Spring naar inhoud

Respondenten en achtergrondkenmerken

2.1 Respons

In totaal is de vragenlijst door 5.026 inwoners (deels) ingevuld. Via het panel hebben 4.440 inwoners meegedaan (responspercentage: 40%). Daarnaast zijn er nog 556 inwoners die via de open link hebben deelgenomen. Via bewonersorganisaties hebben een extra 30 inwoners deelgenomen. Niet alle respondenten hebben alle vragen beantwoord, vandaar dat het aantal respondenten per vraag kan verschillen.

2.2 Leeftijd

Figuur 1 toont de verdeling van respondenten naar leeftijd. De figuur geeft ook de verdeling van alle inwoners in de gemeente Groningen (de populatie) naar de leeftijdsgroepen weer. Zoals te zien is in de figuur is er een ondervertegenwoordiging van jongeren. De oudere leeftijdsgroepen zijn daarentegen juist oververtegenwoordigd in de respons.

Figuur 1: Verdeling respons (n=4.776) naar leeftijd, vergeleken met verdeling gemeente Groningen

Bovenstaande grafiek in tabel-vorm:

Leeftijd Respons Gemeente
16 - 17 jaar 1 2
18 - 27 jaar 11 30
28 - 44 jaar 18 26
45 - 64 jaar 35 24
65 - 74 jaar 26 10
75+ 10 8

2.3 Opleidingstype

Figuur 2 toont de verdeling van respondenten naar laatst afgeronde opleiding[1]. De figuur geeft ook de verdeling van opleidingen binnen de gemeente Groningen (de populatie) weer. Zoals te zien in deze figuur is er een ondervertegenwoordiging in de respons van inwoners met een praktische (t/m mbo 1) en gemengde opleiding (havo/vwo of mbo 2-4). Inwoners met een theoretische opleiding (hbo/wo) worden juist oververtegenwoordigd in de respondentengroep.

Figuur 2: Verdeling respons (n=4.567) naar opleiding, vergeleken met verdeling gemeente Groningen

Bovenstaande grafiek in tabel-vorm:

  Respons Gemeente
Wil ik niet zeggen 3  
Praktisch 9 16
Gemengd 19 39
Theoretisch 71 44

[1] Om een mogelijk stigmatiserend effect van de indeling in laag, midden en hoog opleidingstype te voorkomen, is ervoor gekozen om opleiding op te delen in praktisch, gemengd en theoretisch. Er is echter nog geen landelijke consensus over de juiste indelingswijze van deze groepen (https://www.cbs.nl/nl-nl/longread/discussion-papers/2021/invulling-praktisch-en-theoretisch-opgeleiden?onepage=true

Voor dit rapport hebben wij de volgende operationalisatie gehanteerd: 

  • Praktisch: geen diploma, basisonderwijs, vmbo, mbo 1, praktijkonderwijs, havo/vwo onderbouw 
  • Gemengd: havo/vwo bovenbouw, mbo 2-4 
  • Theoretisch: hbo/wo

2.4 Gebiedsdeel

In totaal is van 97% van de respondenten diens postcode bekend. Deze postcodes worden gebruikt om een onderverdeling te maken van de resultaten naar gebiedsdeel. In Figuur 3 worden de verschillende gebiedsdelen van Groningen weergegeven.

Figuur 3: Gebiedsdelen gemeente Groningen

Figuur 4 toont de verdeling van de respondenten over de gebiedsdelen. Dit komt redelijk goed overeen met de werkelijke verdeling in de gemeente. Enkel in gebiedsdeel West zien we een kleine ondervertegenwoordiging in de respons. Daartegenover staat een lichte oververtegenwoordiging van inwoners uit gebiedsdeel Zuid. Voor alle overige gebiedsdelen komt de verdeling in de responsgroep goed overeen met de werkelijke verdeling in de gemeente.

Figuur 4: Verdeling respons (n=4.849) naar gebiedsdeel, vergeleken met verdeling gemeente Groningen

Bovenstaande grafiek in tabel-vorm:

  Respons Gemeente
Centrum 9 10
Haren 9 9
Oost 15 15
Oude Wijken 19 19
Ten Boer 3 3
West 17 21
Zuid 28 23

Concluderend kan worden gesteld dat de responsgroep op bepaalde eigenschappen geen goede afspiegeling is van alle inwoners in de gemeente Groningen. De responsgroep bestaat in hoge mate uit oudere, theoretisch opgeleide inwoners. Er is een ondervertegenwoordiging van zowel jongvolwassenen (18 - 27 jaar) als van inwoners met een gemengde of praktische opleiding. Om die reden kunnen we dan ook niet zeggen dat de resultaten een volledig representatief beeld geven van de mening van alle inwoners uit de gemeente Groningen. Wel maken we in het rapport regelmatig een onderscheid tussen verschillende groepen, om mogelijke verschillen tussen bijvoorbeeld jongeren en ouderen in beeld te brengen.