Spring naar inhoud

Achtergrond

1.1 Prognose leerlingen voortgezet onderwijs

Het aantal leerlingen in het voortgezet onderwijs (vo) daalt al jaren in Nederland. De verwachting is dat het vo de komende 10 jaar krimpt met gemiddeld 12%, van 1.000.000 naar 870.000 leerlingen. De leerlingendaling is ongelijk verdeeld over Nederland. Ook binnen provincies kunnen de verschillen groot zijn. In een stad kan er groei zijn, terwijl er 20 kilometer verder een flinke krimp is. In sommige regio’s loopt de krimp zelfs op tot meer dan 35%, dit geldt in het bijzonder voor perifere regio’s zoals Oost-Groningen, Delfzijl en Zuidoost-Drenthe (bron: Rijksoverheid.nl en vo-raad.nl/).

Er zijn prognosemodellen die een beeld geven hoe de leerlingenaantallen zich gaan ontwikkelen. Figuur 1 laat bijvoorbeeld de huidige prognose (referentieraming 2022) van leerlingen in het voortgezet onderwijs in heel Nederland zien (bron: Rijksoverheid.nl en OCWincijfers.nl).

Figuur 1: Prognose leerlingen voortgezet onderwijs, naar onderwijssoort, in Nederland, x1000
Bron: https://www.ocwincijfers.nl/sectoren/voortgezet-onderwijs/leerlingen/prognose-aantal-leerlingen-vo

In Figuur 1 is een afname te zien van het totaal aantal leerlingen in het vo de komende 6 jaren. Naast de onderbouw (leerjaren 1, 2 en 3 in het geval van havo/vwo), is in het vmbo de verwachte leerlingendaling over 6 jaren het grootst, met name in de basisberoepsgerichte leerweg (bl; een afname van bijna 3 procentpunten) en kaderberoepsgerichte leerweg (kl; een afname van 4,6 procentpunten).

Ook tussen de sectoren van het vmbo is de verwachting dat er verschillen in leerlingendaling zichtbaar zullen zijn. De verwachte daling is het hoogst in de sectoren Zorg & Welzijn, Techniek en Economie met zo’n 9%. De krimp in het aantal derdejaarsleerlingen zal het minst voelbaar zijn in de sector Groen (-3%) (bron: https://www.rijksoverheid.nl). Vestigingen binnen het vmbo zullen door deze verschillen in de toekomst dan ook een zwaardere druk gaan voelen om het onderwijs nog georganiseerd en betaalbaar te houden.

1.2 Voortgezet onderwijs in de gemeente Groningen

Prognose voortgezet onderwijs gemeente Groningen

Ook in de gemeente Groningen is de verwachting dat het aantal leerlingen in het vo zal afnemen, zie Figuur 2. Net als bij de landelijke prognose zien we deze daling voornamelijk in de onderbouw (leerjaar 1,2 en 3) en in het vmbo. In het schooljaar 2028-2029 zullen er in de gemeente Groningen naar verwachting 8% minder leerlingen het vmbo volgen dan in het huidige schooljaar (2022-2023).  Voor de havo is dat 4% minder en het vwo 3% minder.

Figuur 2. Prognose leerlingen voortgezet onderwijs, naar onderwijssoort, in de gemeente Groningen
Bron: www.data.groningen.nl
Scholen Gemeente Groningen

In de gemeente Groningen bieden in totaal 11 scholen vo aan, zie Tabel 1. Sommige scholen hebben verschillende locaties zoals het Reitdiep College of Christelijk Scholen Gemeenschap (CSG). Sommige locaties bieden enkel vmbo aan, zoals op de locatie Kluiverboom waar dependances van het Werkman College en de CSG gevestigd zijn.

Tabel 1: Onderwijstype per school/locatie in de gemeente Groningen
School Onderwijstype
CSG Wessel Gansfort Brugjaar, vmbo-theoretisch lj 3-4, havo/vwo lj 3, havo lj 4-5, vwo lj 4-6
CSG Augustinus Brugjaar, vmbo-theoretisch lj 3-4, havo/vwo lj 3, havo lj 4-5, vwo lj 4-6
CSG Selion Brugjaar, vmbo-basis lj 3-4, vmbo-kader lj 3-4, vmbo-theoretisch lj 3-4
CSG Kluiverboom Brugjaar, vmbo-basis lj 3-4, vmbo-kader lj 3-4, vmbo-theoretisch lj 3-4
Gomarus College Vondelpad Brugjaar, havo/vwo lj 3, vmbo-basis lj 3-4, vmbo-kader lj 3-4, vmbo-gemengd lj 3-4, vmbo-theoretisch lj 3-4, havo lj 4-5, vwo, lj 4-5
Gomarus College Magnolia Brugjaar, havo/vwo lj 3
Gomarus College Lavendelweg praktijkonderwijs
Internationale Schakelklas Groningen Brugjaar 1-2
H.N. Werkman Stadslyceum Brugjaar 1-2, havo/vwo lj 3, havo lj 4-5, vwo lj 4-6
Topsport Talentschool Groningen Brugjaar 1-2, vmbo-theoretisch lj 3-4, havo/vwo lj 3, havo lj 4-5, vwo lj 4-6
Werkman VMBO Brugjaar 1-2, vmbo-basis lj 3-4, vmbo-kader lj 3-4, vmbo-gemengd lj 3-4, vmbo-theoretisch lj 3-4
Heyerdahl College Praktijkonderwijs
Maartenscollege Brugjaar 1-2, Internationale stroming, vmbo-theoretisch lj 3-4, havo/vwo lj 3, havo lj 4-5, vwo lj 4-6
Praktijkschool De Bolster praktijkonderwijs
Praedinius College Brugjaar 1-2, havo/vwo lj 3, vwo lj 4-6
Kamerlingh Onnes Brugjaar 1-2, vmbo-theoretisch lj 3-4, havo/vwo lj 3, havo lj 4-5, vwo lj 4-6
Simon van Hasselt Brugjaar 1-2
Leon Van Gelder Brugjaar 1-2, vmbo-basis lj 3-4, vmbo-kader lj 3-4, vmbo-gemengd lj 3-4, vmbo-theoretisch lj 3-4
Vrije school Zutphen-Groningen Brugjaar 1-2, vmbo-theoretisch lj 3-4, havo/vwo lj 3, havo lj 4-5, vwo lj 4-6
Willem Lodewijkgymnasium Brugjaar 1-2, havo/vwo lj 3, vwo lj 4-6
Montessori Lyceum Groningen Brugjaar 1-2, havo/vwo lj 3, havo lj 4-5, vwo lj 4-6
Montessori Vaklyceum Brugjaar 1-2, vmbo-gemengd lj 3-4, vmbo-theoretisch lj 3-4
Harens Lyceum Brugjaar 1-2, vmbo-theoretisch lj 3-4, havo/vwo lj 3, havo lj 4-5, vwo lj 4-6

1.3 Huidig onderzoek

Onderzoeksvraag

Zowel landelijk als op regionaal niveau wordt er een daling verwacht in het aantal leerlingen in het vo, met name in het vmbo. De directie Maatschappelijke Ontwikkeling (DMO) heeft aan de afdeling Onderzoek, Informatie en Statistiek van de gemeente Groningen (OIS Groningen) gevraagd om te onderzoeken of deze daling in vmbo leerlingen ook in de afgelopen jaren in de gemeente Groningen heeft gespeeld. Daarnaast wil DMO graag weten welke mogelijke redenen ten grondslag liggen aan de (verwachte) daling.

Opzet onderzoek

In dit onderzoek is alleen gekeken naar de gemeente Groningen. Meerdere vragen zijn aan bod gekomen, waaronder:

  • Is het aandeel van vmbo leerlingen in de afgelopen 5 jaar gedaald, en hoe ontwikkelde het aandeel vmbo leerlingen zich ten opzichte van de andere leergangen (e.g., havo, vwo) in de afgelopen 5 jaar? Hoe ontwikkelde het aandeel leerlingen binnen de verschillende vmbo leerwegen de afgelopen 5 jaar?
  • Waar komen de vmbo leerlingen van de scholen vandaan? Is er verschil tussen de aan- en terugloop vanuit de stad en de regio? Is de aan- en terugloop van de vmbo leerlingen op de verschillende scholen in de afgelopen 5 jaar veranderd?
  • Hoeveel groep 8-leerlingen hebben in de afgelopen 5 jaar vmbo advies gekregen en hoeveel leerlingen hebben uiteindelijk vmbo gedaan?
  • Welke redenen zijn eraan te dragen voor de (mogelijke) terugloop van vmbo leerlingen?

Bij het beantwoorden van de vragen hebben we zover mogelijk gekeken naar de gemeente Groningen in het geheel, alsook op gebiedsniveau. Daarnaast is er gefocust op het vmbo in het algemeen, maar is er ook onderscheid gemaakt tussen de verschillende vmbo leerwegen. Om de onderzoeksvragen te beantwoorden is er zowel een kwantitatief als kwalitatief onderzoek uitgevoerd.

Kwantitatief onderzoek

OIS Groningen heeft registratie, CBS- en DUO data geraadpleegd om onder andere de aan- en terugloop van vmbo leerlingen, alsook de verdeling van leerlingen op de verschillende scholen in kaart te brengen. Aangezien het eerste en tweede jaar van vmbo veelal onder een brugklas vallen, waarbij verschillende stromingen mogelijk zijn, hebben we alleen jaar 3 en 4 meegenomen voor de analyses waarin specifiek naar vmbo wordt gekeken.

Kwalitatief onderzoek

Er zijn 24 groep 8-leerkrachten van verschillende basisscholen in de gemeente Groningen geïnterviewd. In het interview is onder andere gevraagd naar de redenen om voor het vmbo en bepaalde scholen te kiezen. Om de representativiteit van de respons te verhogen zijn de basisscholen gekozen op basis van gebiedsniveau en stroming, zoals aangeleverd door DMO. De volgende stromingen zijn meegenomen: Openbaar onderwijs, Algemeen bijzonder, Vrije school en christelijk onderwijs, waarbij Protestants-Christelijk, Rooms-Katholiek, Reformatorisch en Gereformeerd als een gezamenlijke christelijke stroming is beschouwd.