Spring naar inhoud

Resultaten P+R Locaties

Titel verborgen

In dit hoofdstuk zullen de belangrijkste resultaten worden besproken van de P+R locaties. De resultaten per P+R locatie zijn in aparte rapporten opgenomen.

Rapporten over P+R locaties:
  • Voor het rapport over parkeergarage Haren klik hier.
  • Voor het rapport over parkeergarage Hoogkerk klik hier.
  • Voor het rapport over parkeergarage Kardinge klik hier.
  • Voor het rapport over parkeergarage Meerstad klik hier.
  • Voor het rapport over parkeergarage Reitdiep klik hier.

3.1 Leeftijd en reisgezelschap

Leeftijd van de parkeerders

In Figuur 3.1 wordt een weergave gegeven van de leeftijdsverdeling van de respondenten op de P+R locaties. De meeste parkeerders zijn tussen de 30 en 65 jaar oud; gelijk aan 2021. Respondenten uit deze categorie parkeren vaker dan gemiddeld op P+R locatie Kardinge, Haren en Meerstad. Respondenten uit de categorie 18 tot 30 jaar parkeren vaker dan gemiddeld op locatie Reitdiep (56%).

Figuur 3.1: Leeftijdsverdeling in categorieën

Bovenstaande grafiek in tabel-vorm:

  2021 (n=371) 2023 (n=397)
18-30 Jaar 32% 32%
30-65 Jaar 60% 60%
65 jaar en ouder 8% 7%

Reisgezelschap

In onderstaande Tabel 3.1 wordt een overzicht gegeven van het reisgezelschap.

Tabel 3 .1: Reisgezelschap
  2021   2023  
  n   n  
1 (ik alleen) 292 78% 251 62%
2 personen 66 18% 114 28%
3 of meer personen 16 4% 41 10%
Totaal 374 100% 406 100%

Zoals uit Tabel 3.1 blijkt, reist 62% van de parkeerders alleen. In 2023 reist men vaker met drie personen of meer dan in 2021. Parkeerders reizen vaker dan gemiddeld alleen op P+R locaties Meerstad (78%) en Reitdiep (84%) en minder vaak op locaties Haren (39%), Hoogkerk (53%) en Kardinge (59%).

3.2 De herkomst van parkeerders

Zie Figuur 3.2 voor de herkomst van de respondenten voor de P+R locaties. Een kwart van de respondenten komt uit de gemeente Groningen, dit percentage is met 12 procentpunten gestegen ten opzichte van 2021. Verder zien we met name een stijging van respondenten die buiten het Noorden van Nederland komen en op een P+R locatie parkeren met 5 procentpunten. 

Figuur 3.2: Percentage respondenten per herkomst gebied

Bovenstaande grafiek in tabel-vorm:

  2021 2023
Groningen 13% 25%
Westerkwartier 9% 11%
Midden-Groningen 12% 9%
het Hogeland 11% 6%
Eemsdelta 8% 5%
Tynaarlo 5% 5%
Assen 4% 4%
Noordenveld 3% 4%
Aa en Hunze 3% 2%
Veendam 2% 2%
Oldambt 4% 1%
Midden Drenthe 3% 1%
     
Friesland 12% 11%
Prov. Drenthe overig 4% 3%
Prov. Groningen overig 4% 2%
Overijssel 2% 1%
Duitsland 2% 1%
Elders Nederland 1% 6%

3.3 De bestemming van parkeerders

Een groot gedeelte van de parkeerders heeft de binnenstad als bestemming, zoals te zien in Figuur 3.3. Daarnaast hebben parkeerders het UMCG en Zernike als bestemming. We zien dat het percentage parkeerders dat de binnenstad en het UMCG als bestemming heeft in 2023 gelijk is aan het percentage in 2019; mogelijk waren de uitschieters in 2021 een effect van COVID-19. In de categorie ‘Anders’ wordt met name genoemd dat de locaties worden gebruikt om naar andere bestemmingen te komen of iemand op te halen.

Figuur 3.3: Wat was u w bestemming vanaf deze parkeerlocatie? (Meerdere antwoorden mogelijk)

Bovenstaande grafiek in tabel-vorm:

  2019 (n=216) 2021 (n=334) 2023 (n=297)
Binnenstad 61% 40% 62%
UMCG 26% 43% 20%
Zernike 9% 12% 10%
Stationsgebied 0% 4% 3%
Kardinge 2% 0% 3%
Anders 9% 13% 39%

Parkeerders met de binnenstad als bestemming, parkeren meer dan gemiddeld op P+R locatie Haren (67%). De locatie Kardinge wordt meer dan gemiddeld gebruikt voor wonen of recreatie (zoals blijkt uit de ‘Anders’ categorie). Daarnaast hebben parkeerders op locatie Meerstad vaker dan gemiddeld het UMCG als bestemming (37%) en op locatie Reitdiep gaan respondenten met name naar het Zernike (31%).

Zoals te zien in Figuur 3.4, geven degenen die de binnenstad als bestemming hebben in de vervolgvraag aan dat de voornaamste bestemming in de binnenstad de winkels zijn. Vooral de winkels en de horeca als binnenstad bestemmingen zijn in procentpunten gestegen ten opzichte van 2021. Daarentegen is de Rijksuniversiteit Groningen en het Forum als bestemming gedaald in 2023 ten opzichte van de vorige meting.

De winkels zijn voornamelijk op P+R locatie Haren een belangrijke bestemming (53%). Horecabezoek wordt vaker dan gemiddeld genoemd op locaties Meerstad (33%) en Reitdiep (28%). Op locatie Kardinge geven parkeerders vaker aan wonen, werk of recreatie als specifieke bestemming te hebben in de binnenstad (zoals blijkt uit de ‘Anders’ categorie).

Figuur 3.4: Voor de binnenstad: Om welke specifieke bestemming ging het in hoofdzaak? (Meerdere antwoorden mogelijk)

Bovenstaande grafiek in tabel-vorm:

  2021 (n=142) 2023 (n=218)
De winkels 34% 40%
De horeca 6% 18%
Groninger Museum 1% 6%
Gemeente 6% 4%
Rijksuniversiteit Groningen 9% 3%
Forum 9% 1%
Provincie 4% 1%
Oosterpoort 0% 0%
Anders 30% 27%

De meeste mensen die op een P+R locatie parkeren, geven aan per OV hun eindbestemming te bereiken, zoals te zien in tabel 3.2.

Tabel 3.2: Hoe bent u van deze parkeerlocatie naar uw uiteindelijke bestemming gegaan?
  2019   2021   2023  
  n   n   n  
Te voet 0 0% 12 3% 30 8%
Per OV (bus/trein) 310 90% 287 78% 250 62%
Met de fiets 17 5% 57 16% 56 14%
Carpool 18 5% 4 1% 24 6%
Met een deelfiets of deelscooter 0 0% 9 2% 11 3%
Anders 0 0% 0 0% 30 7%
Totaal 345 100% 369 100% 401 100%

Het aantal mensen dat aangeeft per OV de eindbestemming te bereiken is groter dan gemiddeld op locaties Haren (80%) en Hoogkerk (72%), en kleiner op locatie Reitdiep (33%). Op deze locatie bereikt men vaker dan gemiddeld de eindbestemming te voet (19%) of met de fiets (25%). Ook op locatie Meerstad bereikt men vaker dan gemiddeld de eindbestemming met de fiets (26%), of via carpoolen (10%).

De respondenten die hun eindbestemming per OV bereiken (62%), gebruiken hiervoor over het algemeen de ov-chipkaart, zoals te zien in Figuur 3.5. Op alle locaties, behalve Meerstad, is een stijging te zien van het aantal mensen dat een zes euro kaartje koopt. Daarnaast geeft men in de ‘Anders’ categorie vaak aan tegenwoordig met de pinpas te betalen.

Figuur 3.5: Welk OV product heeft u gebruikt om uw bestemming te bereiken?

Bovenstaande grafiek in tabel-vorm:

  2021 (n=287) 2023 (n=250)
Een OV chipkaart 68% 56%
Een 6 euro kaartje 8% 24%
Mijn P+R abonnement 18% 5%
Anders 5% 15%

3.4 Frequentie en duur van gebruik van de P+R locaties

Frequentie van het gebruik

Een kwart van de respondenten parkeert incidenteel op een van de locaties, zie Figuur 3.6. Daarnaast parkeert ook 27% gemiddeld tussen de drie en zeven dagen in de week op een P+R locatie. We zien vooral een stijging in het percentage respondenten dat incidenteel op een P+R locatie parkeert en een daling van respondenten dat gemiddeld tussen de drie à vier dagen in de week parkeert ten opzichte van 2021.

Figuur 3.6: Hoe vaak parkeert u op deze parkeerlocatie?

Bovenstaande grafiek in tabel-vorm:

  2019 (n=345) 2021 (n=372) 2023 (n=404)
(Bijna) elke dag
(5-7 dagen in de week)
17% 13% 9%
Gemiddeld 3-4 dagen
in de week
20% 36% 18%
Gemiddeld 1-2 dagen
in de week
18% 18% 15%
Gemiddeld 1-3 keer
per maand
20% 13% 14%
Incidenteel 23% 13% 26%
Dit is de eerste keer 3% 6% 12%
Weet niet/Geen antwoord 0% 1% 6%

Op locatie Meerstad parkeert men vaker dan gemiddeld drie à vier dagen in de week (33%). Incidenteel parkeren komt vaker dan gemiddeld voor op locaties Haren (45%) en Hoogkerk (37%).

Beschikbaarheid van parkeerplaatsen

Van de parkeerders geeft 85% aan ‘altijd’ en 6% ‘meestal’ een parkeerplaats te kunnen vinden. In 2023 geeft men vaker aan niet te weten hoe vaak men kon parkeren dan in de vorige metingen (7% in 2023 ten opzichte van 2% in 2021). Op locatie Reitdiep geeft men minder vaak aan dat er altijd een parkeerplek beschikbaar was dan in de vorige metingen (94% in 2019, 98% in 2021 en 82% in 2023).

Parkeerduur

De meeste parkeerders parkeren gemiddeld vier tot acht uur op een locatie, gevolgd door twee tot vier uur en langer dan acht uur (zie Figuur 3.7). We zien met name een daling van het aantal respondenten dat langer dan 8 uur op een locatie heeft geparkeerd, en een lichte toename van het percentage parkeerders dat korter dan een uur parkeren ten opzichte van 2021. Op locatie Kardinge parkeert men vaker dan gemiddeld twee tot vier uur (41%) en op locatie Meerstad langer dan acht uur (42%).

Figuur 3.7: Hoelang heeft u geparkeerd op deze locatie?

Bovenstaande grafiek in tabel-vorm:

  2019 (n=345) 2021 (n=362) 2023 (n=372)
Korter dan een uur 1% 2% 7%
1-2 uur 5% 4% 5%
2-4 uur 24% 22% 29%
4-8 uur 39% 30% 31%
Langer dan 8 uur 30% 41% 20%
Weet niet/Geen antwoord 0% 1% 8%

3.5 De keuzemotieven

Moment van besluit voor specifieke parkeergarage

De meeste respondenten besluiten thuis bij welke locatie zij gaan parkeren, zoals te zien in Figuur 3.8. Dit aandeel is wel gedaald sinds de vorige meting van 94% naar 72%, terwijl het percentage respondenten dat dit tijdens de reis besluit is gestegen met 5 procentpunten. 

Figuur 3.8: Op welk moment heeft u besloten om in deze parkeergarage te parkeren?

Bovenstaande grafiek in tabel-vorm:

  2021 (n=364) 2023 (n=399)
Thuis 94% 72%
Tijdens de reis 4% 9%
Bij aankomst in
Groningen heb ik
de borden gevolgd
0% 1%
Weet niet/Geen antwoord 0% 4%
Anders 1% 14%

Op locaties Kardinge en Meerstad geeft men aan dat de parkeerlocatie afhangt van de locatie van hun werk (genoemd in ‘Anders’ categorie). Parkeerders die tijdens de reis besluiten waar zij parkeren, doen dit vaker dan gemiddeld op locaties Kardinge (12%) en Reitdiep (14%). 

Belangrijkste reden om te kiezen voor een specifieke P+R locatie

Zoals te zien in Figuur 3.9, is de belangrijkste reden om op een specifieke P+R locatie te parkeren de bereikbaarheid van de bestemming. Daarnaast is een belangrijke reden dat parkeren op een P+R locatie gratis is en wordt de bereikbaarheid van de P+R locatie genoemd. Bij alle locaties zijn dit de drie belangrijkste redenen. 

Figuur 3.9: Wat zijn voor u de belangrijkste redenen om op deze parkeerlocatie te parkeren? (Meerdere antwoorden mogelijk)

Bovenstaande grafiek in tabel-vorm:

  2019 (n=464) 2021 (n=790) 2023 (n=779)
Bereikbaarheid van mijn
bestemming vanaf deze
parkeerlocatie
25% 32% 32%
Tarief 34% 20% 27%
Bereikbaarheid van
deze parkeerlocatie
per auto
30% 24% 19%
Parkeergemak (ruimte
van het vak/
inrijden ed)
6% 10% 8%
Kwaliteit van deze
parkeerlocatie
1% 8% 2%
Goede bewegwijzering
naar deze
parkeerlocatie
2% 0% 0%
Anders 2% 5% 11%

Belangrijkste reden voor het bezoek vanaf een P+R locatie

Werk of studie wordt als belangrijkste reden genoemd als reden van het bezoek (zie Figuur 3.10). Daarnaast was winkelen ook een belangrijke reden. Ten opzichte van 2021 zijn horecabezoek en wonen belangrijker geworden, maar is werk/studie als reden procentueel flink gedaald.

Figuur 3.10: Wat was de reden van uw bezoek aan uw bestemming? (Meerdere antwoorden mogelijk)

Bovenstaande grafiek in tabel-vorm:

  2019 (n=170) 2021 (n=385) 2023 (n=446)
Werk/Studie 55% 69% 32%
Winkelen 28% 14% 22%
Horecabezoek 0% 2% 11%
Wonen 0% 1% 9%
Recreatie 14% 4% 8%
Cultureel 0% 3% 5%
Doorreis 2% 1% 3%
Medisch 1% 3% 2%
Anders 0% 4% 8%

Mensen die werk of studie als belangrijkste reden hebben, parkeren vaker dan gemiddeld op locaties Meerstad (50%) en Reitdiep (53%). Op locatie Kardinge geeft men vaker dan gemiddeld aan wonen als belangrijkste reden te hebben (16%), terwijl dit op locatie Haren winkelen (38%) en horecabezoek (15%) is.

3.6 Elektrisch rijden en voorzieningen in parkeergarages

Zoals uit Tabel 3.3 blijkt, heeft het grootste gedeelte van de parkeerders geen elektrische auto. Er is wel een stijging te zien in het aantal mensen dat een elektrische auto heeft sinds de vorige meting, terwijl het aantal mensen dat verwacht een elektrische auto te kopen sterk is gedaald (van 12% naar 5%).

Tabel 3.3: Elektrisch rijden
  2021   2023  
  n   n  
Ja 24 7% 36 9%
Nee 295 81% 344 86%
Nog niet (verwachting binnen vijf jaar wel) 45 12% 20 5%
Totaal 364 100% 400 100%

Gebruik, beschikbaarheid en vindbaarheid laadpalen

Aan degenen die een elektrische auto hebben, is gevraagd of men gebruikt heeft gemaakt van een laadpaal. Zoals uit Tabel 3.4 blijkt, heeft bijna 40% dit gedaan. Dit is een sterke stijging sinds de vorige meting (13%).

Tabel 3.4: Gebruik laadpaal
  2021   2023  
  n   n  
Ja 3 12% 14 39%
Nee 21 88% 22 61%
Totaal 24 100% 36 100%

Daarnaast zijn er twee stellingen voorgelegd aan degenen die elektrisch rijden, namelijk:

  1. In deze parkeergarage zijn voldoende oplaadplekken voor elektrische auto's (Figuur 3.11).
  2. De oplaadplekken voor elektrische auto’s zijn goed aangegeven en makkelijk vindbaar (Figuur 3.12).
Figuur 3.11: Wilt u aangeven of u het eens of oneens bent met de volgende stelling: In deze parkeergarage zijn voldoende oplaadplekken voor elektrische auto's

Bovenstaande grafiek in tabel-vorm:

  Eens Oneens Weet niet/Geen mening/nvt
2021 (N=24) 38% 17% 46%
2023 (N=36) 47% 25% 28%

Uit Figuur 3.11 blijkt dat parkeerders zowel meer (van 46% naar 28%) als minder tevreden zijn (van 17% naar 25%) over het aantal oplaadplekken, terwijl het percentage respondenten dat geen mening heeft of het niet weet is gedaald in vergelijking met de vorige meting. 

Het grootste gedeelte van de elektrische rijders vindt dat de oplaadplekken goed aangegeven zijn en gemakkelijk vindbaar zijn, zoals te zien in Figuur 3.12. Dit is een stijging van 20 procentpunten ten opzichte van de vorige meting. 

Figuur 3.12: Wilt u aangeven of u het eens of oneens bent met de volgende stelling: De oplaadplekken voor elektrische auto’s zijn goed aangegeven en makkelijk vindbaar

Bovenstaande grafiek in tabel-vorm:

  Eens Oneens Weet niet/Geen mening/nvt
2021 (N=23) 78% 9% 13%
2023 (N=36) 58% 17% 25%

3.7 Kwaliteit en bereikbaarheid

Beoordeling kwaliteit van de P+R locaties

Zoals uit tabel 3.5 blijkt, worden de P+R locaties goed beoordeeld. Het laagste rapportcijfer dat wordt gegeven is een 7,8 voor locatie Kardinge. Er zijn geen grote verschillen tussen de verschillende P+R locaties en ook tussen de verschillende metingen zijn de verschillen klein. 

Tabel 3.5: Rapportcijfer voor de kwaliteit van de P+R locaties
  2019 2021 2023
P+R Haren 8,2 8,1 8,3
P+R Hoogkerk 8,0 8,5 8,3
P+R Reitdiep 7,8 8,5 8,1
P+R Kardinge 7,8 8,2 7,8
P+R Meerstad 8,3 8,4 8,0

Beoordeling bereikbaarheid van de P+R locaties

Ook hebben de parkeerders een rapportcijfer gegeven voor de bereikbaarheid van de P+R locaties waar zij parkeerden, zie tabel 3.6. De bereikbaarheid van alle P+R locaties wordt goed beoordeeld. Wel is er op alle locaties een daling te zien in de beoordeling van de bereikbaarheid ten opzichte van 2021.

Tabel 3.6: Rapportcijfer voor de bereikbaarheid van de P+R locaties
  2021 2023
P+R Haren 8,7 8,3
P+R Hoogkerk 8,5 8,3
P+R Reitdiep 8,7 8,2
P+R Kardinge 8,9 8,5
P+R Meerstad 9,0 8,6

Tot slot is aan de parkeerders gevraagd hoe bereikbaar Groningen is. De rapportcijfers zijn te zien in tabel 3.7. De respondenten vinden de stad goed bereikbaar. Voornamelijk respondenten die op locatie Haren parkeren geven een hoge beoordeling; we zien hier dat de beoordeling voor de bereikbaarheid van Groningen vanaf deze locatie duidelijk is gestegen vergeleken met de vorige meting. Met uitzondering van locatie Meerstad, zien we een daling voor de bereikbaarheid van Groningen ten opzichte van 2021. Locatie Reitdiep scoort het laagste met een 7,2.