12.
Helpman-Coendersborg
Helpman-Coendersborg
Blijmakers
Ruim de helft van de bewoners van Helpman-Coendersborg wordt blij van de nabijheid van de winkels, als ook van de rust. Verder worden de nabijheid van de binnenstad en de aanwezigheid van groen genoemd als blijmakers door een relatief grote groep.
Figuur 26: Blijmakers in Helpman-Coendersborg
Bovenstaande grafiek in tabel-vorm:
| Enquetewijknaam | 12 Helpman-Coendersborg |
|---|---|
| nabijheid winkels | 53% |
| rust | 52% |
| nabijheid binnenstad | 41% |
| groen | 39% |
| nabijheid natuur/groen | 28% |
| omgang buurtgenoten | 26% |
| nabijheid station/uitvalswegen | 18% |
| levendigheid | 14% |
| nabijheid andere voorzieningen | 6% |
| bebouwing | 5% |
| nabijheid speelvoorzieningen | 2% |
| anders | 1% |
| niets | 1% |
Op loopafstand zijn verschillende winkels bereikbaar. Ik hou ervan dat de binnenstad op 10-15 minuten fietsen is. In mijn buurt merk ik niks van die ‘gekte’, terwijl het wel erg dichtbij is. Ik hecht veel waarde aan groen in de buurt!
Het Helperplein met winkels en een sportvoorziening is om de hoek, en op de fiets zijn we zo bij de Hoornse plas en fiets- en wandelroutes.
Helperplein is goed voorzien van verschillende winkels.
Er is wel groen in de buurt maar meer zou welkom zijn!
Problemen
De verkeersveiligheid moet volgens bewoners van Helpman-Coendersborg als eerste worden aangepakt, gevolgd door het parkeren van auto’s. Ook het onderhoud/schoonhouden van de openbare ruimte (bomen, prullenbakken, stoepen) wordt relatief vaak genoemd.
Helper Brink staat vol met geparkeerde auto’s. Fietsers rijden vaak op de stoep, waardoor het voor kinderen en ouderen gevaarlijk wordt.
Op de kruising van De Savornin Lohmanlaan en de Verlengde Hereweg ontstaan vaak onveilige situaties door veel overstekend verkeer. Ook is het wegdek van De Savornin Lohmanlaan heel breed waardoor er vaak veel te hard gereden wordt. Ook is er weinig groen aan De Savornin Lohmanlaan, dus wellicht kan de weg smaller gemaakt worden en kan de vrijgekomen ruimte gebruikt worden om meer groen te plaatsen o.a. tegen de hittevorming. Ook staan er veel fietsen op de stoepen die de doorstroom blokkeren.
Kruising Helperzoom/Helperbrink/Helperpad het kruispunt bij de tunnel. Daar zijn veel te veel verkeersstromen. Plus veel automobilisten rijden tegen het verkeer in de Helperbrink in.
Verkeersveiligheid sterk onvoldoende; straat is 30 km weg maar wordt veel te hard gereden. Veel verkeerstoename. Veel fijnstof ramen voorkant huis kunnen niet meer open.
Figuur 27: Problemen in Helpman-Coendersborg
Bovenstaande grafiek in tabel-vorm:
| Enquetewijknaam | 12 Helpman-Coendersborg |
|---|---|
| verkeersveiligheid | 30% |
| parkeren auto's | 28% |
| onderhoud/schoonhouden openbare ruimte | 17% |
| parkeren fietsen | 16% |
| eenzaamheid / sociaal isolement | 14% |
| geluidsoverlast | 13% |
| gebrek aan groen | 12% |
| openbaar vervoer | 10% |
| geen | 9% |
| bereikbaarheid | 9% |
| hangjongeren | 8% |
| te weinig toezicht / handhaving | 8% |
| veiligheid | 7% |
| werkloosheid / armoede / schulden | 6% |
| omgang tussen buurtgenoten | 6% |
| criminaliteit | 5% |
| onderhoud tuinen en woningen | 4% |
| vandalisme | 3% |
| onveilige situaties openbare ruimte | 3% |
| gebrek aan voorzieningen | 3% |
| anders | 2% |
| verslaving | 1% |