Spring naar inhoud

Samenvatting

Samenvatting

Sinds 2016 zjin gemeenten verplicht om een cliëntervaringsonderzoek (CEO) uit te (laten) voeren. Onderzoek, Informatie en Statistiek (OIS) Groningen voert dit onderzoek vanaf 2016 uit voor de gemeente Groningen. Voor dit onderzoek hebben we een brief gestuurd met een inlogcode waarmee online een vragenlijst ingevuld kon worden.

Respons
In totaal hebben 1.435 van de 7.865 aangeschreven personen de enquête ingevuld. Dit is een respons van 18%. Dit is iets lager dan het CEO over 2021, toen de respons 20% bedroeg. De respondenten zijn opgedeeld in vijf cliëntgroepen: begeleiding (BG), huishoudelijkehulp (HH), woningaanpassingen (WA), hulpmiddelen (HM) en collectief vervoer (CV).

Contact met het WIJ-team
Over het contact met het WIJ-team (in verband met de hulpvraag) zijn de meeste respondenten positief. Vooral als het gaat om het serieus nemen van de hulpvraag door de medewerker en het samen zoeken naar een passende oplossing. Het WIJ-team lijkt redelijk goed zichtbaar te zijn; bijna 80% van de respondenten wist namelijk waar ze moesten zijn met hun hulpvraag. Men is, vergeleken met 2021, iets beter te spreken over de snelheid waarmee ze geholpen zijn door de gemeente. Bijna drie kwart is het eens met deze stelling tegenover 70% in 2021.

Tevredenheid over gesprek
Een ruime meerderheid van de cliënten (73% tot 85%) is (heel) tevreden over de verschillende aspecten van hun gesprek met de WIJ-medewerker over hun hulpvraag. Het meest positief is men over de manier waarop er naar hen geluisterd is. Over de overige communicatie met het WIJ-team is 10% (heel) ontevreden.

Onafhankelijk cliëntondersteuner
Een onafhankelijke cliëntondersteuner (OCO) is iemand die de cliënt helpt de weg te vinden naar zorg en ondersteuning in de gemeente. Ondanks dat de bekendheid van OCO de afgelopen jaren is toegenomen, weet de meerderheid (69%) niet dat zij gebruik kan maken van een OCO. 31% is hier wel van op de hoogte. In 2020 was dit nog 25%.

Kwaliteit van de ondersteuning
Ruim 80% van de respondenten is tevreden over de kwaliteit van de ondersteuning die de gemeente biedt en vindt dat de ondersteuning die zij krijgen past bij de gestelde hulpvraag.

Effect van de ondersteuning
De meerderheid van de respondenten geeft aan dat de ondersteuning een positief effect heeft op hun leven; meer dan 80% is het (helemaal) eens met de drie stellingen die hierover gesteld zijn. De respondenten vinden vooral dat zij zich beter kunnen redden door de ondersteuning die zij krijgen (83%). Opvallend is dat in de scores op deze drie stellingen een lichte daling waarneembaar is ten opzicht van 2021.

Tabel 1: Resultaten voorheen verplichte vragen naar jaar: percentage respondenten dat de vragen heeft beantwoord met ‘(helemaal) mee eens’, of vraag 5 met ‘ja’
Stelling 2022 2021 2020 2018 2017 2016 2015
1. Ik wist waar ik moest zijn met mijn hulpvraag 79 76 77 76 72 68 71
2. Ik werd snel geholpen 74 70 77 75 73 67 61
3. De medewerker nam mij serieus 87 85 87 86 84 79 80
4. De medewerker en ik hebben in het gesprek samen naar oplossingen gezocht 84 79 80 79 78 71 72
5. Wist u dat u gebruik kon maken van een onafhankelijke cliëntondersteuner? 31 30 25 29 27 24 21
6. Ik vind de kwaliteit van de ondersteuning die ik krijg goed 80 83 84 83 81 79 75
7. De ondersteuning die ik krijg past bij mijn hulpvraag 83 84 86 85 84 80 77
8. Door de ondersteuning die ik krijg, kan ik beter de dingen doen die ik wil 80 82 82 81 81 78 77
9. Door de ondersteuning die ik krijg kan ik mij beter redden 83 84 85 82 83 82 82
10. Door de ondersteuning die ik krijg heb ik een betere kwaliteit van leven 80 82 78 78 76 76 74