Conclusie
Conclusie (titel verborgen)
De resultaten van de vragenlijst onder wijkbewoners en de bevindingen van de focusgroepen met huurders van De Schakel, laten beide zien dat er een sterke wens bestaat om het wijkcentrum te behouden. Uit de vragenlijst blijkt dat veel respondenten behoefte hebben aan een ontmoetingsplek in de buurt, met name om buren te ontmoeten en deel te nemen aan activiteiten. Ook in de open antwoorden noemen respondenten dat ze graag willen dat De Schakel blijft bestaan en dat het een belangrijke verbindende functie heeft in de wijk. Datzelfde werd ook tijdens de focusgroepen uitgesproken door de aanwezige verenigingen. Een kanttekening bij de resultaten van de vragenlijst is wel dat de respondenten voornamelijk lijken te bestaan uit gebruikers van De Schakel. Daarmee zijn de uitkomsten dus niet volledig representatief voor de alle wijkbewoners.
Zowel de wijkbewoners als verenigingen noemen ook dat het gebouw toe is aan een opknapbeurt. In de vragenlijst zijn respondenten positief over aspecten zoals de gastvrijheid, de faciliteiten en de sfeer, maar minder tevreden over het comfort en de uitstraling van het gebouw zelf. Ook relatief veel respondenten die De Schakel niet (vaak) bezoeken, kiezen de uitstraling van het gebouw als reden om dat niet te doen. In de focusgroepen werd daarnaast ook bezorgdheid uitgesproken over het behouden van de huidige, dorpse sfeer en identiteit van het wijkcentrum en over de impact van het (tijdelijke) verplaatsen van de activiteiten bij een verbouwing of verhuizing.
Zowel in de vragenlijst als in de focusgroepen komt een behoefte naar voren aan ruimere openingstijden en meer mogelijkheden voor laagdrempelig contact tussen buurtbewoners. Veel respondenten geven aan het waardevol te vinden als er ruimte is om spontaan binnen te lopen, bijvoorbeeld voor een kop koffie of een praatje. In de focusgroepen wordt het ontbreken van een geschikte ruimte voor nazit en informele ontmoetingen als een gemis ervaren. Het realiseren van een dergelijke ontmoetingsruimte wordt daar genoemd als een mogelijke manier om de onderlinge banden, zowel binnen als buiten de verenigingen, te versterken. Dit sluit goed aan bij de wens van wijkbewoners om van De Schakel een laagdrempelige ontmoetingsplek te maken.
Een onderwerp wat vooral in de vragenlijst naar voren komt, is het verbreden van het aanbod van het wijkcentrum. Vooral met het oog op het aantrekken van een breder publiek. Van de respondenten die aangeven dat ze De Schakel niet (vaak) bezoeken, geeft een groot deel als reden dat het aanbod hen niet aanspreekt. Ook in de open antwoorden zien we terug dat een aantal respondenten zich niet kunnen vinden in het huidige aanbod of zich geen onderdeel voelen van de huidige doelgroep. Anderzijds horen we in de focusgroepen dat de bezettingsgraad van De Schakel hoog is en dat verenigingen verwachten te blijven groeien. Beide signalen kunnen aanleiding geven om na te denken over uitbreiding van De Schakel, bijvoorbeeld door middel van ruimere openingstijden of extra ruimtes voor activiteiten.