Spring naar inhoud

Toegankelijkheidsopties:

Waardering binnenstad

5.1 Onderscheidende aspecten van de binnenstad

Zowel in 2019, 2021 en 2023 worden de sfeer/gezelligheid, de horeca- en winkelaanbod (Figuur 14) genoemd als de drie aspecten die de binnenstad van Groningen het meest onderscheiden van andere binnensteden. Deze drie aspecten worden steeds meer gewaardeerd door de respondenten over de jaren. In 2023 is met name het percentage respondenten gestegen dat een groter winkelaanbod benoemd als onderscheidend aspect; de leegstand was in 2023 ook lager dan in 2021.

Figuur 14: De drie meest onderscheidende aspecten van de binnenstad

Bovenstaande grafiek in tabel-vorm:

  2019 (n = 1.572) 2021 (n = 1.531) 2023 (n = 1.528)
1. Meer sfeer/gezelligheid 46 53 60
2. Groter/beter horeca aanbod 19 26 38
3. Groter winkelaanbod 18 18 33

Meerdere antwoorden waren mogelijk

Andere aspecten die in 2019 en 2021 zijn genoemd: een betere (week)markt (12% en 16% respectievelijk) en meer schoonheid en netheid van de stad (11% en 17% respectievelijk). In 2023 is naast een betere (week)markt (11%), een groter/beter aanbod culturele voorzieningen genoemd (20%). De schoonheid en netheid van de stad is in 2023 gedaald naar 9% van de respondenten die vonden dat de binnenstad van Groningen zich op dit aspect onderscheidde.

Onderscheidende aspecten binnenstad naar doelgroep

Ook per doelgroep is de sfeer/gezelligheid hèt aspect dat de Groninger binnenstad onderscheidt van andere binnensteden; het percentage respondenten dat dit als meest onderscheidende aspect benoemd is bijna voor elke doelgroep gestegen de afgelopen drie onderzoeksjaren. De enige uitzondering zijn de binnenstadbezoekers in 2023 dat een groter/beter horeca aanbod benoemt (42%).

5.2 Waardering binnenstad

Aan de respondenten zijn gevraagd of ze de binnenstad zouden willen waarderen op een schaal van 1 tot 10 waarbij een 1 staat voor een zeer lage waardering en een 10 voor de hoogste waardering. In 2023 krijgt de binnenstad gemiddeld een 7,8 van de respondenten. Dit is iets gedaald ten opzichte van voorgaande onderzoeksjaren, waar de binnenstad een 8,0 kreeg. Figuur 15 laat het gemiddelde rapportcijfer zien gebiedsdeel.

Figuur 15: Gemiddelde rapportcijfer per gebiedsdeel (n = 10-139)

Waardering binnenstad naar doelgroep

De binnenstad wordt het hoogst gewaardeerd door verblijfstoeristen; dit is over de onderzoeksjaren gelijk gebleven, al is de waardering in 2023 iets gedaald ten opzichte van voorgaande jaren (zie Tabel 11). Werknemers waarderen de binnenstad relatief het laagst, al zijn de verschillen minimaal ten opzichte van de andere doelgroepen.

Tabel 11: Waardering binnenstad per doelgroep per onderzoeksjaar

  2019 (n = 1.553) 2021 (n = 1.511) 2023 (n = 1.503)
Dagrecreanten 8,0 8,0 7,8
Verblijfstoeristen 8,2 8,2 8,0
Werknemers 7,8 8,0 7,7
Binnenstadbewoners 8,0 8,1 7,7
Binnenstadbezoekers 7,9 8,0 7,8

Waardering binnenstad naar leeftijdsgroep

Uit Tabel 12 blijkt dat de binnenstad het hoogst wordt gewaardeerd door jongere respondenten; dit neemt licht af naarmate men ouder wordt. Desondanks zijn de verschillen minimaal en krijgt de binnenstad over het algemeen een hoge waardering door respondenten van elke leeftijdsgroep.

Tabel 12: Waardering binnenstad per leeftijdsgroep per onderzoeksjaar

  2019 (n = 1.552) 2021 (n = 1.510) 2023 (n = 1.486)
16-25 jaar 8,0 8,1 7,9
26-35 jaar 8,0 8,2 7,9
36-45 jaar 8,1 8,0 7,7
46-55 jaar 7,9 8,1 7,8
56-65 jaar 7,9 7,9 7,8
66 jaar en ouder 7,9 7,8 7,8

Waardering binnenstad naar bezoekfrequentie

Wordt de binnenstad hoger gewaardeerd door bezoekers die vaker komen? Om dit te onderzoeken hebben we gekeken naar de samenhang tussen de waardering van de binnenstad en de frequentie van bezoek. Er bestaat geen duidelijke samenhang hiertussen onder de respondenten in 2023. Dit suggereert dat de frequentie waarmee mensen de binnenstad bezoeken niet noodzakelijkerwijs verband houdt met hoe zij de stad waarderen.

5.3 Waardering verschillende aspecten van de binnenstad

Aan de respondenten is gevraagd of ze verschillende aspecten van de binnenstad zouden willen waarderen op een schaal van 1 tot 10 waarbij een 1 staat voor een zeer lage waardering en een 10 voor de hoogste waardering. Uit Tabel 13 blijkt dat de sfeer/gezelligheid van de binnenstad, de horecagelegenheden en winkelaanbod, de markt en de bereikbaarheid het hoogst scoren onder de respondenten. Desondanks worden deze aspecten in 2023 lager gescoord dan in 2019. Met name de lagere score voor het winkelaanbod valt op, aangezien dit wordt gekenmerkt als een van de meest onderscheidende aspecten van de binnenstad vergeleken met andere binnensteden. Mogelijk heeft dit te maken met het gemis aan verscheidenheid van winkels, zoals speciaalzaken, boetiekjes en een warenhuis, waar dieper op in wordt gegaan later in dit rapport. De parkeermogelijkheden, de bereikbaarheid per auto en de parkeertarieven scoren van de gevraagde aspecten het laagst. Met uitzondering van de bereikbaarheid per auto worden deze aspecten iets hoger gewaardeerd in 2023 vergeleken met 2019.

Tabel 13: Waardering aspecten binnenstad per onderzoeksjaar

  2019 (n = 1.553) 2021 (n = 1.511) 2023 (n = 1.503)
Sfeer/ gezelligheid 8,4 8,5 8,3
Aanbod horeca 8,3 8,3 8,2
Bereikbaarheid per fiets - 8,4 8,2
Markt 8,1 8,2 8,0
Bereikbaarheid per ov - 8,1 7,9
Winkelaanbod 7,9 7,9 7,7
Aanbod culturele voorzieningen 7,6 7,7 7,7
Service en bediening/ gastvrijheid 8,0 7,9 7,7
Winkelkwaliteit 7,8 7,8 7,6
Aanbod evenementen 7,5 7,2 7,5
Aanbod verblijfsaccommodaties 7,3 7,4 7,5
Bewegwijzering/ overzichtelijkheid 7,4 7,5 7,4
Schoonheid en netheid van de stad 7,4 7,4 7,3
Aanbod toeristische dag attracties 7,3 7,3 7,3
Stallingsmogelijkheden van uw fiets 6,9 7,3 7,3
Parkeermogelijkheden 6,5 6,7 6,8
Bereikbaarheid per auto 6,7 6,6 6,4
Parkeertarieven 5,4 5,4 5,7
Gemiddelde waardering 8,0 8,0 7,8

Waardering verschillende aspecten van de binnenstad naar doelgroep

Per doelgroep is eenzelfde beeld te zien in 2023, zie Tabel 14: de sfeer/gezelligheid en het aanbod horeca/winkels, de markt en de bereikbaarheid worden het hoogst gewaardeerd door alle doelgroepen, en de parkeermogelijkheden/tarieven en de bereikbaarheid per auto het minst. Alleen verblijfstoeristen scoren de bereikbaarheid per fiets en het aanbod van de horeca hoger dan de sfeer/gezelligheid van de binnenstad. Gemiddeld scoren verblijfstoeristen de binnenstad het hoogst (gemiddeld een 8,0) en werknemers en binnenstadbewoners lager (gemiddeld een 7,7), alhoewel de verschillen minimaal zijn.

Tabel 14: Waardering aspecten binnenstad per doelgroep in 2023

  Dagrecreanten Verblijfstoeristen Werk-nemers Binnenstad-bezoekers Binnenstad-bewoners
Sfeer/ gezelligheid 8,3 8,3 8,3 8,2 8,1
Bereikbaarheid per ov 8,2 8,3 7,8 7,7 7,7
Aanbod horeca 8,2 8,4 8,1 8,1 7,9
Bereikbaarheid per fiets 8,1 8,5 8,3 8,2 8,0
Markt 8,0 8,2 8,0 8,0 7,8
Winkelaanbod 7,9 8,0 7,5 7,6 7,6
Service en bediening/ gastvrijheid 7,9 8,0 7,6 7,6 7,4
Aanbod culturele voorzieningen 7,9 7,9 7,5 7,7 7,6
Winkelkwaliteit 7,8 7,9 7,5 7,5 7,4
Aanbod evenementen 7,7 7,5 7,4 7,4 7,2
Stallingsmogelijkheden van uw fiets 7,7 8,1 6,9 7,2 7,3
Bewegwijzering/ overzichtelijkheid 7,6 7,7 7,4 7,3 7,3
Aanbod toeristische dag attracties 7,6 7,6 7,2 7,2 7,1
Aanbod verblijfsaccommodaties 7,6 7,8 7,4 7,3 7,4
Schoonheid en netheid van de stad 7,4 7,6 7,2 7,1 7,0
Parkeermogelijkheden 7,3 7,2 6,4 6,5 6,6
Bereikbaarheid per auto 6,8 7,1 6,0 5,9 6,1
Parkeertarieven 6,1 6,4 5,5 5,3 5,5
Totaaloordeel 7,8 8,0 7,7 7,8 7,7

Aandachtspunten binnenstad

Aan de respondenten is gevraagd wat ze graag meer zouden willen zien in de binnenstad. Van de antwoorden is in Figuur 16 een woordwolk gemaakt. Hier komt duidelijk naar voren dat respondenten met name meer unieke concepten in de binnenstad zouden willen zien, zoals speciaalzaken, boetiekjes en unieke horecagelegenheden. Daarnaast wordt ook een warenhuis, zoals een V&D of een Bijenkorf gemist.

Figuur 16: Wat wordt er door de respondenten gemist in de binnenstad?

5.4 Korte samenvatting van hoofdstuk 5

In 2019, 2021 en 2023 worden de sfeer/gezelligheid, horeca en winkels het meest genoemd als de onderscheidende aspecten van de binnenstad van Groningen. Andere genoemde punten zijn de weekmarkt en culturele voorzieningen. In 2023 daalde de waardering voor de netheid van de stad.

In 2023 krijgt de binnenstad gemiddeld een 7,8 als waardering, iets lager dan de 8,0 in eerdere jaren. Verblijfstoeristen waarderen de binnenstad het hoogst (8,0), terwijl werknemers de stad het laagst waarderen (7,7).

De sfeer, het horeca aanbod en de bereikbaarheid per fiets scoren het hoogst. Parkeren en parkeertarieven krijgen de laagste waardering. Dit patroon geldt voor alle doelgroepen.