10.
Professorenbuurt
Professorenbuurt
Blijmakers
Tweederde van de respondenten uit de Professorenbuurt geeft aan dat de nabijheid van de binnenstad hen blij maakt. Verder is de nabijheid van winkels een pluspunt voor ruim de helft van de respondenten uit de Professorenbuurt.
Figuur 22: Blijmakers in de Professorenbuurt
Bovenstaande grafiek in tabel-vorm:
| Enquetewijknaam | 10 Professorenbuurt |
|---|---|
| nabijheid binnenstad | 66% |
| nabijheid winkels | 52% |
| nabijheid natuur/groen | 36% |
| rust | 28% |
| levendigheid | 28% |
| groen | 27% |
| omgang buurtgenoten | 17% |
| nabijheid station/uitvalswegen | 7% |
| nabijheid andere voorzieningen | 7% |
| bebouwing | 6% |
| nabijheid speelvoorzieningen | 5% |
| anders | 2% |
| niets | 0% |
Ik woon vlakbij de Noorderplantsoen en Bernoulliplein, dus heb veel groen in mijn omgeving. Daarnaast staan er ook veel bomen/bossen naast de wegen, wat ik heel fijn vind. In mijn buurt is ook een groot verscheidenheid aan winkels, zoals supermarkten, drogisten, kappers, etc. Ook al is het centrum minder dan 10 minuten fietsen hoef ik daar nooit heen, omdat alles zo dichtbij is.
Erg fijn dat er voorzieningen zoals eetgelegenheden, winkels, supermarkten, zwembaden, ziekenhuis, parkjes en meren in de omgeving zijn.
Het is een gemengde buurt, met studenten, gezinnen, ouderen en jonge stellen. Die gemengdheid maakt het levend en prettig.
De rust van onze wijk, waarin we veel contact hebben met de buren, maar ook de levendigheid van de stad en de korte afstand tot de stad
Het prettige aan de buurt is dat je eigenlijk dichtbij alle "belangrijke" plekken in Groningen woont. De binnenstad ligt op 5 minuten fietsen, het Noorderplantsoen ligt om de hoek, de universiteit ligt op een kleine 5 minuten, station kleine 10 minuten en zelfs Zernike is prima te bereiken.
Problemen
De vier meest genoemde problemen in de Professorenbuurt die volgens bewoners met voorrang moeten worden aangepakt zijn: parkeren van auto’s, geluidsoverlast, verkeersveiligheid en parkeren van fietsen.
Er moeten veel meer parkeerplekken verdwijnen om hier groenplekken te laten ontstaan. Er zijn enorm veel straten zonder bomen en versteende tuinen. Hier moet veel meer groen worden gecreëerd om de buurt leefbaar te houden.
Er is weinig groen terwijl er wel grote mogelijkheden zijn, met name bloemen en planten. Parkeren is lastig, de stoep staat vol met fietsen waardoor je nauwlijks goed kan parkeren zonder op het fietspad te staan, je moet een beetje op de stoep staan om het fietspad niet te blokkeren. […]
Parkeren is en blijft een drama - groen is er nooit genoeg - geluidsoverlast van studenten.
Bij parkeren ben ik voor het verminderen van de hoeveelheid ruimte voor auto’s en het verbeteren van de ruimte t.b.v. de fietser en voetganger.
Figuur 23: Problemen in de Professorenbuurt
Bovenstaande grafiek in tabel-vorm:
| Enquetewijknaam | 10 Professorenbuurt |
|---|---|
| parkeren auto's | 27% |
| geluidsoverlast | 26% |
| parkeren fietsen | 23% |
| verkeersveiligheid | 23% |
| werkloosheid / armoede / schulden | 13% |
| eenzaamheid / sociaal isolement | 13% |
| criminaliteit | 10% |
| veiligheid | 10% |
| onderhoud/schoonhouden openbare ruimte | 10% |
| gebrek aan groen | 9% |
| omgang tussen buurtgenoten | 8% |
| bereikbaarheid | 8% |
| onderhoud tuinen en woningen | 8% |
| geen | 7% |
| hangjongeren | 6% |
| onveilige situaties openbare ruimte | 6% |
| vandalisme | 5% |
| te weinig toezicht / handhaving | 5% |
| verslaving | 4% |
| openbaar vervoer | 2% |
| gebrek aan voorzieningen | 2% |
| anders | 2% |