Spring naar inhoud

Toegankelijkheidsopties:

Bezoek binnenstad

4.1 Bezoekredenen binnenstad

Aan de respondenten zijn gevraagd om de belangrijkste redenen weer te geven voor hun bezoek aan de binnenstad. De drie belangrijkste bezoekredenen zijn: 

  1. Winkelen/shoppen
  2. Cultuur/toeristisch
  3. Familie/ziekenhuis bezoek

Winkelen en cultuur waren ook in 2019 en 2021 de belangrijkste redenen om de binnenstad te bezoeken. In 2019 kwam op de derde plek ‘marktbezoek’ en was het bezoeken van familie of het ziekenhuis de 4e belangrijkste reden om de binnenstad te bezoeken. Vanaf 2021 werd familie/ziekenhuisbezoek de 3e belangrijkste reden. Daarnaast zijn redenen als wonen, werken of studeren in de binnenstad veelgenoemd.

Bezoekredenen naar doelgroep

Tabel 6 laat de belangrijkste bezoekredenen per doelgroep in 2023 zien. Aangezien wonen voor binnenstadbewoners en werken voor werknemers de belangrijkste redenen zijn om de binnenstad te bezoeken, zijn deze doelgroepen niet meegenomen. Voor dagrecreanten en binnenstadbezoekers is winkelen de hoofdreden om Groningen te bezoeken. In 2021 kwamen er meer dagrecreanten voor culturele activiteiten en toeristische attracties dan om te winkelen. In 2019 was een bezoek aan de markt voor zowel dagrecreanten als binnenstadbezoekers een belangrijke reden, en was familie/ziekenhuisbezoek (dagrecreanten) of studeren (binnenstadbezoekers) minder belangrijk. Marktbezoek is in 2023 minder populair geworden.

Tabel 6. Belangrijkste bezoekredenen binnenstad naar doelgroep in 2023

Doelgroep 1e bezoekreden 2e bezoekreden 3e bezoekreden
Dagrecreanten Winkelen/shoppen (N = 561) Cultuur/toeristisch (N = 539) Familie/ziekenhuis bezoek (N = 196)
Verblijfstoeristen Cultuur/toeristisch (N = 372) Familie/ziekenhuis bezoek (N = 200) Winkelen/shoppen (N = 137)
Binnenstadbezoekers Winkelen/shoppen (N = 918) Wonen (N = 313) Studeren (N = 183)

4.2 Activiteiten binnenstad

Naast de bezoekreden aan de binnenstad is tevens aan de respondenten gevraagd welke specifieke activiteiten ze de dag van het interview hebben ondernomen of nog gaan ondernemen, zie Tabel 7.

Tabel 7. Top drie activiteiten per onderzoeksjaar

Onderzoeksjaar 1e activiteit 2e activiteit 3e activiteit
2019 Winkelen/shoppen (47%) Bezoek horeca (38%) Bezoek markt (25%)
2021 Bezoek horeca(55%) Winkelen/shoppen (43%) Bezoek Forum (43%)
2023 Bezoek horeca (57%) Winkelen/shoppen (48%) Bezoek Groninger Museum (28%)

In 2019 was winkelen de meest ondernomen activiteit van de dag van het interview. Dit veranderde in 2021, waar een bezoek aan de horeca de meest ondernomen activiteit werd; dit is in 2023 gelijk gebleven. De activiteiten die daarnaast het meest ondernomen worden, verschilt per onderzoeksjaar, zie Tabel 7: in 2019 was het nog een bezoek aan de markt, in 2023 een bezoek aan het Groninger Museum. Daarnaast zijn in 2023 een bezoek aan het Forum (21%; pas eind 2019 geopend) en een stadswandeling (19%) relatief veel ondernomen activiteiten.

Activiteiten naar doelgroep

In Tabel 8 wordt de meest gekozen activiteit weergegeven per doelgroep. Voor dagrecreanten, verblijfstoeristen en binnenstadbezoekers zijn de meest gekozen activiteiten winkelen/shoppen en horeca bezoek. Werknemers zijn met name in de binnenstad omdat daar hun werk bevindt; deze optie kon nog niet gekozen worden in 2019, mogelijk is daarom horecabezoek de belangrijkste activiteit van de dag. Binnenstadbewoners zijn met name in de binnenstad voor de dagelijkse boodschappen; dit veranderde in 2023 waar binnenstadbewoners met name aanwezig zijn om recreatief te winkelen.

Tabel 8. Topactiviteit per doelgroep per onderzoeksjaar

Doelgroep 2019 2021 2023
Dagrecreanten Winkelen/shoppen (61%) Bezoek horeca (58%) Winkelen/shoppen (59%)
Verblijfstoeristen Winkelen/shoppen (57%) Bezoek horeca (68%) Bezoek horeca (75%)
Werknemers Bezoek horeca (16%) Werk bevindt zich in de binnenstad (63%) Werk bevindt zich in de binnenstad (66%)
Binnenstadbewoners Dagelijkse boodschappen (37%) Dagelijkse boodschappen (49%) Winkelen/shoppen (42%)
Binnenstadbezoekers Winkelen/shoppen (61%) Bezoek horeca (56%) Bezoek horeca (52%)

4.3 Tijdsduur binnenstad

Vergeleken met 2019 is er een lichte stijging te zien in het percentage respondenten dat tot en met 6 uur in de binnenstad verblijft. Daarentegen is er daling in het percentage respondenten dat langer dan 6 uur in de stad verblijft, zie Figuur 8. Het percentage verblijfstoeristen is weinig veranderd over de jaren. Wel is er een toename te zien in het aantal dagrecreanten en een afname in het aantal respondenten vanuit Duitsland in 2023 ten opzichte van 2019, al zou dat de besproken daling niet volledig kunnen verklaren. In 2021 zien we een ander beeld waarbij respondenten met name tussen de 2 en 4 uur in de binnenstad verbleven, al zou Covid-19 hier een rol in kunnen spelen.

Figuur 8: Verblijfsduur in de binnenstad, per onderzoeksjaar

Bovenstaande grafiek in tabel-vorm:

  2019 (n = 1.410) 2021 (n = 1.358) 2023 (n = 1.366)
0 tot 30 minuten 2 2 3
30 tot 60 minuten 5 5 6
1 tot 2 uur 13 16 12
2 tot 4 uur 29 35 31
4 tot 6 uur 20 21 23
Langer dan 6 uur 32 22 25

Verblijfsduur naar doelgroep

In Figuur 9 is de verblijfsduur in de binnenstad naar doelgroep in 2023 te zien. Binnenstadbewoners zijn hier niet meegenomen. De doelgroepen die het langst in de binnenstad verblijven zijn werknemers, die over het algemeen in de binnenstad werken, en verblijfstoeristen. Bijna 40% van de dagrecreanten zijn 4 tot 6 uur in de binnenstad te vinden, terwijl het grootste deel van de binnenstadbezoekers 2 tot 4 uur in de binnenstad verblijven.  

Figuur 9: Verblijfsduur in de binnenstad, per doelgroep, in 2023

Bovenstaande grafiek in tabel-vorm:

  Dagrecreanten (n = 352) Verblijfstoeristen (n = 350) Werknemers (n = 178) Binnenstadbezoekers (n = 486)
0 tot 30 minuten 0 0 0 5
30 tot 60 minuten 0 3 0 12
1 tot 2 uur 9 4 0 22
2 tot 4 uur 34 22 16 42
4 tot 6 uur 39 24 16 14
Langer dan 6 uur 14 46 57 7

De percentages tellen niet op tot 100% omdat resultaten met minder dan 10 respondenten niet worden vertoond

Voor elke doelgroep is er in 2023 ten opzichte van 2019 een duidelijke afname te zien in het percentage respondenten dat langer dan 6 uur in de binnenstad verblijft (-5% tot -10%). Daarnaast is er voor elke doelgroep, met uitzondering van binnenstadbezoekers (geen verandering), een toename waarneembaar in het percentage respondenten dat 4 tot 6 uur (+3% tot +7%) en 2 tot 4 uur (+1% tot +6%) in de binnenstad vertoeft. Over het algemeen is te zien dat respondenten in 2023 minder lang in de binnenstad verblijven dan in 2019. Ook hier zien we in 2021 een ander beeld dan in 2019 en 2023, wat zoals eerder genoemd mogelijk een effect is van Covid-19.

4.4 Frequentie bezoek binnenstad

Ten opzichte van 2019 is er een daling in het percentage respondenten dat de binnenstad elke (werk)dag en een eerste keer bezoekt (Figuur 10). Met name een daling van het percentage respondenten dat de binnenstad voor het eerst bezoekt kan te wijten zijn aan de daling buitenlandse bezoekers sinds 2019. Daarentegen is er een stijging in het percentage respondenten dat de binnenstad enkele keren per maand en minder dan 1x per maand bezoekt.

Figuur 10: Frequentie bezoek binnenstad, per onderzoeksjaar

Bovenstaande grafiek in tabel-vorm:

  2019 (n = 1.383) 2021 (n = 1.332) 2023 (n = 1.358)
Elke dag / elke werkdag 19 15 14
Enkele malen per week 16 15 15
1x per week 6 7 7
Enkele keren per maand 5 7 1
1x per maand 7 6 7
Minder dan 1x per maand 23 28 31
Dit is mijn eerste bezoek 24 22 16

Frequentie bezoek naar doelgroep

In 2023 bezoeken met name werknemers en binnenstadbezoekers de binnenstad vaak en dagrecreanten en verblijfstoeristen sporadisch. Sinds 2019 is er een verandering merkbaar waarbij alle doelgroepen (met uitzondering van binnenstadbewoners) de binnenstad minder vaak bezoeken. Tabel 9 laat de percentuele verandering zien van de frequentie van bezoek in 2023 vergeleken met 2019, waarbij een procentuele afname een daling weergeeft en een procentuele toename een toename in de frequentie van bezoek. Er is een duidelijke daling te zien in het percentage respondenten van elke doelgroep die de binnenstad elke (werk)dag bezoeken. Dagrecreanten en verblijfstoeristen zijn de binnenstad sinds 2019 minder dan 1x per maand gaan bezoeken. Werknemers zijn de binnenstad sinds 2019 vaker 1x per week en enkele keren per maand gaan bezoeken, al is hier mogelijk een Covid-19 effect te zien. Ook binnenstadbezoekers bezoeken de binnenstad relatief vaker enkele keren per maand vergeleken met 2019.

Tabel 9: Percentuele toe- en afname frequentie bezoek binnenstad in 2023 vergeleken met 2019

  Dagrecreanten Verblijfstoeristen Werknemers Binnenstadbezoekers
Elke dag/ elke werkdag -3% -7% -6% -7%
Enkele malen per week -4% 0% 3% -2%
1x per week 0% 0% 6% 3%
Enkele keren per maand 3% 0% 8% 10%
1x per maand 3% -3% -3% -2%
Minder dan 1x per maand 16% 22% 1% -3%
Dit is mijn eerste bezoek -18% -13% -5% 0%

4.5 Gezelschap

De respondenten zijn gemiddeld vaak met twee personen in de binnenstad; dit is per onderzoeksjaar niet veranderd. Ook per doelgroep zijn er geen grote verschillen; alleen werknemers en binnenstadbewoners zijn vaker zonder gezelschap in de binnenstad.

Figuur 11 geeft weer in wat voor gezelschap respondenten de binnenstad bezoeken, waarbij met name de partner en vrienden/kennissen worden genoemd; dit zijn met name dagrecreanten en verblijfstoeristen.

Figuur 11: Gezelschap respondenten per onderzoeksjaar

Bovenstaande grafiek in tabel-vorm:

  2019 (n = 2.639) 2021 (n = 2.793) 2023 (n = 2.655)
Alleen 37 30 33
Met partner / echtgeno(o)t(e) en zonder kind(eren) 28 30 28
Met partner / echtgeno(o)t(e) en met kind(eren) 7 8 8
Met vrienden / kennissen 16 19 20
Met overige familie 5 7 9
Alleen met kind(eren) 5 5 4
Met school / bedrijf / vereniging / club, etc. 2 1 1

4.6 Bezoek regio Groningen en Sontplein

Bezoek regio Groningen

Aan de respondenten is gevraagd of ze ook de regio Groningen bezoeken, naast een bezoek aan de binnenstad van Groningen. Zie Tabel 10 voor de antwoorden. In 2023 is het percentage respondenten dat zegt niet de regio te bezoeken hoger dan in voorgaande jaren. Met name dagrecreanten en binnenstadbezoekers zeggen dit niet te doen, zoals te zien is in Figuur 12. Het valt op dat respondenten in 2021 de binnenstad vaker combineren met een bezoek aan de regio, wat mogelijk een Covid-19 effect is geweest, aangezien de percentages in 2023 meer overeenkomen met 2019.

Tabel 10: Percentage respondenten dat naast een bezoek aan de binnenstad ook de regio Groningen bezoekt

  Ja Nee Weet ik niet
2019 (n = 1.572) 13% 78% 9%
2021 (n = 1.531) 18% 75% 7%
2023 (n = 1.528) 12% 84% 4%

Figuur 12: Percentage respondenten dat naast een bezoek aan de binnenstad de regio Groningen NIET bezoekt, naar doelgroep

Bovenstaande grafiek in tabel-vorm:

  2019 (n = 1.572) 2021 (n = 1.531) 2023 (n = 1.528)
Dagrecreanten 68% 61% 80%
Verblijfstoeristen 72% 64% 72%
Werknemers 85% 85% 86%
Binnenstadbewoners 92% 84% 94%
Binnenstadbezoekers 85% 87% 91%

Bezoek winkelgebied Sontplein

In 2023 is een nieuwe vraag aan de vragenlijst toegevoegd, namelijk of respondenten plannen hebben om het bezoek aan de binnenstad te combineren met een bezoek aan winkelgebied Sontplein. Van de respondenten geeft 87% aan dit niet te doen (Figuur 13). Met name binnenstadbezoekers zeggen dit niet te doen, maar deze groep respondenten wonen in of rondom de gemeente Groningen en zijn mogelijk vaker in de binnenstad of winkelgebied Sontplein. De respondenten die niet in of rondom de gemeente wonen combineren de binnenstad wel vaker met winkelgebied Sontplein: 16% van de dagrecreanten en 21% van de verblijfstoeristen.

Figuur 13: Percentage respondenten dat naast een bezoek aan de binnenstad winkelgebied Sontplein bezoekt, naar doelgroep

Bovenstaande grafiek in tabel-vorm:

  Ja Nee Weet ik niet
Dagrecreanten (n = 353) 16 80 4
Verblijfstoeristen (n = 351) 21 72 7
Werknemers (n = 201) 7 86 7
Binnenstadbezoekers (n = 502) 6 91 2

Binnenstadbewoners zijn niet meegenomen vanwege te lage aantallen

4.7 Korte samenvatting hoofdstuk 4

In dit hoofdstuk wordt het bezoek aan de binnenstad van Groningen geanalyseerd. De belangrijkste redenen voor een bezoek zijn winkelen, culturele activiteiten of toeristische bezoeken, en familie- of ziekenhuisbezoek. Deze redenen zijn vergelijkbaar met voorgaande jaren, al is marktbezoek minder populair geworden sinds 2019.

De meest ondernomen activiteiten zijn een bezoek aan de horeca en winkelen. In 2019 stond winkelen nog bovenaan, maar vanaf 2021 is horeca het populairste. In 2023 werden culturele activiteiten zoals het Groninger Museum en stadswandelingen ook veel ondernomen.

De meeste bezoekers verblijven 2 tot 6 uur in de binnenstad, met werknemers en verblijfstoeristen die het langst blijven. Vergeleken met 2019 is er een afname van bezoekers die langer dan 6 uur blijven.

De binnenstad wordt minder vaak dagelijks bezocht dan in 2019, vooral door de afname van buitenlandse bezoekers. Wel is er een toename in het aantal respondenten dat de stad enkele keren per maand of minder dan één keer per maand bezoekt.

De meeste bezoekers komen met hun partner of vrienden. Slechts een klein percentage bezoekt naast de binnenstad ook de regio Groningen en in 2023 gaf 87% van de respondenten aan geen plannen te hebben om winkelgebied Sontplein te bezoeken.