825) | 41 | 44 | 11 | 3 | 1 |
| Coll. Verv., Hulpmid., Woningaanp. (n=415) | 42 | 43 | 12 | 2 | 1 |
| 2022 (n=1831) | 38 | 44 | 12 | 3 | 3 |
| 2021 (n=1879) | 40 | 44 | 11 | 3 | 2 |
Ten slotte is 79% is het (helemaal) eens met de stelling ‘Door de ondersteuning die ik krijg heb ik een betere kwaliteit van leven’ (figuur 18). Dit komt overeen met 2022.
Figuur 18: Door de ondersteuning die ik krijg heb ik een betere kwaliteit van leven
Bovenstaande grafiek in tabel-vorm:
| Helemaal mee eens | Mee eens | Neutraal | Niet mee eens | Helemaal niet mee eens | |
|---|---|---|---|---|---|
| 2023 (n=1621) | 39 | 40 | 15 | 4 | 2 |
| Begeleiding (n=390) | 38 | 38 | 15 | 7 | 2 |
| Huishoudelijke hulp (n=815) | 39 | 40 | 16 | 3 | 2 |
| Coll. Verv., Hulpmid., Woningaanp. (n=416) | 41 | 40 | 14 | 3 | 2 |
| 2022 (n=1828) | 41 | 39 | 14 | 4 | 2 |
| 2021 (n=1869) | 41 | 41 | 13 | 3 | 2 |