Spring naar inhoud

Toegankelijkheidsopties:

Resultaten vragenlijst

Resultaten vragenlijst (titel verborgen)

2.1 Respons en achtergrondkenmerken

In totaal hebben 700 respondenten de vragenlijst (deels) ingevuld, waarvan 327 via een persoonlijke inlogcode uit de brief en 29 via de papieren versie. De andere respondenten gebruikten de open link. De respons verschilt per vraag, omdat niet alle respondenten alle vragen hebben ingevuld.

Buurt

Om inzicht krijgen in de buurt waarin de respondenten wonen, hebben we hen gevraagd hun postcode in te vullen. Van de 584 respondenten die hun postcode hebben ingevuld komen de meeste uit Oosterhoogebrug (51%) of Ulgersmaborg (33%). Een kleiner deel (16%) komt uit andere buurten, voornamelijk omliggende buurten zoals Leeuwenborg en Ruischerwaard.

Leeftijd

Ook hebben we respondenten gevraagd naar hun leeftijd. Zoals Figuur 1 laat zien, bestaat de grootste groep respondenten uit 65 tot 74-jarigen (28%), gevolgd door de groep van 40 tot 54 jaar (23%) en 55 tot 64 jaar (20%). In verhouding zijn er weinig jongere respondenten: slechts 4% is 18 tot 29 jaar en 11% is 30 tot 39 jaar.

Omdat een deel van de respondenten buiten de wijk woont, geeft de vergelijking met de wijkpopulatie (Figuur 2) slechts een globale indicatie van de verschillen. Toch valt op dat vooral de leeftijdsgroepen van 65 jaar en ouder oververtegenwoordigd zijn in de respons. Jongvolwassenen (18-29 jaar) en inwoners van 30 tot 39 jaar zijn daarentegen relatief minder vertegenwoordigd dan ze in de wijk voorkomen.

Figuur 1. Verdeling respons naar leeftijd (n=621)

Bovenstaande grafiek in tabel-vorm:

categorie percentage
Jonger dan 18 jaar 0%
18-29 jaar 4%
30-39 jaar 11%
40-54 jaar 23%
55-64 jaar 20%
65-74 jaar 28%
75 jaar e.o. 14%

Figuur 2. Leeftijdsverdeling 18-plussers in de wijk Oosterhoogebrug-Ulgersmaborg (n=3.626)

Bovenstaande grafiek in tabel-vorm:

categorie percentage
18-29 jaar 15%
30-39 jaar 19%
40-54 jaar 24%
55-64 jaar 16%
65-74 jaar 17%
75 jaar e.o. 9%

Type huishouden

We vroegen respondenten ook hoe hun huishouden eruit ziet (Figuur 3) en vergeleken dit met de huishoudens in de wijk Oosterhoogebrug-Ulgersmaborg (Figuur 4). Hierbij geldt opnieuw de kanttekening dat de vergelijking enigszins vertekend kan zijn, doordat een deel van de respondenten buiten de wijk woont. Opvallend is dat het aandeel samenwonenden zonder kinderen onder de respondenten (46%) aanzienlijk hoger ligt dan in de wijk (33%). Alleenwonenden zijn juist minder vertegenwoordigd onder de respondenten: 21% tegenover 34% van de wijkbewoners.

Figuur 3. Verdeling respons naar type huishouden (n=616)

Bovenstaande grafiek in tabel-vorm:

huishouden percentage
Samenwonend 46%
Samenw. met kind(eren) 27%
Eenpersoonshuishouden 21%
Eenoudergezin 4%
Overige huishoudens 2%

Figuur 4. Verdeling type huishouden in de wijk Oosterhoogebrug-Ulgersmaborg (n=2.110)

Bovenstaande grafiek in tabel-vorm:

huishouden percentage
Samenwonend 33%
Samenw. met kind(eren) 24%
Eenpersoonshuishouden 34%
Eenoudergezin 8%
Overige huishoudens 1%

2.2 Behoefte ontmoetingsplek

We vroegen de respondenten in hoeverre zij behoefte hebben aan een plek in de buurt om buurtbewoners te ontmoeten, activiteiten te doen of zelf activiteiten te organiseren. In totaal geeft 79% aan behoefte te hebben aan ten minste één van de drie aspecten van een ontmoetingsplek in de buurt. Slechts 9% kiest overal voor geen of weinig behoefte. Twee derde (65%) van de respondenten heeft enige of veel behoefte aan een plek om buurtbewoners te ontmoeten (Figuur 5). Slechts 15% heeft daar geen of weinig behoefte aan. De behoefte om mee te doen aan activiteiten is nog groter: bijna drie kwart (73%) geeft aan daar enige of veel behoefte aan te hebben. Een plek om zelf activiteiten te organiseren is relatief minder belangrijk: bijna de helft (47%) heeft daar weinig of geen behoefte aan. Toch geeft 28% (189 respondenten) aan wél behoefte te hebben aan een plek om activiteiten te organiseren.

Figuur 5. In hoeverre heeft u behoefte aan een plek in de buurt om…

Bovenstaande grafiek in tabel-vorm:

  Geen behoefte Weinig behoefte Neutraal Enige behoefte Veel behoefte
Buurtbewoners ontmoeten (n=696) 6% 9% 20% 32% 33%
Meedoen aan activiteiten (n=699) 5% 8% 14% 35% 38%
Zelf activiteiten organiseren (n=676) 27% 20% 25% 17% 11%

Type activiteiten

Vervolgens vroegen we de respondenten wat voor activiteiten zij op een ontmoetingsplek in de buurt zouden willen doen. Ze konden hierbij meerdere antwoorden kiezen. Bijna alle respondenten (95%) hebben interesse in ten minste één van de activiteiten. Buurtfeesten wordt het vaakst genoemd: 63% van de respondenten zou hier graag aan deelnemen (Figuur 6). Ook workshops of cursussen (58%), binnenlopen voor koffie of een praatje (55%) en verenigingsbijeenkomsten (55%) worden door een groot deel van de respondenten gekozen. De open antwoordoptie ‘Anders, namelijk…’ wordt door 5% van de respondenten gekozen. Ze noemen in hun antwoorden onder andere activiteiten voor kinderen, sportactiviteiten voor ouderen, een (tweedehands)markt en muziekoptredens.

Figuur 6. Wat zou u graag in een ontmoetingsplek in de buurt willen doen? (n=674)

Bovenstaande grafiek in tabel-vorm:

  percentage
Buurtfeesten 63%
Workshops of cursussen 58%
Binnenlopen voor koffie of een praatje 55%
Verenigingsbijeenkomsten 55%
Wijkbewoners ontmoeten 51%
Informatie en/of steun van maatschappelijke organisaties 42%
Cursussen gericht op ouderen 34%
Samen koken of dineren 24%
Zelf activiteiten organiseren 15%
Anders, namelijk… 5%
Geen van bovenstaande 5%

Belangrijke aspecten

We vroegen de respondenten hoe belangrijk zij verschillende aspecten vinden voor een ontmoetingsplek in de buurt (Figuur 7). Goede bereikbaarheid en een uitnodigende sfeer worden het vaakst als belangrijk of heel belangrijk beoordeeld: 93% van de respondenten vindt deze aspecten van belang. Beide worden door de helft van de respondenten (50%) zelfs als heel belangrijk beoordeeld. Daarnaast wordt een ruim aanbod aan activiteiten ook door de meerderheid (76%) als (heel) belangrijk ervaren. Professionele ondersteuning (zoals contact met instanties) is voor minder respondenten van belang: 65% vindt dit (heel) belangrijk, terwijl 27% hier neutraal tegenover staat. Het aspect ruimte voor privé-evenementen (zoals feestjes of bijeenkomsten) vinden respondenten ook relatief minder belangrijk. Toch vindt nog 69% van hen dit wel (heel) belangrijk.

Figuur 7. Hoe belangrijk vindt u de volgende aspecten van een ontmoetingsplek in de buurt?

Bovenstaande grafiek in tabel-vorm:

  Helemaal niet belangrijk Niet belangrijk Neutraal Belangrijk Heel belangrijk
Goede bereikbaarheid (n=645) 1% 1% 5% 43% 50%
Makkelijk binnen kunnen lopen / uitnodigende sfeer (n=645) 1% 1% 5% 43% 50%
Veel activiteiten om aan mee te doen (n=641) 1% 3% 20% 48% 28%
Professionele ondersteuning (n=633) 2% 6% 27% 44% 21%
Ruimte voor privé-evenementen (n=640) 3% 8% 20% 39% 30%

2.3 Bekendheid en gebruik De Schakel

Om een beeld te krijgen van hoe bekend de respondenten zijn met het wijkcentrum De Schakel, vroegen we hen hoe vaak ze het wijkcentrum bezoeken. De helft (49%) van de respondenten komt er een paar keer per jaar (Figuur 8). Andere respondenten bezoeken De Schakel regelmatiger: 17% komt er maandelijks, 14% wekelijks en 7% zelfs meerdere keren per week. Slechts 13% van de respondenten geeft aan De Schakel nooit te bezoeken.

Figuur 8. Bezoekt u wijkcentrum De Schakel wel eens? (n=639)

Bovenstaande grafiek in tabel-vorm:

  percentage
Nooit 13%
Een paar keer per jaar 49%
Elke maand 17%
Elke week 14%
Meerdere keren per week 7%

Bezoek van respondenten met behoefte aan een ontmoetingsplek

In Figuur 9 zoomen we in op de bezoekfrequentie van de respondenten die eerder aangaven dat ze enige of veel behoefte hebben aan een ontmoetingsplek in de buurt. Opvallend is dat de grote meerderheid van deze respondenten De Schakel in ieder geval af en toe bezoekt: slechts 4-5% met behoefte aan een ontmoetingsplek in de buurt bezoek het wijkcentrum nooit. Toch komt een grote deel van deze respondenten slechts een paar keer per jaar (40-47%).

Figuur 9. Bezoek De Schakel van respondenten met behoefte aan een ontmoetingsplek

Bovenstaande grafiek in tabel-vorm:

  Nooit Een paar keer per jaar Elke maand Elke week Meerdere keren per week
Enige of veel behoefte aan:
Buurtbewoners ontmoeten (n=428)
5% 46% 23% 16% 10%
Enige of veel behoefte aan:
Meedoen aan activiteiten (n=475)
5% 47% 22% 17% 9%
Enige of veel behoefte aan:
Zelf activiteiten organiseren (n=171)
4% 40% 21% 23% 12%

Gelegenheid van bezoek

Aan de respondenten die aangeven De Schakel elke maand of vaker bezoeken, hebben wij gevraagd naar de gelegenheid daarvoor. Ze konden daarbij meerdere antwoorden kiezen. (Buurt)feesten zijn voor 78% van deze respondenten een gelegenheid waarvoor ze in De Schakel komen (zie Figuur 10). Ook voor muziekoptredens of toneelvoorstellingen (67%) en wijkbijeenkomsten (50%) komen veel van hen naar De Schakel.

Figuur 10. Bij welke gelegenheid bezoekt u De Schakel? (n=239)

Bovenstaande grafiek in tabel-vorm:

  percentage
(Buurt)feesten 78%
Muziekoptredens of toneelvoorstellingen 67%
Wijkbijeenkomsten 50%
Zang- of dansverenigingen 41%
Vergaderingen 33%
Gouwe ouwe club 29%
Bridge- of klaverjasverenigingen 23%
Sport/beweging 21%
Anders, namelijk… 6%

Redenen dat respondenten De Schakel niet vaak bezoeken

De respondenten die aangeven dat ze De Schakel een paar keer per jaar of nooit bezoeken, hebben we gevraagd waarom ze niet (vaker) komen. Ze konden hierbij meerdere antwoorden kiezen. Figuur 11 laat zien dat 42% van de respondenten De Schakel niet (vaker) bezoekt omdat het aanbod niet aansluit bij hun interesses. Ook geeft 35% aan dat ze de sfeer en uitstraling van het gebouw niet aantrekkelijk vinden en weet 19% niet wat er in het wijkcentrum te doen is. Ten slotte geeft 24% aan dat zij simpelweg geen behoefte hebben om het wijkcentrum (vaker) te bezoeken. De bereikbaarheid is voor bijna niemand (1%) een reden om niet vaak naar De Schakel komen en bijna iedereen is ook bekend met het bestaan van De Schakel.

Figuur 11. Waarom bezoekt u wijkcentrum De Schakel niet (vaak)? (n=396)

Bovenstaande grafiek in tabel-vorm:

  percentage
Het aanbod sluit niet aan bij mijn interesses 42%
De sfeer en uitstraling van het gebouw zijn niet
aantrekkelijk
35%
Ik weet niet wat er te doen is 19%
Het wijkcentrum is niet goed bereikbaar 1%
Ik wist niet dat het wijkcentrum bestond 1%
Ik heb er geen behoefte aan 24%

Bezoek andere wijkcentra

We vroegen de respondenten ook of zij wel eens andere wijkcentra in de buurt bezoeken. In totaal geeft 53% aan dat zij ten minste één ander wijkcentrum wel eens bezoeken. Vooral Het Dok in Lewenborg wordt veel bezocht, 45% van de respondenten bezoekt dat wel eens (Figuur 12). De andere wijkcentra in de omgeving worden minder door de respondenten bezocht: 4% bezoekt bij Van Houten wel eens, 3% het Heerdenhoes en 2% De Hunzeborg. Ten slotte geeft 11% van de respondenten aan wel eens een ander wijkcentrum te bezoeken.

Figuur 12. Bezoekt u wel eens een ander wijkcentrum in de omgeving, zo ja welke? (n=590)

Bovenstaande grafiek in tabel-vorm:

  percentage
Het Dok 45%
Een ander wijkcentrum 11%
bij Van Houten 4%
Heerdenhoes 3%
De Hunzeborgh 2%
Nee, ik bezoek geen ander wijkcentrum 47%

2.4 Beoordeling De Schakel

Aan de respondenten die De Schakel ten minste elke maand bezoeken, hebben we gevraagd hoe zij verschillende aspecten van het wijkcentrum beoordelen. Zoals Figuur 13 laat zien, zijn de respondenten over het algemeen zeer positief. De gastvrijheid van De Schakel wordt het meest positief beoordeeld: 94% van de respondenten vindt deze goed of heel goed. Ook de (horeca)faciliteiten (90%) het bestuur en beheer (90%) en de sfeer (86%) worden door een grote meerderheid positief beoordeeld.

De meningen zijn meer verdeeld over het comfort van het gebouw (temperatuur, ruimte en inrichting) en de uitstraling van het gebouw. Het comfort vindt 43% van de respondenten (heel) goed, maar een kwart (25%) beoordeelt het als (heel) slecht. Een derde (32%) is neutraal. De uitstraling van het gebouw krijgt de laagste waardering: 37% van de respondenten beoordeelt deze als (heel) slecht, terwijl ruim een derde (36%) hierover neutraal is. Slechts 28% vind de uitstraling van het gebouw (heel) goed.

Figuur 13. Wat vindt u van de volgende onderdelen van De Schakel?

Bovenstaande grafiek in tabel-vorm:

  Heel slecht Slecht Neutraal Goed Heel goed
Gastvrijheid (n=228) 0% 1% 5% 33% 61%
(Horeca)faciliteiten (n=231) 1% 1% 8% 41% 49%
Bestuur en beheer (n=216) 1% 0% 9% 44% 46%
Sfeer (n=228) 1% 3% 10% 41% 45%
Bereikbaarheid en parkeren (n=234) 0% 4% 9% 48% 39%
Aanbod van activiteiten (n=231) 1% 2% 14% 51% 32%
Ruimte voor uw activiteiten (n=226) 0% 4% 16% 50% 30%
Comfort van het gebouw (n=228) 2% 23% 32% 33% 10%
Uitstraling van het gebouw (n=229) 7% 29% 36% 20% 8%

2.5 Ideeën voor de toekomst van De Schakel

We vroegen de respondenten naar hun ideeën en wensen voor de toekomst van De Schakel. In totaal lieten 334 respondenten een opmerking achter. Veel respondenten benadrukken daarin de belangrijke functie van De Schakel voor de wijk. Ze noemen het wijkcentrum een “belangrijk ontmoetingspunt” en een “onmisbare pilaar” en vinden dat het “moet blijven bestaan en doorgaan zoals het nu is”. Daarbij pleiten zij ervoor om De Schakel te behouden, maar wel te vernieuwen, zodat het een plek blijft waar buurtbewoners elkaar kunnen ontmoeten.

Het is één van de vaste kernen van ons ‘dorp’ . Ik hoop dat dit nog heel lang zo kan blijven!

Het wijkcentrum is het kloppend hart van Oosterhoogebrug en moet blijven bestaan! Mensen komen hier om elkaar te ontmoeten, het versterkt de sociale cohesie en het draagt bij aan een sterke en bijzondere wijk.

Verder gaan veel opmerkingen specifiek over het opknappen van het gebouw. Respondenten geven aan dat het gebouw verouderd is en toe is aan renovatie. Ze stellen voor om De Schakel een modernere en meer uitnodigende uitstraling te geven.

Het gebouw is verouderd, mag opgeknapt worden en frissere uitstraling krijgen die uitnodigt om naar binnen te stappen.

Het lijkt soms alsof er niks zit, waardoor het minder aantrekkelijk is om er ook een keer heen te gaan.

Naast de uitstraling van het gebouw zien veel respondenten graag meer variatie in het activiteitenaanbod, zodat er voor alle leeftijden en doelgroepen iets te doen is. Een aantal respondenten geeft aan zich nu niet thuis te voelen in het aanbod. Vooral activiteiten voor jongeren en families met kleine kinderen worden vaak genoemd als wens.

Er een modernere, uitnodigendere plek van maken voor de nieuwe, jongere generaties in de wijk.

Zou leuk zijn als er een leuk cafeetje zou zijn waar je goed kan zitten met kleine kinderen ook en misschien ook een speelplek.

Daarnaast geven enkele respondenten aan dat de bekendheid van het aanbod verbeterd kan worden. Zij stellen voor om de communicatie over activiteiten te versterken, bijvoorbeeld via de website.

Ook de functie van De Schakel als ontmoetingsplek komt in veel opmerkingen naar voren. Respondenten geven aan dat De Schakel een laagdrempelige plek zou kunnen zijn waar buurtbewoners gemakkelijk binnen kunnen lopen en “waar ruimte is om elkaar spontaan te ontmoeten”. Een café en andere vormen van eet- en drinkgelegenheden worden hiervoor vaak genoemd:

Een leuke hippe plek om koffie te drinken of lunchen.

Een aantrekkelijke plek om een kopje koffie te drinken en buurtgenoten te ontmoeten.

Ten slotte noemen verschillende respondenten ook de locatie van De Schakel, maar de meningen daarover zijn verdeeld. Sommige respondenten stellen voor het wijkcentrum te verplaatsen zodat het dichterbij Ulgersmaborg komt. Toch vinden veel andere respondenten de huidige locatie juist fijn:

De Schakel zit op een goede plek, voldoende parkeergelegenheid en is een centrale plek in de wijk.

2.6 Bereidheid en behoefte om bij te dragen

Ten slotte vroegen we de respondenten of zij zelf iets zouden willen bijdragen of organiseren bij wijkcentrum De Schakel. Een groot deel van de respondenten staat hiervoor open (64%), hoewel 35% nog niet zeker weet of en hoe zij zouden willen bijdragen (Figuur 14). De meest gekozen concrete bijdrage is het (mee-)organiseren van activiteiten (14%), gevolgd door het meedenken over het programma (11%) en helpen bij klussen en onderhoud (9%). Verder geeft 4% van de respondenten dat zij zich bij het bestuur van De Schakel zouden willen aansluiten en zou 10% op een andere manier willen bijdragen bij het wijkcentrum.

Figuur 14. Zou u zelf iets willen bijdragen of organiseren bij het wijkcentrum De Schakel? (n=513)

Bovenstaande grafiek in tabel-vorm:

  percentage
Ik weet nog niet zeker of/hoe ik zou willen bijdragen 35%
Ik zou activiteiten willen (mee-)organiseren 14%
Ik zou willen meedenken over het programma 11%
Ik wil op een andere manier bijdragen bij het wijkcentrum 10%
Ik wil wel meehelpen met klussen en onderhoud 9%
Ik zou me bij het bestuur van De Schakel willen aansluiten 4%
Nee, dat is niets voor mij 36%

2.7 Open opmerkingen

Aan het einde van de vragenlijst konden respondenten nog andere opmerkingen delen over het wijkcentrum of de vragenlijst. In de 133 reacties zien we veel terugkerende onderwerpen uit de antwoorden op de eerdere open vraag. Zo benoemen respondenten opnieuw het belang van De Schakel voor ontmoeting en saamhorigheid in de wijk. Ook worden suggesties herhaald om het wijkcentrum te vernieuwen, gezelliger te maken, het activiteitenaanbod te verbreden en een laagdrempelige, open inloop aan te bieden. Daarnaast delen sommige respondenten hun waardering voor De Schakel of hun enthousiasme over de mogelijke vernieuwing.