Respons en algemene tevredenheid
Titel verborgen
In totaal zijn 2.845 vragenlijsten (deels) ingevuld. Dat zijn er ruim meer dan vorig sportseizoen, toen er 1.755 vragenlijsten werden ingevuld. De actieve promotie op locatie heeft een belangrijke bijdrage geleverd aan de hogere respons. Desondanks is de respons op individueel accommodatieniveau soms erg laag, waardoor er in dit rapport geen statistieken voor losse accommodaties worden gepresenteerd, met uitzondering van de zwembaden waar de aantallen wel voldoende zijn. In het online dashboard zijn wel cijfers beschikbaar voor de individuele accommodaties.
Aan het begin van de vragenlijst konden respondenten kiezen over welk accommodatietype of welke dienstverlening zij hun mening wilden geven. De meeste respondenten gaven hun mening over een zwembad (zie Tabel 1). Over de dienstverlening (zwemles, groepsles, schaatsles) werden relatief weinig vragenlijsten ingevuld.
Figuur 1 toont de algemene tevredenheid van respondenten over de verschillende typen accommodaties en de dienstverlening van Sport050. Daarnaast wordt een vergelijking gemaakt met de cijfers van het vorige sportseizoen. De schaatslessen zijn hierin niet meegenomen vanwege het lage aantal respondenten.
Respondenten zijn het meest tevreden over de zwembaden: maar liefst 91% van de respondenten is (zeer) tevreden over het zwembad van diens keuze. Ook over ijsbaan Kardinge is men erg tevreden (90%). De gymzalen[1] scoren met afstand het minst gunstig (62%). Daarbij valt bovendien op dat men minder tevreden is over de gymzalen dan vorig seizoen, toen de tevredenheid nog op 72% lag. Daarbij valt op dat er een groot verschil zit in de tevredenheid over de acht gymzalen die in beheer zijn van OOG en Stichting BES (35%) en de 28 gymzalen die in beheer zijn van Sport050 (68%).
De andere typen accommodaties en de dienstverlening van Sport050 scoren vergelijkbaar met vorig seizoen. Bij de groepslessen zwemmen zien we een toename van 8%-punt[2] in de algemene tevredenheid, al maakt het lage aantal respondenten wel dat dit cijfer gevoeliger is voor grotere fluctuaties.
Figuur 1 Algemene tevredenheid per accommodatietype en dienstverlening van Sport050
Bovenstaande grafiek in tabel-vorm:
| 2021-2022 | 2022-2023 | |
|---|---|---|
| zwembaden (n=718) |
91% | 91% |
| sportparken (n=542) |
85% | 84% |
| sporthallen (n=329) |
82% | 81% |
| gymzalen (n=328) |
72% | 62% |
| ijsbaan Kardinge (n=166) |
88% | 90% |
| zwemles voor kinderen (n=55) |
82% | 84% |
| groepsles zwemmen volwassenen (n=28) |
91% | 89% |
Noot: De algemene tevredenheid toont het aandeel respondenten dat (zeer) tevreden is over de betreffende accommodatie of dienst.
In het vervolg van dit rapport wordt per accommodatietype en voor de dienstverlening van Sport050 een overzicht gegeven van de scores op diverse deelthema’s, zoals kleedkamers, kantine en sportruimte. Zoals aan het begin van dit hoofdstuk genoemd, wordt er niet nader gekeken naar de individuele sportlocaties, vanwege de relatief lage aantallen respondenten per individuele sportlocatie, met uitzondering van de zwembaden, waarbij de aantallen per accommodatie voldoende zijn.
[1] Onder de gymzalen vallen ook dojo’s, danszalen en andere sportzalen (met uitzondering van sporthallen). Zeven accommodaties zijn in eigendom van Openbaar Onderwijs Groningen, Sport050 verzorgt hier alleen de verhuur. Het beheer en onderhoud ligt bij OOG. Deze accommodaties worden relatief minder beoordeeld dan de accommodaties in eigendom van de gemeente/Sport050. Eén accommodatie valt onder Stichting BES in Ten Boer, die zelf het beheer en de verhuur organiseert en hiervoor een subsidie van de gemeente ontvangt. Sport050 is verantwoordelijk voor het beheer en onderhoud van de overige gymzalen.
[2] Voorbeeld: een stijging van 10% naar 20% betekent een stijging van 10 procentpunt (i.e. absolute toename) en 100 procent (i.e. relatieve toename). Zie ook: https://www.cbs.nl/nl-nl/achtergrond/2020/53/jaaroverzicht-2020/procentpunt