14.
De Wijert
De Wijert
Blijmakers
In De Wijert staat de nabijheid van winkels met stip op één als blijmaker. Verder worden de nabijheid van de binnenstad en de rust gewaardeerd.
Figuur 30: Blijmakers in De Wijert
Bovenstaande grafiek in tabel-vorm:
| Enquetewijknaam | 14 De Wijert |
|---|---|
| nabijheid winkels | 75% |
| nabijheid binnenstad | 43% |
| rust | 35% |
| nabijheid natuur/groen | 31% |
| groen | 28% |
| omgang buurtgenoten | 22% |
| nabijheid station/uitvalswegen | 21% |
| levendigheid | 17% |
| nabijheid andere voorzieningen | 7% |
| bebouwing | 2% |
| nabijheid speelvoorzieningen | 2% |
| anders | 2% |
| niets | 1% |
De Wijert is goed toegankelijk per fiets en auto, op mooie afstand van de binnenstad en vlakbij uitvalswegen. Goed winkelaanbod voor boodschappen.
Het Overwinningsplein en van Lenneplaan is dichtbij gelegen voor dagelijkse boodschappen of een uitje. De binnenstad is gemakkelijk te bereiken met zowel de fiets als het OV.
Winkelplein Van Lenneplaan voorziet in alle dagelijkse behoeften. A28/A7 zijn dichtbij. Wandelen in omgeving Hoornsemeer is fijn.
Afslag zuid is lekker dichtbij, dat scheelt weer reistijd omdat ik de ring niet over hoef.
Alle voorzieningen zijn in de buurt. Winkels, sportverenigingen, fysio, dichtbij station en stadcentrum.
Problemen
De verkeersveiligheid en de parkeerproblematiek moeten volgens bewoners als eerste aangepakt worden in De Wijert. Daarnaast wordt (te hard rijdend) sluipverkeer vaak genoemd als gevolg van de werkzaamheden aan de ringweg. Verder wordt de invoer van het betaald parkeren genoemd. Een deel van de bewoners is er blij mee, maar een ander deel van de bewoners uit kritiek.
Afschaffen van betaald parkeren in de Wijert en Helpman, voortmaken met de werkzaamheden aan de ring, want het wordt vast beter, maar het is nu te druk en onveilig op straat.
Het is prettig dat het gebruik van de auto in mijn buurt wordt ontmoedigd door betaald parkeren in te voeren! Wat nu voorrang heeft is zowel de leefbaarheid als de verkeersveiligheid te vergroten: geen voorrangswegen waar keihard wordt gereden, maar verkeersdrempels. Maximale snelheid op sommige plekken stapvoets en op andere plekken naar maximaal 30 km/uur.
Er is veel geluidsoverlast van de ringweg!
Verkeersveiligheid is met situatie aanpak Van Lenneplaan door veranderen voorrangssituatie er niet op vooruit gegaan. Verkeer rijdt structureel tegen de richting […].
De verandering van de ring heeft de straat vele malen drukker gemaakt, zorgt voor meer herrie en resulteert in veel viezigheid aan huizen en auto’s.
Hier betaald parkeren is niet nodig! Er is altijd wel plek. Geef mensen die hier wonen een gratis plek.
Figuur 31: Problemen in De Wijert
Bovenstaande grafiek in tabel-vorm:
| Enquetewijknaam | 14 De Wijert |
|---|---|
| verkeersveiligheid | 29% |
| parkeren auto's | 26% |
| werkloosheid / armoede / schulden | 19% |
| geluidsoverlast | 18% |
| onderhoud/schoonhouden openbare ruimte | 17% |
| eenzaamheid / sociaal isolement | 16% |
| hangjongeren | 15% |
| veiligheid | 14% |
| te weinig toezicht / handhaving | 11% |
| parkeren fietsen | 8% |
| omgang tussen buurtgenoten | 7% |
| criminaliteit | 6% |
| gebrek aan groen | 6% |
| geen | 5% |
| vandalisme | 5% |
| openbaar vervoer | 5% |
| bereikbaarheid | 5% |
| onderhoud tuinen en woningen | 5% |
| verslaving | 4% |
| onveilige situaties openbare ruimte | 4% |
| gebrek aan voorzieningen | 2% |
| anders | 1% |