Spring naar inhoud

Inleiding

Inleiding

Het project ‘Nazorg’ van de gemeente Groningen richt zich op het in kaart brengen (en het wegnemen) van belemmeringen die mensen met een bijstandsuitkering ervaren bij het uitstromen naar betaald werk. Het project wil een ‘toolbox’ ontwikkelen met instrumenten die de uitstroom bevorderen en die voorkomen dat mensen die zijn uitgestroomd, weer terugvallen in de bijstand. Nazorg heeft OIS Groningen gevraagd de – eventueel - ervaren belemmeringen bij (voormalige) bijstandsgerechtigden te inventariseren en een aanzet te geven tot de ontwikkeling van bovengenoemde toolbox.

1.2 Doel van deze evaluatie

  1. Het in beeld brengen van factoren die belemmerend werken bij de zoektocht naar betaald werk (en de uitstroom uit de bijstand).
  2. Het ontwikkelen van een aanzet voor een ‘toolbox’ met methodieken die een positieve bijdrage kunnen leveren bij het opheffen van onder 1. genoemde belemmeringen.
  3. Het evalueren van de maatregel ‘Premie op werk’ die bedoeld is de overgang naar betaald werk bij bijstandsgerechtigden te stimuleren.

1.2 Opzet van de evaluatie

De evaluatie bestaat uit een drietal stappen, te weten:

  1. Het voeren van twee vraaggesprekken met in totaal veertien coaches/consulenten die werken op het snijvlak van bijstand en werk.
  2. Het uitzetten van een vragenlijst onder (voormalige) bijstandsgerechtigden. Op basis van onder meer de onder 1. genoemde gesprekken met de consulenten stellen we een vragenlijst op waarbij we grofweg willen inventariseren welke belemmeringen een rol spelen bij de overgang van bijstand naar betaald werk. We kijken naar:
    • Financiële belemmeringen: wat schiet ik er mee op als ik ga werken?
    • Organisatorische belemmeringen: het is allemaal veel te ingewikkeld: Wat een gedoe.
    • Emotionele belemmeringen: ik vind het wel prima zo het is me allemaal te veel.
    • Andere belemmeringen
  3. Op basis van de analyses van de respons uit 1. en 2. gaan we met drie focusgroepen de diepte in. We valideren en verdiepen de kennis die we hebben opgedaan in de eerdere stappen.

1.3 Klantgroepen binnen het onderzoek

We richten ons in deze evaluatie op bijstandsgerechtigden met een niet te grote afstand tot de arbeidsmarkt. Bij deze klanten verwacht Nazorg het meeste profijt bij het inzetten van de te ontwikkelen toolbox. Voor klanten met een grotere afstand tot de arbeidsmarkt zijn methodieken als ‘Mobility Mentoring’ of een aanpak zoals ‘Kansrijk Oost’ die heeft ontwikkeld, meer geschikt. In overleg met Nazorg is gekozen voor drie klantgroepen die worden benaderd om te participeren in deze evaluatie. Aan hen wordt de vragenlijst gemaild. Het gaat om de volgende focusgroepen:

  1. Bijstandsgerechtigden met een trede op de ontwikkelladder 3 of 4, die minimaal één jaar bijstand ontvangen.
  2. Bijstandsgerechtigden met een trede op de ontwikkelladder 5, 6 of 7 (inclusief mensen met een basisbaan) die minimaal één jaar bijstand ontvangen.
  3. Voormalige bijstandsgerechtigden (minimaal één jaar uit de bijstand) inclusief personen die de Premie op Werk hebben ontvangen.