Analyse
2.1 Vervoersmiddel en fietsfrequentie
Fietsen blijft populair in de gemeente Groningen. Bijna alle respondenten geven aan weleens in Groningen te fietsen (98%). Daarnaast gaat bijna driekwart aan ook weleens de gemeentegrenzen over met de fiets om te fietsen in een andere gemeente.
Voor de vierde keer op rij vroegen we welk vervoermiddel men het vaakst gebruikt op het fietspad (zie Figuur 1). De resultaten komen overeen met eerdere jaren. Het overgrote deel van de respondenten (68%) zegt de fiets (o.a. stadsfiets, racefiets, ligfiets en bakfiets) het vaakst te gebruiken. Bijna een derde (30%) van de respondenten geeft aan de e-bike het vaakst te gebruiken. Er lijkt een geleidelijke trend te zitten in de toename van het gebruik van de e-bike en de afname van de “gewone” fiets.
Figuur 1: Welk vervoermiddel gebruikt u het vaakst op het fietspad?
Bovenstaande grafiek in tabel-vorm:
| Vervoermiddel | 2021 (n=7.619) | 2022 (n=5.545) | 2023 (n=4.774) | 2024 (n=4.601) | 
|---|---|---|---|---|
| Fiets | 71% | 70% | 69% | 68% | 
| E-bike | 24% | 28% | 29% | 30% | 
| Snorfiets | 1% | 1% | 1% | 1% | 
| Bromfiets | 0% | 0% | 0% | 0% | 
| Speed-pedelec | 0% | 0% | 0% | 0% | 
| Anders | 3% | 1% | 1% | 1% | 
Wanneer we de resultaten opsplitsen naar leeftijd zien we dat het gebruik van de normale fiets afneemt naarmate de leeftijd van de respondenten toeneemt. Daartegenover zien we een toename in e-bikegebruik in oudere leeftijdsgroepen. Slechts een klein deel (4%) van de respondenten tot 27 jaar gebruikt het vaakst een e-bike op het fietspad. Van de 65-plussers is dat 40%. Alle leeftijdscategorieën gebruiken de niet-elektrische fiets nog steeds het meeste. We zien dat de snorfiets, bromfiets en speed-pedelec nauwelijks gebruikt worden op het fietspad. De laatste twee mogen overigens ook niet gebruikt worden op het fietspad. Tot slot is er ook nog 1% van de respondenten die de categorie ‘anders’ heeft gekozen. Gegeven antwoorden zijn in dat geval onder andere scootmobiel, E-step en elektrische rolstoel.
Bestemmingen
We vroegen respondenten hoe vaak en met welke bestemming zij op de fiets stappen (Figuur 2). Respondenten gebruiken de fiets het meest om boodschappen te doen en/of te winkelen; bijna driekwart geeft aan de fiets hiervoor minstens één keer per week te gebruiken. Voor werk of studie pakt 58% de fiets minstens één keer per week. We zien dat de fiets minder gebruikt wordt in oudere leeftijdsgroepen. In het geval van werk en/of studie gaat 85% van de 18-27 jarigen minstens één keer per week op de fiets; bij de 45-64 jarigen is dat 68%. Respondenten van 65+ pakken vanzelfsprekend minder de fiets voor werk en/of studie aangezien zij vaker met pensioen zijn. Daarnaast gebruiken relatief iets meer jongeren (18 tot en met 27 jaar) de fiets (minstens één keer per week) om vrienden te bezoeken en voor sport en/of recreatie. In oudere leeftijdsgroepen neemt het aandeel in deze twee categorieën iets af.
Figuur 2: Verdeling frequentie fietsen naar bestemming
Bovenstaande grafiek in tabel-vorm:
| Iedere of bijna iedere dag | 3, 4 of 5 keer per week | 1 of 2 keer per week | Een paar keer per maand | Zelden tot nooit | |
|---|---|---|---|---|---|
| Werk en/of studie (n=3891) | 19% | 25% | 14% | 7% | 35% | 
| Sport en/of recreatie (n=4361) | 8% | 19% | 37% | 19% | 17% | 
| Boodschappen en/of winkelen (n=4473) | 16% | 25% | 34% | 15% | 11% | 
| Vrienden- en/of familiebezoek (n=4417) | 5% | 9% | 35% | 34% | 18% | 
| Een andere bestemming (n=4029) | 6% | 8% | 28% | 35% | 23% | 
2.2 Fietsenstallingen in Groningen
Gebruik fietsenstallingen
Groningen heeft een aantal bewaakte fietsenstallingen waar je veilig je fiets neer kan zetten. Naast het veiligheidsaspect helpen de stallingen om te voorkomen dat de openbare ruimte vol staat met geparkeerde fietsen. Wat vindt men van de bewaakte stallingen? We vroegen dit jaar wederom naar de tevredenheid over de bewaakte fietsenstallingen in Groningen. Eerst is gevraagd van welke fietsenstalling men wel eens gebruik maakt. Vervolgens is gevraagd naar de tevredenheid over de betreffende fietsenstalling.
Van de respondenten die aangeven dat ze wel eens de fiets gebruiken in Groningen zegt 80% dat ze wel eens gebruik maakt van ten minste één van de bewaakte stallingen. Dit is een lichte stijging ten opzichte van 2023 en 2022. De fietsenstalling bij de Nieuwe Markt (het Forum) is (wederom) het meest populair in gebruik. Zeven van de tien respondenten maken daar wel eens gebruik van (zie Figuur 3). Hier zit een stijging in ten opzichte van voorgaande jaren: in 2023 maakte 67% van de respondenten wel eens gebruik van de fietsenstalling bij de Nieuwe Markt en in 2022 was dit 57%. Vervolgens worden de stallingen op de Grote Markt en het Hoofdstation relatief vaak gebruikt. Bij de stalling op de Grote Markt zien we wederom een flinke stijging in het gebruik. Bijna de helft van de respondenten heeft de stalling het afgelopen jaar wel eens gebruikt: twee jaar geleden was dit nog een kwart.De stalling bij het Hoofdstation ziet een lichte toename in het aandeel gebruikers (41%). Respondenten gebruiken de stallingen bij de Haddingestraat (4%), Station Haren (3%) en bij station Groningen Noord (2%) een stuk minder.
Figuur 3: Heeft u het afgelopen jaar wel eens gebruik gemaakt van onderstaande bewaakte fietsenstallingen? (% ja)
Bovenstaande grafiek in tabel-vorm:
| 2022 (n=5.409) | 2023 (n=4.654) | 2024 (n=4.492) | |
|---|---|---|---|
| Nieuwe Markt (Forum) | 57% | 67% | 70% | 
| Grote Markt | 25% | 39% | 49% | 
| Hoofdstation Groningen | 35% | 39% | 41% | 
| Werkgever | 16% | 16% | 17% | 
| Station Groningen Europapark | 9% | 9% | 10% | 
| Haddingestraat | 4% | 4% | 4% | 
| Station Haren | 2% | 3% | 3% | 
| Station Groningen Noord | 2% | 2% | 2% | 
Tevredenheid stallingen
We vroegen de respondenten om de stallingen een score te geven voor een aantal aspecten zoals toegankelijk, vindbaarheid en uitstraling. Tabel 3 laat de ontwikkeling zien van de waardering voor de bewaakte fietsenstallingen over de jaren. Dit is een gewogen gemiddelde waarbij de scores voor de afzonderlijke stallingen bij elkaar zijn opgeteld.In vergelijking met vorig jaar worden de fietsenstallingen op veel aspecten nagenoeg gelijk beoordeeld (zie Tabel 3). Gemiddeld gezien scoren de stallingen goed: de bewaakte stallingen krijgen gemiddeld een 7,5 (op alle aspecten). Opvallend is dat de beoordeling van het aantal stallingen in 2021 een piek kende en sindsdien weer is gedaald (dit werd vorig jaar werd ook opgemerkt in de rapportage). Een mogelijke verklaring hiervoor is het feit dat fietsen niet meer buiten de rekken of vakken mogen worden geparkeerd in de openbare ruimte, bijvoorbeeld rond de Grote en Nieuwe Markt. Hierdoor zetten waarschijnlijk meer mensen hun fiets in de bewaakte stallingen. Dit kan als gevolg hebben dat hier op sommige momenten minder plek is, waardoor er meer krapte in het aantal stallingen wordt ervaren.
Sinds 2021 is er een daling te zien in het cijfer voor de uitstraling van de stallingen. Dit komt onder andere door de dalende uitstaling scores voor de stallingen: Nieuwe Markt, Hoofdstation, Station Haren en Haddingestraat. Verder is er in mindere mate een daling te zien bij de score voor toegankelijkheid en klantvriendelijkheid. In bijlage 1 zijn tabellen opgenomen met de ontwikkeling van de afzonderlijke stallingen.
Tabel 3: Tevredenheid bewaakte fietsenstallingen in de binnenstad, 2015 – 2024 (gewogen gemiddelden)
| 2015 | 2017 | 2019 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Aantal stalling | 5,6 | 6,0 | 6,0 | 7,8 | 7,3 | 7,1 | 7,0 | 
| Locatie | 6,0 | 6,3 | 6,5 | 8,2 | 8,2 | 8,2 | 8,2 | 
| Toegankelijkheid | . | . | 6,4 | 7,9 | 7,8 | 7,7 | 7,7 | 
| Uitstraling | . | . | 5,7 | 7,8 | 7,5 | 7,5 | 7,4 | 
| Vindbaarheid | 5,5 | 5,9 | 5,6 | 7,7 | 7,9 | 7,9 | 7,9 | 
| Klantvriendelijkheid | . | . | . | 6,7 | 7,8 | 7,7 | 7,6 | 
| Overall beoordeling | 7,8 | 7,6 | 7,6 | 7,8 | 7,6 | 7,5 | 7,5 | 
Om concreet te sturen op het verbeteren van de bewaakte stallingen is het relevant om inzicht te hebben in de afzonderlijke scores voor de stallingen. Tabel 4 laat de rapportcijfers zien voor de verschillende stallingen. Net als eerdere jaren wordt de fietsenstalling bij station Groningen Europapark het best beoordeeld op alle aspecten. Met name de locatie en de toegankelijkheid krijgen een hoge score (8,5). In vergelijking met andere stallingen scoort Europapark goed op het aantal stallingen. De meest gebruikte stallingen, die op de Nieuwe Markt en de Grote Markt, worden beide goed beoordeeld. De Nieuwe Markt scoort op het aantal stallingen wel wat lager. Het cijfer voor aantal stalling op de Nieuwe Markt is sinds 2021 gedaald.
De stallingen in de Haddingestraat en bij station Groningen Noord worden slechter beoordeeld. De cijfers komen overeen met vorig jaar. De Haddingestraat scoort nog steeds alleen goed op locatie. Op alle andere aspecten krijgt deze stalling een laag cijfer. Station Groningen Noord krijgt goede cijfers voor vindbaarheid, toegankelijkheid en locatie. Over de klantvriendelijkheid, uitstraling en het aantal stallingen zijn de gebruikers minder positief.
Tabel 4: Tevredenheid (rapportcijfers) verschillende fietsenstallingen
| Rapportcijfers | Nieuwe Markt (Forum) (n=3156) | Grote Markt (n=2192) | Hoofdstation (n=1825) | Werkgever (n=779) | Station Groningen Europapark (n=446) | Haddingestraat (n=169) | Station Haren (n=128) | Station Groningen Noord (n=101) | 
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Aantal | 7,0 | 7,7 | 6,1 | 7,3 | 8,1 | 5,0 | 6,9 | 5,2 | 
| Locatie | 8,3 | 8,2 | 8,1 | 8,3 | 8,5 | 7,1 | 7,9 | 7,2 | 
| Toegankelijkheid | 7,9 | 7,4 | 7,6 | 8,0 | 8,5 | 5,4 | 7,8 | 7,2 | 
| Uitstraling | 7,9 | 7,7 | 6,7 | 7,0 | 8,3 | 4,7 | 6,8 | 5,7 | 
| Vindbaarheid | 7,9 | 7,8 | 8,0 | 8,0 | 8,4 | 5,7 | 8,0 | 7,3 | 
| Klantvriendelijkheid | 7,8 | 7,5 | 7,7 | 7,7 | 8,1 | 6,1 | 5,1 | 5,3 | 
| Overall | 7,7 | 7,6 | 7,1 | 7,6 | 8,2 | 5,4 | 7,3 | 6,1 | 
Toezicht bij fietsenstallingen
Hoe belangrijk is toezicht bij de bewaakte fietsenstallingen? We vroegen het aan de respondenten (Figuur 4). We maakten onderscheid in toezicht gedurende de dag en de avond/nacht. Respondenten vinden duidelijk toezicht in de avond/nacht belangrijker dan overdag.Acht van de tien respondenten vinden toezicht in de avond/nacht erg belangrijk, tegenover zes van de tien die toezicht overdag erg belangrijk vinden. Weinig respondenten vinden toezicht niet belangrijk. Overdag gaat dit om 5% van de respondenten, in de avond/nacht slechts 2%.
Figuur 4: Belangrijkheid van toezicht bij bewaakte fietsenstallingen
Bovenstaande grafiek in tabel-vorm:
| Erg belangrijk | Een beetje belangrijk | Niet belangrijk | |
|---|---|---|---|
| Overdag (n=4246) | 59% | 36% | 5% | 
| In de avond/nacht (n=4209) | 80% | 18% | 2% | 
Wanneer we de resultaten uitsplitsen op leeftijd valt op dat jongeren toezicht in het algemeen minder belangrijk vinden. Slechts een kwart van de jongeren (27%) geeft aan toezicht overdag belangrijk te vinden. Daartegenover vindt bijna driekwart (70%) van de ouderen (65+) toezicht overdag belangrijk. In de avond/nacht zien we een aanzienlijke toename in ervaren belang door jongeren. In de avond/nacht zou 67% van de jongeren graag toezicht hebben op hun geparkeerde fiets. Van de ouderen (65+) wil 84% toezicht in de avond/nacht.
Uitgesplitst op gebiedsdeel zien we ook dit jaar dat respondenten uit gebiedsdeel Ten Boer overdag bewaking het belangrijkst vinden (69%). Respondenten uit Centrum (55%) uit Zuid (56%) vinden dit het minst belangrijk. Er zit echter niet veel spreiding in de antwoorden op de vraag.
2.3 Vertrouwen en fietsdiefstal
Waar denkt men dat de fiets het veiligst geparkeerd kan worden? We vroegen respondenten een cijfer te geven voor de mate van vertrouwen in de veiligheid van verschillende locaties. Een hoog cijfer betekent veel vertrouwen, een laag cijfer geeft aan dat respondenten niet veel vertrouwen hebben dat hun fiets veilig geparkeerd staat op deze locatie (Tabel 5). De scores zijn bergelijkbaar met voorgaande jaren.
Tabel 5: Vertrouwen veiligheid fiets per locatie
| Veiligheid fiets | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| In de binnenstad | 4,6 | 5,1 | 5,8 | 5,3 | 5,4 | 5,5 | 5,4 | 5,4 | 
| In de woonwijken | 5,6 | 6,0 | 6,4 | 6,2 | 6,2 | 6,2 | 6,2 | 6,2 | 
| Bij de eigen woning | 7,0 | 7,1 | 7,6 | 7,5 | 7,8 | 7,8 | 7,8 | 7,7 | 
| Bij de treinstations | 5,1 | 5,6 | 6,0 | 5,5 | 5,7 | 5,8 | 5,7 | 5,6 | 
| In de dorpen | . | . | . | 7,6 | 7,7 | 7,6 | 7,5 | 7,6 | 
Van de respondenten heeft 7% het afgelopen jaar te maken gehad met fietsendiefstal. Dit is een stijging van één procentpunt ten opzichte van vorig jaar. Respondenten konden aangeven of hun fiets één keer of vaker was gestolen. Van de totale groep respondenten geeft 6% aan dat ze eenmaal te maken hadden gehad met fietsendiefstal. Van 1% is de fiets meerdere malen gestolen. Het grootste aandeel (93%) heeft niet te maken gehad met fietsendiefstal.
Met name respondenten uit de gebiedsdelen Centrum, West en Oude Wijken geven aan dat hun fiets is gestolen het afgelopen jaar. Daartegenover is aandeel fietsen dat gestolen is lager in gebiedsdelen Ten Boer, Haren en Oost.
2.4 Tevredenheid over fietsen in Groningen
Algemene tevredenheid
Hoe tevreden zijn respondenten over fietsen in Groningen? We vroegen respondenten fietsen in Groningen een cijfer te geven op een schaal van één tot tien. Respondenten geven gemiddeld een 7,1 (Tabel 6). Het tevredenheidscijfer is stabiel gebleven sinds 2019. Het cijfer voor fietsen in Groningen is hoger onder jongeren dan ouderen. Jongeren (18-27 jaar) geven gemiddeld een 7,4 terwijl ouderen in de leeftijdscategorie 75+ een 6,8 geven.
Tabel 6: Tevredenheid fietsen, 2015 - 2024
| Veiligheid fiets | Gemiddelde cijfer | Aantal respondenten | 
|---|---|---|
| 2015 | 6,9 | 3.649 | 
| 2016 | 7,0 | 4.655 | 
| 2017 | 7,2 | 4.553 | 
| 2018 | 7,3 | 3.724 | 
| 2019 | 7,1 | 5.863 | 
| 2021 | 7,1 | 7.035 | 
| 2022 | 7,1 | 5.245 | 
| 2023 | 7,1 | 4.566 | 
| 2024 | 7,1 | 4.349 | 
Stellingen
Om meer inzicht te krijgen in de ervaren kwaliteit en fietsveiligheid in de gemeenten legden we de respondenten een aantal stellingen voor (Figuur 5). De antwoorden op de stellingen zijn vergelijkbaar met die van vorig jaar. Ruim 90% van de respondenten vindt, ten eerste, de fiets het belangrijkste vervoersmiddel in de Groningen.
Bij de rest van de stellingen is het beeld meer verdeeld. 37% van de respondenten vindt de fietspaden in Groningen niet breed genoeg voor een veilig gevoel. Dit is een lichte daling ten opzichte van vorig jaar. Dit betekent dat respondenten iets positiever zijn over de breedte van de fietspaden. Daarnaast geeft slechts een krappe meerderheid (56%) van de ouders aan dat zij hun kind met een gerust hart naar school laten fietsen. Bijna driekwart (73%) van de respondenten geeft aan zich op fiets veilig te voelen in het verkeer. Dit is positief, echter dit betekent ook dat ruim een kwart van de fietsers zich niet veilig voelt in het verkeer. Bij de vraag of mensen zich in het donker veilig voelen op de fiets zien we een vergelijkbaar beeld. Als we deze stelling uitsplitsen op geslacht zien we dat vrouwen zich vaker onveilig voelen in het donker op de fiets ten opzichte van mannen. Ruim een derde (36%) van de vrouwen geeft aan zich onveilig te voelen in het donker. Voor mannelijke respondenten is het aandeel duidelijk lager (17%).
Een aantal stellingen hadden betrekking de kwaliteit van de fietsinfrastructuur. Ongeveer twee derde van de respondenten geeft aan dat de fietspaden goed onderhouden worden en dat de fietspaden een goed wegdek hebben. Bijlage 2 toont de ontwikkeling de antwoorden op stellingen tussen 2015-2024.
Figuur 5: In hoeverre bent u het eens met de volgende stellingen over fietsen in de gemeente Groningen?
Bovenstaande grafiek in tabel-vorm:
| Helemaal eens | Eens | Oneens | Helemaal Oneens | |
|---|---|---|---|---|
| In Groningen is de fiets het belangrijkste vervoermiddel (n=4209) | 51% | 40% | 7% | 2% | 
| Ik laat mijn kind met een gerust hart naar school fietsen (n=1117) | 8% | 48% | 35% | 9% | 
| Op de fiets voel ik mij veilig in het verkeer (n=4306) | 11% | 62% | 23% | 4% | 
| Ik vind fietsverkeerslichten met tegelijk groen duidelijk (n=4332) | 23% | 51% | 18% | 8% | 
| Ik voel mij in het donker veilig op de fiets (n=4221) | 11% | 63% | 22% | 4% | 
| De fietspaden worden goed onderhouden (n=4151) | 8% | 58% | 29% | 5% | 
| De fietspaden hebben een goed wegdek (n=4326) | 9% | 59% | 27% | 5% | 
| De fietspaden zijn breed genoeg voor een veilig gevoel (n=4317) | 9% | 53% | 33% | 5% | 
Vaker fietsen
Wat kan ervoor zorgen dat mensen vaker de fiets pakken? We vroegen het aan de hand van stellingen (Figuur 6). Van de respondenten geeft 41% aan dat ze al zoveel mogelijk fietsen. Dit is vergelijkbaar met voorgaande jaren. Vóór 2019 koos echter 51% nog voor deze optie.
Hieronder noemen we de drie belangrijkste redenen die zouden kunnen bijdragen aan dat mensen meer gaan fiets:
- … de drukte op de fietspaden verminderd is (20%);
 - ... het verkeer in de stad veiliger is (18%);
 - … er meer of betere stallingsmogelijkheden zijn (18%).
 
Antwoorden bij ‘Anders, namelijk…’ hebben vooral betrekking op een veiligere verkeerssituatie. Hierbij wordt relatief vaak genoemd dat de sommige respondenten meer zouden gaan fietsen wanneer bromfietsers, scooters en/of elektrische fietsen (en dan met name die van bezorgers) verboden zouden worden op de fietspaden. Daarnaast geeft een aantal respondenten aan dat ze liever de fiets zouden pakken wanneer er een minder streng parkeerbeleid in het centrum zou zijn.
Figuur 6: Ik zou vaker de fiets pakken wanneer …*
Bovenstaande grafiek in tabel-vorm:
| percentage | |
|---|---|
| Niet van toepassing, ik fiets al zoveel mogelijk (n=1907) | 41,1% | 
| De drukte op de fietspaden verminderd is (n=929) | 20,0% | 
| Het verkeer in de stad veiliger is (n=853) | 18,4% | 
| Er meer of betere stallingsmogelijkheden zijn (n=831) | 17,9% | 
| De kans op fietsdiefstal verminderd is (n=732) | 15,8% | 
| De kwaliteit van de fietspaden hoger is (n=702) | 15,1% | 
| Fietsen sneller zou zijn door meer voorrang of minder (n=655) | 14,1% | 
| Niet van toepassing, ik zal niet (vaker) gaan fietsen (n=559) | 12,1% | 
| Het veiliger is in de omgeving waar ik fiets (n=447) | 9,6% | 
| Mijn gezondheid beter zou zijn (n=320) | 6,9% | 
| Anders, namelijk.. (n=243) | 5,2% | 
| Ik meer gestimuleerd zou worden door mijn werkgever do (n=198) | 4,3% | 
| Ik fietslessen zou krijgen of volgen (n=6) | 0,1% | 
* Meerdere antwoorden mogelijk. De percentages tellen daarom niet op tot 100%
2.5 Bekendheid logo’s Groningen Fietsstad en 050-Fietsstad
Tot slot vroegen we wederom naar de bekendheid met het logo van Groningen Fietsstad en/of 050-Fietsstad (Figuur 7; Tabel 7). De bekendheid met de logo’s lijkt ook dit jaar nog licht te stijgen. De stijging lijkt echter af te vlakken ten opzichte van voorgaande jaren. Nog steeds is ongeveer een derde (31%) onbekend met zowel Groningen fietsstad als het 050-Fietsstad logo. De bekendheid met het logo van Groningen Fietsstad (35%) loopt nog steeds achter op de bekendheid van het 050-Fietsstadlogo (65%).
Tabel 7: Bekendheid met logo’s Groningen Fietsstad en/of 050-Fietsstad
| 2019 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
|---|---|---|---|---|---|
| Ja, met beide | 30% | 19% | 24% | 28% | 30% | 
| Ja, alleen met Groningen Fietsstad | 12% | 6% | 6% | 5% | 5% | 
| Ja, alleen met het 050-Fietsstad logo | 17% | 30% | 32% | 34% | 35% | 
| Nee, beide zijn mij niet bekend | 41% | 45% | 38% | 33% | 31% | 
Figuur 7: Logo’s Groningen Fietsstad (links) en 050-Fietsstad (rechts)

In 2021 is voor het eerst de rechter foto (050-Fietsstad) als beeld toegevoegd bij deze vraag. Hoogstwaarschijnlijk is daar een trendbreuk ontstaan, omdat duidelijker was wat bedoeld werd met dit logo. Het is aannemelijk dat de beelden beter werden herkend en dat respondenten zich realiseerden dat ze het linker logo niet kenden, maar het rechter logo wel. Dit verklaart waarom in 2021 de bekendheid met beide logo’s daalde (-11%), maar de bekendheid met 050-Fietsstad steeg (+13%). Vanaf 2022 zien we een constanter beeld: er is een geleidelijke toename te zien in de bekendheid. Dit kan te wijten zijn aan promotie van Groningen Fietsstad of het Fietsstad-050 logo. Echter het kan ook te maken het feit dat een aandeel van de panelleden deze vraag de afgelopen jaren meerdere keren voorbij hebben zien komen.
Er zit een ruimtelijk patroon in de bekendheid met de logo’s. Hierbij lijken respondenten uit centraal gelegen gebiedsdelen beter bekend te zijn met minstens één van de logo’s. Zo valt op dat van respondenten uit gebiedsdelen in de stad Groningen bijna driekwart (tussen 70%-73%) bekend is met minstens één van de logo’s. In gebiedsdeel Haren is het aandeel 62%. In gebiedsdeel Ten Boer zijn de logo’s duidelijk onbekender. Daar is een krappe helft (47%) van de respondenten bekend met minimaal één van de logo’s.
2.6 Algemene opmerkingen
Aan het einde van de enquête vroegen we respondenten om drie kenmerken te noemen van een fietsvriendelijke gemeente. Alle antwoorden zijn in een apart document aan de opdrachtgever verstrekt. Een aantal veelvoorkomende thema’s waren de volgende (in willekeurige volgorde):
- Brede fietspaden
 - Goed onderhouden fietspaden
 - Veiligheid voor fietsers
 - Duidelijk aangegeven fietspaden
 - Goede stallingsmogelijkheden
 - Aandacht voor parkeren in het winkelgebied
 - Autoluwe zones / voorrang op auto’s