Resultaten parkeergarages
Titel verborgen
In dit hoofdstuk zullen de belangrijkste resultaten worden besproken van de parkeergarages. De resultaten per parkeergarage zijn in aparte rapporten opgenomen.
Rapporten over parkeergarages:
- Voor het rapport over parkeergarage Bios klik hier.
- Voor het rapport over parkeergarage Boterdiep klik hier.
- Voor het rapport over parkeergarage Circus klik hier.
- Voor het rapport over parkeergarage Damsterdiep klik hier.
- Voor het rapport over parkeergarage Euroborg klik hier.
- Voor het rapport over parkeergarage Forum klik hier.
- Voor het rapport over parkeergarage Museum Centrum klik hier.
- Voor het rapport over parkeergarage Oosterpoort klik hier.
- Voor het rapport over parkeergarage Ossenmarkt klik hier.
- Voor het rapport over parkeergarage Rademarkt klik hier.
- Voor het rapport over parkeergarage Station Europark klik hier.
- Voor het rapport over parkeergarage Westerhaven klik hier.
2.1 Leeftijd en reisgezelschap
Leeftijd van de parkeerders
In onderstaande Figuur 2.1 wordt een weergave gegeven van de leeftijdsverdeling in categorieën. De meeste mensen die in een parkeergarage parkeren zijn tussen de 30 en 65 jaar oud. Dit is ongeveer gelijk aan 2021.
Figuur 2.1: Leeftijdsverdeling in categorieën
Bovenstaande grafiek in tabel-vorm:
| 2021 (n=1083) | 2023 (n=1086) | |
|---|---|---|
| 18-30 Jaar | 19% | 22% |
| 30-65 Jaar | 71% | 69% |
| 65 jaar en ouder | 10% | 9% |
Ook tussen de verschillende parkeergarages zit weinig verschil. In verhouding parkeren mensen tussen de 18 en 30 jaar oud vaker in de Rademarkt (40%) en Station Europapark (33%) en mensen van 65 jaar en ouder vaker in de Euroborg (18%) dan in de andere garages.
Reisgezelschap
In Tabel 2.1 wordt een overzicht gegeven van het reisgezelschap. Ongeveer de helft van de mensen reist alleen. Daarnaast reist ongeveer twee derde met twee personen. Dit verschilt weinig met 2021.
Tabel 2.1: Reisgezelschap
| 2021 N |
2023 N |
|||
|---|---|---|---|---|
| 1 (ik alleen) | 512 | 47% | 531 | 48% |
| 2 personen | 467 | 42% | 411 | 37% |
| 3 of meer personen | 125 | 11% | 161 | 15% |
| Totaal | 1.104 | 100% | 1.103 | 100% |
Tussen de verschillende parkeergarages zien wij wel grote verschillen. In een aantal parkeergarages reist men vaker met meerdere personen, namelijk: Bios (33%), Forum (17%), Damsterdiep (40%), Ossenmarkt (24%) en Westerhaven (38%). Daarentegen reist men in de meeste andere parkeergarages vaker alleen dan gemiddeld, met name in Circus (66%), Euroborg (60%), Oosterpoort (70%) en Station Europapark (95%).
2.2 De herkomst van respondenten
Zie Figuur 2.2 voor de herkomst van de respondenten voor de parkeergarages. Een derde van de respondenten komt uit de gemeente Groningen, dit percentage is met 7 procentpunten gestegen ten opzichte van 2021. Het percentage respondenten dat uit Friesland komt en in de parkeergarages parkeert is daarentegen licht gedaald. Over het algemeen zijn de percentages respondenten uit omliggende gemeenten of overige gebieden hetzelfde gebleven ten opzichte van 2021.
Figuur 2.2: Percentage respondenten per herkomst gebied
Bovenstaande grafiek in tabel-vorm:
| 2021 | 2023 | |
|---|---|---|
| Gemeente Groningen | 28% | 35% |
| Midden-Groningen | 8% | 6% |
| het Hogeland | 6% | 8% |
| Westerkwartier | 6% | 6% |
| Tynaarlo | 5% | 2% |
| Eemsdelta | 4% | 4% |
| Noordenveld | 4% | 3% |
| Assen | 3% | 2% |
| Oldambt | 2% | 3% |
| Veendam | 2% | 2% |
| Aa en Hunze | 2% | 0% |
| Midden Drenthe | 1% | 1% |
| Provincie Friesland | 11% | 8% |
| Provincie Groningen overig | 2% | 2% |
| Provincie Drenthe overig | 3% | 4% |
| Provincie Overijssel | 2% | 3% |
| Duitsland | 1% | 1% |
| Elders Nederland | 11% | 10% |
2.3 De bestemming van parkeerders
Aan de respondenten is gevraagd wat hun bestemming is vanaf de parkeergarage waar ze parkeren. De meeste respondenten hebben, net als in 2019 en 2021 als bestemming de binnenstad, ongeacht de parkeergarage waar ze parkeren, zie Figuur 2.3.
Naast de binnenstad, is ook Europapark/Kempkensberg, het UMCG en Zernike door respondenten als bestemming genoemd. Deze bestemmingen zijn vaker afhankelijk van de parkeergarage; zo gaan respondenten die in parkeergarage Boterdiep parkeren relatief vaak naar het UMCG toe (10%) en respondenten die parkeren in de Euroborg of Station Europapark hebben relatief vaak Europapark/Kempkensberg als bestemming (19% en 27%). Overige bestemmingen zoals het Stationsgebied, Sontplein of Zernike zijn niet genoemd als bestemmingen voor parkeerders in de parkeergarages.
Figuur 2.3: Wat was uw bestemming vanaf deze parkeerlocatie?
Bovenstaande grafiek in tabel-vorm:
| 2019 (n=877) | 2021 (n=1094) | 2023 (n=1121) | |
|---|---|---|---|
| Binnenstad | 77% | 76% | 68% |
| Europapark/Kempkensberg | 16% | 5% | 4% |
| UMCG | 1% | 1% | 1% |
Bestemming in de binnenstad
Aan de respondenten die hebben aangegeven de binnenstad als bestemming te hebben, is vervolgens gevraagd wat hun specifieke bestemming in de binnenstad is. Met name worden hier, net als in voorgaande jaren, de winkels genoemd als bestemming (zie Figuur 2.4). Bestemmingen in de binnenstad die populairder zijn geworden ten opzichte van 2021 zijn horecagelegenheden en het Groninger Museum; naar het Forum gaan daarentegen minder respondenten die in de parkeergarages parkeerden.
Figuur 2.4: Voor de binnenstad: Om welke specifieke bestemming ging het in hoofdzaak?
Bovenstaande grafiek in tabel-vorm:
| 2021 (n=766) | 2023 (n=856) | |
|---|---|---|
| De winkels | 60% | 54% |
| De horeca | 11% | 18% |
| Groninger Museum | 1% | 6% |
| Forum | 7% | 3% |
| Rijksuniversiteit Groningen | 3% | 2% |
| Gemeente | 1% | 2% |
| Oosterpoort | 1% | 1% |
| Provincie | 0% | 0% |
| Anders | 16% | 13% |
De parkeergarages waar vaak wordt geparkeerd om te winkelen zijn Boterdiep (74%) en Forum (62%). Daarentegen is er een afname in winkelend publiek bij de parkeergarages Bios (van 51% naar 37%) en Museum Centrum (van 79% naar 36%) te zien in 2023 vergeleken met 2021. Horeca bezoekers parkeren vaak in Forum (26%), Ossenmarkt (23%), Oosterpoort (29%) en Rademarkt (21%).
Mensen die het museum bezoeken, parkeren vaker dan gemiddeld bij de parkeergarages Bios (15%) en Museum Centrum (30%). Mensen die in parkeergarage de Oosterpoort parkeren, hebben de meest diverse bestemmingen in de binnenstad, waaronder horecabezoek (29%), winkels (16%), de Oosterpoort (13%), de gemeente (12%), Groninger Museum (9%) of het Forum (1%).
Bij ‘anders’ wordt regelmatig genoemd dat de respondenten in de binnenstad wonen, werken of op bezoek gaan bij familie/kennissen. Daarnaast worden bestemmingen genoemd als de kapper, de tandarts of een yogales.
Zoals uit Tabel 2.2 blijkt, bereiken bijna alle mensen hun eindbestemming te voet. Dit verschilt weinig tussen de parkeergarages of tussen de verschillende jaren waarin dit onderzoek is uitgevoerd.
Tabel 2.2 Hoe bent u van deze parkeerlocatie naar uw uiteindelijke bestemming gegaan?
| 2019 N |
2021 N |
2023 N |
||||
|---|---|---|---|---|---|---|
| Te voet | 859 | 99% | 1073 | 99% | 1077 | 99% |
| Met de fiets | 7 | 0% | 0 | 0% | 1 | 0% |
| Per OV (bus/trein) | 7 | 0% | 4 | 0% | 4 | 0% |
| Carpool | 4 | 1% | 2 | 0% | 2 | 0% |
| Anders | 0 | 0% | 6 | 1% | 7 | 1% |
| Totaal | 877 | 100% | 1085 | 100% | 1091 | 100% |
2.4 Frequentie en duur van gebruik van de parkeergarages
Frequentie van het gebruik
Over het algemeen worden de parkeergarages incidenteel gebruikt door ongeveer een derde van de ondervraagde respondenten, gevolgd door gemiddeld één tot drie keer per maand door een kwart van de respondenten (zie Figuur 2.5). Dit is weinig veranderd over de jaren heen. In 2021 zagen we een lichte stijging in het percentage respondenten dat voor de eerste keer in een parkeergarage parkeerde; dit lijkt weer enigszins te zijn gestabiliseerd in 2023.
Figuur 2.5: Hoe vaak parkeert u op deze parkeerlocatie?
Bovenstaande grafiek in tabel-vorm:
| 2019 (n=877) | 2021 (n=1090) | 2023 (n=1101) | |
|---|---|---|---|
| Incidenteel | 35% | 35% | 35% |
| Gemiddeld 1-3 keer per maand | 27% | 22% | 24% |
| Dit is de eerste keer | 13% | 20% | 16% |
| Gemiddeld 1-2 dagen in de week week | 16% | 14% | 15% |
| (Bijna) elke dag (5-7 dagen in de week) | 5% | 4% | 6% |
| Gemiddeld 3-4 dagen in de week | 4% | 4% | 5% |
Bij alle parkeergarages wordt voornamelijk incidenteel geparkeerd. Parkeergarages waar daarnaast relatief vaak (bijna) dagelijks wordt geparkeerd zijn Boterdiep (16%), Circus (16%) en Station Europapark (18%). Van de respondenten parkeert 40% één tot twee dagen per week bij de Euroborg en 21% bij het Forum. Bij Forum parkeert daarnaast 42% van de respondenten gemiddeld één tot drie keer per maand; bij Damsterdiep is dat 39% van de respondenten.
Beschikbaarheid van parkeerplaatsen
Van de respondenten geeft 90% aan ‘altijd’ en 5% aan ‘meestal’ een parkeerplaats te kunnen vinden. De parkeergarage waar men het minst vaak aangeeft ‘altijd’ te kunnen parkeren, is Bios (63%). Daar geeft men vaker dan gemiddeld aan dat er ‘soms wel en soms niet’ geparkeerd kan worden (12%). Daarnaast is er ten opzichte van de vorige jaren een stijging te zien in parkeerders die ‘meestal’ (ten koste van ‘altijd’) kunnen parkeren bij de parkeergarages Ossenmarkt (van 7% in 2021 naar 14% in 2023) en Euroborg (van 1% in 2021 naar 9% in 2023) en een sterkere stijging van ‘soms wel en soms niet’ (ten koste van ‘altijd’ en ‘meestal’) bij parkeergarage Museum Centrum (van 0% in 2021 naar 8% in 2023).
Parkeerduur
Aan de respondenten is gevraagd hoelang ze hebben geparkeerd op de locatie waar de enquête is afgenomen. Zoals blijkt uit Figuur 2.6 parkeren de meeste parkeerders gemiddeld twee tot vier uur bij een parkeergarage. Over de jaren heen zien we een stijging in het percentage respondenten dat tussen de 1 en 4 uur parkeren in een parkeergarage en een daling in het percentage respondenten dat tussen de 4 en 8 uur parkeren.
Figuur 2.6: Hoelang heeft u geparkeerd op deze locatie?
Bovenstaande grafiek in tabel-vorm:
| 2019 (n=877) | 2021 (n=1076) | 2023 (n=1095) | |
|---|---|---|---|
| 2-4 uur | 33% | 34% | 37% |
| 1-2 uur | 24% | 24% | 27% |
| Korter dan een uur | 14% | 17% | 15% |
| 4-8 uur | 18% | 16% | 11% |
| Langer dan 8 uur | 11% | 7% | 10% |
Per parkeergarage zien we dat parkeerders vaker dan gemiddeld korter dan één uur bij parkeergarage Euroborg (59%) parkeren; vaker twee tot vier uur (39%) bij parkeergarage Oosterpoort parkeren; vaker vier tot acht uur bij parkeergarages Oosterpoort (25%) en Station Europapark (26%) en langer dan acht uur bij Boterdiep (24%), Circus (20%) en Station Europapark (24%) parkeren.
2.5 De keuzemotieven
Moment van besluit voor specifieke parkeergarage
De meeste respondenten besluiten thuis bij welke parkeergarage zij gaan parkeren, zoals blijkt uit Figuur 2.7.
Figuur 2.7: Op welk moment heeft u besloten om in deze parkeergarage te parkeren?
Bovenstaande grafiek in tabel-vorm:
| 2021 (n=1049) | 2023 (n=1094) | |
|---|---|---|
| Thuis | 82% | 78% |
| Tijdens de reis | 13% | 14% |
| Bij aankomst in Groningen heb ik de borden gevolgd |
4% | 4% |
| Weet niet/Geen antwoord | 0% | 1% |
| Anders | 1% | 3% |
Met name respondenten die in parkeergarage Euroborg parkeren besluiten dit thuis (97%). Parkeerders die tijdens hun reis beslissen waar zij gaan parkeren, doen dit vaker dan gemiddeld in parkeergarages Bios (24%), Museum Centrum (24%) en Ossenmarkt (30%). We zien tevens bij deze parkeergarages een stijging in het percentage respondenten dat dit tijdens de reis besluit in 2023 ten opzichte van 2021 (Bios van 17% naar 24%, Museum Centrum van 7% naar 24%, Ossenmarkt van 9% naar 30%).
Belangrijkste reden om te kiezen voor een specifieke parkeergarage
De belangrijkste reden om in een parkeergarage te parkeren, is de bereikbaarheid van de bestemming vanaf de parkeergarage, zie Figuur 2.8. Dit wordt met name bij de parkeergarages Bios (90%), Forum (88%) en Station Europapark (92%) belangrijk gevonden. Bij deze laatste parkeergarage is er een sterke stijging te zien ten opzichte van de vorige meting; in 2021 was dit nog 52%.
Daarnaast geeft men ook aan dat de bereikbaarheid van de parkeerlocatie zelf van belang is in de keuze, al zien we dat dit minder belangrijk voor de respondenten is in 2023 ten opzichte van voorgaande jaren. Dit was met name een belangrijke reden bij parkeergarages Boterdiep (19%) en Damsterdiep (23%).
Verder is bij parkeergarage Ossenmarkt (12%) de kwaliteit van de parkeergarage ook een belangrijke reden om voor deze parkeergarage te kiezen, bij parkeergarage Oosterpoort is dat het tarief (17%).
Figuur 2.8: Wat zijn voor u de belangrijkste redenen om op deze parkeerlocatie te parkeren? (Meerdere antwoorden mogelijk)
Bovenstaande grafiek in tabel-vorm:
| 2019 (n=1037) | 2021 (n=1719) | 2023 (n=1305) | |
|---|---|---|---|
| Bereikbaarheid van mijn bestemming vanaf deze parkeerlocatie |
68% | 54% | 72% |
| Bereikbaarheid van deze parkeerlocatie per auto |
16% | 16% | 9% |
| Parkeergemak (ruimte van het vak/inrijden ed) |
5% | 13% | 5% |
| Tarief | 4% | 5% | 4% |
| Kwaliteit van deze parkeerlocatie | 3% | 9% | 4% |
| Goede bewegwijzering naar deze parkeerlocatie |
4% | 1% | 1% |
| Anders | 1% | 3% | 5% |
Belangrijkste reden voor het bezoek vanaf een parkeergarage
De meest genoemde redenen voor het bezoek zijn winkelen, gevolgd door horecabezoek en werk of studie (zie Figuur 2.9). Opvallend is dat er in alle garages een stijging te zien is in het aantal parkeerders dat horecabezoek als reden benoemd ten opzichte van voorgaande jaren.
Figuur 2.9: Wat was de reden van uw bezoek aan uw bestemming? (Meerdere antwoorden mogelijk)
Bovenstaande grafiek in tabel-vorm:
| 2019 (n=877) | 2021 (n=1185) | 2023 (n=1228) | |
|---|---|---|---|
| Winkelen | 52% | 51% | 42% |
| Horecabezoek | 0% | 8% | 15% |
| Werk/Studie | 29% | 21% | 14% |
| Recreatie | 14% | 6% | 8% |
| Cultureel | 0% | 7% | 5% |
| Wonen | 2% | 2% | 4% |
| Medisch | 1% | 2% | 2% |
| Doorreis | 1% | 0% | 0% |
| Anders | 2% | 4% | 9% |
Winkelen is vaker dan gemiddeld de grootste reden van het bezoek van parkeerders van parkeergarages Forum (64%) en Westerhaven (74%) en minder vaak voor parkeerders van Museum Centrum (34%). Horecabezoek wordt meer dan gemiddeld genoemd door parkeerders van Forum (25%) en Ossenmarkt (23%). Daarnaast is er een stijging te zien in het aantal parkeerders dat parkeergarage Museum Centrum hiervoor gebruikt (van 9% in 2021 naar 18% in 2023).
Werk of studie is een veelal genoemde reden om te parkeren bij parkeergarage Oosterpoort (31%) en Station Europapark (78%). Bij parkeergarage Boterdiep wordt wonen als parkeerreden vaker dan gemiddeld genoemd (10%). Een culturele reden wordt vaker dan gemiddeld genoemd bij parkeergarages Bios (17%) en Museum Centrum (24%). Dit is bij Museum Centrum ook gestegen ten opzichte van de vorige metingen (0% in 2019 en 13% in 2021). Bij de categorie ‘Anders’ wordt veelal het doen van boodschappen vermeld, met name bij de Euroborg en parkeergarage Circus.
2.6 Tarief
Parkeerders zijn over het algemeen niet tevreden en niet ontevreden, of (zeer) ontevreden, over de tarieven in de parkeergarages. Voornamelijk de categorie ‘niet tevreden en niet ontevreden’ lijkt te zijn toegenomen in vergelijking met de vorige metingen, waarbij de categorie ‘(zeer) tevreden’ met name is afgenomen (zie Figuur 2.10).
Figuur 2.10: In hoeverre bent u tevreden over de tarieven van deze parkeergarage?
Bovenstaande grafiek in tabel-vorm:
| (Zeer) ontevreden | Niet tevreden / Niet ontevreden | (Zeer) tevreden | |
|---|---|---|---|
| 2023 (n=1096) | 36% | 44% | 20% |
| 2021 (n=1052) | 32% | 31% | 37% |
| 2019 (n=877) | 45% | 22% | 33% |
In één parkeergarage zijn de respondenten vaker dan gemiddeld (zeer) tevreden, namelijk in parkeergarage Euroborg (63%). Daarnaast is men vaker dan gemiddeld neutraal in parkeergarages Forum (66%) en Oosterpoort (63%) en ontevreden over de tarieven in parkeergarages Bios (48%) en Damsterdiep (52%).
Zoals uit Figuur 2.11 blijkt, vinden de meeste respondenten dat de parkeerkosten in verhouding zijn; dit zijn met name de respondenten die neutraal of tevreden over de tarieven zijn. De respondenten die vinden dat de parkeerkosten te hoog zijn, zijn met name de respondenten die op de vorige vraag hebben aangegeven dat ze ontevreden over de tarieven zijn.
Figuur 2.11: Kunt u aangeven waarom? (Meerdere antwoorden mogelijk)
Bovenstaande grafiek in tabel-vorm:
| 2019 (n=877) | 2021 (n=1052) | 2023 (n=1096) | |
|---|---|---|---|
| Parkeerkosten zijn te hoog | 41% | 39% | 42% |
| Parkeerkosten zijn in verhouding/zijn prima | 30% | 43% | 45% |
| Parkeren is gratis hier | 1% | 0% | 1% |
| Parkeerkosten worden vergoed | 2% | 5% | 1% |
| Weet niet/Geen mening | 26% | 10% | 4% |
| Anders | 1% | 2% | 7% |
2.7 Elektrisch rijden en voorzieningen in parkeergarages
Zoals uit Tabel 2.3 blijkt, heeft het grootste gedeelte van de parkeerders geen elektrische auto. Er is wel een stijging te zien in het aandeel mensen dat een elektrische auto heeft sinds de vorige meting, terwijl het aandeel mensen dat verwacht een elektrische auto te kopen sterk is gedaald.
Tabel 2.3: Elektrisch rijden
| 2021 N |
2023 N |
|||
|---|---|---|---|---|
| Ja | 90 | 8% | 159 | 14% |
| Nee | 777 | 74% | 885 | 81% |
| Nog niet (verwachting binnen vijf jaar wel) | 186 | 18% | 51 | 5% |
| Totaal | 1.053 | 100% | 1.095 | 100% |
Gebruik, beschikbaarheid en vindbaarheid laadpalen
Aan degenen die een elektrische auto hebben (159 respondenten), is gevraagd of men gebruik heeft gemaakt van een laadpaal. Zoals uit Tabel 2.4 blijkt, heeft ongeveer een derde dit gedaan. Dit is een sterke stijging sinds de vorige meting.
Tabel 2.4: Gebruik laadpaal
| 2021 N |
2023 N |
|||
|---|---|---|---|---|
| Ja | 13 | 14% | 55 | 35% |
| Nee | 77 | 86% | 103 | 65% |
| Totaal | 90 | 100% | 158 | 100% |
Ook zijn er twee stellingen voorgelegd aan degenen die elektrisch rijden, namelijk:
- In deze parkeergarage zijn voldoende oplaadplekken voor elektrische auto's (Figuur 2.12).
- De oplaadplekken voor elektrische auto’s zijn goed aangegeven en makkelijk vindbaar (Figuur 2.13).
Figuur 2.12: Wilt u aangeven of u het eens of oneens bent met de volgende stelling: In deze parkeergarage zijn voldoende oplaadplekken voor elektrische auto's.
Bovenstaande grafiek in tabel-vorm:
| Eens | Oneens | Weet niet/Geen mening/nvt | |
|---|---|---|---|
| 2021 (n=89) | 22% | 33% | 45% |
| 2023 (n=158) | 43% | 23% | 34% |
Uit Figuur 2.12 blijkt dat in 2023 het grootste gedeelte van de elektrische rijders vindt dat er voldoende oplaadplekken zijn. Dit is een stijging van 23 procentpunten ten opzichte van de vorige meting.
Eenzelfde trend zien wij terug bij de stelling of de oplaadplekken goed zijn aangegeven, zoals blijkt uit Figuur 2.13.
Figuur 2.13: Wilt u aangeven of u het eens of oneens bent met de volgende stelling: De oplaadplekken voor elektrische auto’s zijn goed aangegeven en makkelijk vindbaar.
Bovenstaande grafiek in tabel-vorm:
| Eens | Oneens | Weet niet/Geen mening/nvt | |
|---|---|---|---|
| 2021 (n=89) | 36% | 26% | 38% |
| 2023 (n=157) | 53% | 20% | 27% |
2.8 Kwaliteit en bereikbaarheid
Beoordeling kwaliteit van de parkeergarages
Zoals uit Tabel 2.5 blijkt, zijn er een aantal verschillen in de beoordeling van de parkeergarages. Voornamelijk de kwaliteit van parkeergarage Bios wordt laag beoordeeld (6,4) en hier is ook een dalende lijn te zien in vergelijking met de vorige metingen. De overige parkeergarages krijgen een vrij goede beoordeling (minstens een rapportcijfer van 7,6) en de verschillen tussen de jaren zijn niet groot. Daarbij is het wel opvallend dat parkeergarages Euroborg en Boterdiep in 2021 en 2023 beter worden beoordeeld dan in 2019 en dat er bij Station Europapark en Ossenmarkt een stijgende lijn te zien is in het rapportcijfer.
Tabel 2.5: Rapportcijfer voor de kwaliteit van de parkeergarages
| 2019 | 2021 | 2023 | |
|---|---|---|---|
| Boterdiep | 7,5 | 8,4 | 8,4 |
| Station Europapark | 7,7 | 8,2 | 8,4 |
| Ossenmarkt | 7,6 | 8,2 | 8,3 |
| Forum | 8,4 | 8,2 | |
| Euroborg | 7,5 | 8,3 | 8,2 |
| Damsterdiep | 7,9 | 7,9 | 8,1 |
| Oosterpoort | 7,8 | 7,5 | 7,9 |
| Westerhaven | 7,4 | 7,8 | 7,8 |
| Circus | 7,9 | 8,2 | 7,8 |
| Rademarkt | 7,9 | 7,5 | 7,7 |
| Museum Centrum | 7,1 | 7,9 | 7,6 |
| Bios | 7,5 | 6,9 | 6,4 |
Beoordeling bereikbaarheid van de parkeergarages
Ook heeft men een rapportcijfer gegeven voor de bereikbaarheid van de parkeergarage waar zij parkeerden (Tabel 2.6).
Tabel 2.6: Rapportcijfer voor de bereikbaarheid van de parkeergarages
| 2021 | 2023 | |
|---|---|---|
| Station Europapark | 8,3 | 8,2 |
| Boterdiep | 8,1 | 8,1 |
| Euroborg | 8,5 | 8,0 |
| Forum | 7,8 | 7,9 |
| Oosterpoort | 8,0 | 7,8 |
| Damsterdiep | 8,2 | 7,6 |
| Rademarkt | 7,7 | 7,2 |
| Circus | 8,0 | 7,2 |
| Ossenmarkt | 7,4 | 7,2 |
| Museum Centrum | 7,7 | 7,1 |
| Westerhaven | 6,9 | 6,9 |
| Bios | 7,7 | 6,0 |
Zoals uit Tabel 2.6 blijkt, krijgen de meeste parkeergarages een goede beoordeling voor de bereikbaarheid. Alleen parkeergarages Westerhaven en Bios scoren lager dan een 7. Opvallend is dat bijna alle parkeergarages (behalve Station Europapark, Forum en Westerhaven) een lagere beoordeling krijgen voor de bereikbaarheid in 2023 dan in 2021.
Tot slot is aan de parkeerders gevraagd hoe bereikbaar Groningen is. De rapportcijfers zijn te zien in Tabel 2.7.
Tabel 2.7: Rapportcijfer voor de bereikbaarheid van Groningen
| 2021 | 2023 | |
|---|---|---|
| Euroborg | 7,4 | 7,7 |
| Circus | 7,4 | 7,5 |
| Oosterpoort | 7,7 | 7,4 |
| Bios | 7,2 | 7,4 |
| Rademarkt | 7,3 | 7,2 |
| Museum Centrum | 7,4 | 7,0 |
| Westerhaven | 7,2 | 6,8 |
| Forum | 7,6 | 6,4 |
| Station Europapark | 7,3 | 6,4 |
| Damsterdiep | 6,7 | 6,3 |
| Boterdiep | 7,6 | 6,1 |
| Ossenmarkt | 7,7 | 6,0 |
Zoals uit Tabel 2.7 blijkt, vindt men de stad redelijk bereikbaar. Over het algemeen lijkt men de bereikbaarheid van de stad minder te vinden dan in 2021. Er is voornamelijk een daling te zien in de beoordeling van de bereikbaarheid van Groningen voor parkeerders van parkeergarages Forum, Station Europapark, Boterdiep en Ossenmarkt ten opzichte van de vorige meting.