Spring naar inhoud

Conclusies

Conslusies

In dit hoofdstuk geven wij de belangrijkste conclusies op basis van de resultaten over het gebruik en de waardering van de parkeerlocaties in Groningen.

Leeftijd en samen reizen

De meerderheid van de parkeerders in Groningen is tussen de 30 en 65 jaar oud. Mensen die op P+R-locaties parkeren, lijken over het algemeen wat jonger te zijn dan mensen die in parkeergarages parkeren. Daarnaast lijkt er een trend te zijn in het aantal mensen dat samen reist naar een P+R-locatie.

Gemiddeld hoge waardering kwaliteit en bereikbaarheid

Zowel de parkeergarages als de P+R-locaties worden vrij hoog beoordeeld op zowel de kwaliteit als de bereikbaarheid. De parkeergarage Bios vormt hierop een uitzondering. Daar geeft men aan dat de kwaliteit en bereikbaarheid voldoende zijn.

Bereikbaarheid van de bestemming belangrijkste reden om te parkeren

De bereikbaarheid van de bestemming geldt als meest belangrijke reden om gebruik te maken van een parkeergarage of P+R-locatie. Voor P+R-locaties geeft men aan dat de bereikbaarheid van de locatie en dat men gratis kan parkeren ook belangrijke redenen zijn in de overweging om te kiezen voor een P+R-locatie.

Binnenstad als eindbestemming

Zowel voor mensen die in een parkeergarage parkeren als mensen die op een P+R-locatie parkeren is de binnenstad de belangrijkste eindbestemming. Bij de P+R-locaties wordt deze eindbestemming minder vaak genoemd dan in de parkeergarage. Zo geeft men op P+R-locatie Meerstad vaak aan het UMCG als eindbestemming te hebben en op locatie Reitdiep Zernike. De meeste mensen die in een parkeergarage parkeren, bereiken hun eindbestemming te voet. Voor diegenen die op een P+R-locatie parkeren, geven de meeste aan hun eindbestemming middels het OV te bereiken; de OV-chipkaart wordt daarbij het vaakst genoemd als betaalmiddel in het OV. De pinpas als betaalmiddel lijkt in opkomst te zijn.

Winkelen, werken, studeren en horeca bezoek als doel

Mensen die in parkeergarages parkeren bezoeken de binnenstad om te winkelen of voor de horeca. Mensen die op P+R-locaties parkeren hebben vaker werk of studie als reden om de stad te bezoeken. Deze laatste reden zien wij ook bij de parkeergarage Station Europapark. Daarnaast worden de parkeergarages Euroborg en Circus veel gebruikt om boodschappen te doen. Ten slotte gebruikt men de P+R-locaties Haren en Hoogkerk vaak om te winkelen of voor horecabezoek.

Parkeerduur en -frequentie wordt bepaald door reden bezoek

De reden waarvoor men in een parkeergarage parkeert, lijkt ook de duur en de frequentie van het gebruik te bepalen. Zo worden de parkeergarages die vaker voor werk of studie worden gebruikt ook langer en vaker bezocht dan de parkeergarage die voornamelijk door winkelend publiek of voor horeca bezoek wordt gebruikt. Daarnaast zien wij ook dat de P+R-locaties Meerstad en Reitdiep, die veel voor werk of studie worden gebruikt, een langere parkeerduur en hogere parkeerfrequentie hebben dan de andere locaties. Over het algemeen is de parkeerduur en frequentie op de P+R-locaties hoger dan in de parkeergarages.

Elektrisch rijden neemt toe

Ook zien wij dat er meer mensen gebruik maken van een elektrische auto dan in 2021. Daarbij is dit nog steeds een kleiner gedeelte dan mensen die geen elektrische auto hebben. Daarnaast is er een daling te zien in het percentage respondenten dat binnen 5 jaar verwacht een elektrische auto te bezitten. In de parkeergarages is men tevreden over de voorzieningen voor elektrische auto's. Op de P+R locaties zijn de meningen hierover verdeeld. Er is een sterke stijging te zien in het percentage respondenten dat gebruik heeft gemaakt van een laadpaal, zowel in parkeergarages als P+R locaties.

Deze conclusies bieden inzicht in het gedrag en de voorkeuren van parkeerders in Groningen en kunnen waardevol zijn voor het verbeteren van parkeerfaciliteiten en mobiliteitsbeleid in de stad.