30.
Haren-west
Haren-west
Blijmakers
De nabijheid van winkels is de grootste blijmaker volgens bewoners uit Haren-west. Ook de rust wordt erg gewaardeerd. De omgang tussen buurtgenoten scoort relatief laag in vergelijking met de andere dorpen.
Figuur 62: Blijmakers in Haren-west
Bovenstaande grafiek in tabel-vorm:
| Enquetewijknaam | 30 Haren-dorp |
|---|---|
| nabijheid winkels | 50% |
| rust | 48% |
| groen | 47% |
| nabijheid natuur/groen | 45% |
| omgang buurtgenoten | 36% |
| nabijheid binnenstad | 24% |
| nabijheid station/uitvalswegen | 17% |
| levendigheid | 7% |
| nabijheid andere voorzieningen | 7% |
| bebouwing | 3% |
| nabijheid speelvoorzieningen | 3% |
| anders | 1% |
| niets | 0% |
Centrum van Haren biedt alles wat ik nodig heb, inclusief boekhandel en bibliotheek.
We kunnen ons hier heel lang zelf redden doordat alle voorzieningen op loopafstand zijn zoals station en winkels.
Fijn dat voorzieningen voor dagelijkse boodschappen lopend bereikbaar zijn. En andere voorzieningen als ziekenhuis, theater, bioscoop op fietsafstand.
In mijn buurt is het rustig maar toch ben ik snel bij de voorzieningen die ik nodig heb.
Problemen
Verkeersveiligheid zou volgens de respondenten uit Haren als eerste aangepakt moeten worden. Andere problemen worden relatief weinig genoemd. Verder geeft 18% aan dat er geen problemen zijn die met voorrang moeten worden aangepakt.
Aan de Oosterweg in Haren wordt vaak véél harder gereden dan 50 (laat staan 30). Met name de hoek en het kruispunt met de Kromme Elleboog zijn zeer gevaarlijk. Ik begrijp dat dit kruispunt aangepakt gaat worden maar daarnaast zouden ook vaart-dempende maatregelen elders in beide straten zeer op hun plek zijn.
Gevaar door het vallen van boomtakken of bomen bij een harde wind. De stoepen zijn soms te smal. Je kunt daarop niet naast elkaar lopen.
Wij ervaren Haren als een zeer verkeersonvriendelijk dorp. Met name in het centrum en toegangswegen naar het dorp. Er zijn weinig zebrapaden en fietspaden. Doordat automobilisten en fietsers op de meeste plaatsen één weg delen, is het verkeer onoverzichtelijk. Er wordt vaak te hard gereden, soms zelfs niet of nauwelijks (alleen afgeremd) voor zebrapaden. Het 'pleintje' voor de dorpskerk is een goed voorbeeld van een onoverzichtelijk verkeerspunt. Het is onduidelijk waar de weg ophoudt en waar de stoep begint. Er worden gelost door vrachtwagens en verder rijdt het verkeer hard, terwijl er op die plaats ook een gekke knik in de weg zit, en is er bovendien een driesprong.
Figuur 63: Problemen in Haren-dorp
Bovenstaande grafiek in tabel-vorm:
| Enquetewijk | 30 Haren-dorp |
|---|---|
| verkeersveiligheid | 36% |
| geen | 18% |
| parkeren auto's | 15% |
| onderhoud/schoonhouden openbare ruimte | 15% |
| geluidsoverlast | 13% |
| te weinig toezicht / handhaving | 12% |
| eenzaamheid / sociaal isolement | 9% |
| hangjongeren | 9% |
| veiligheid | 7% |
| vandalisme | 5% |
| gebrek aan voorzieningen | 5% |
| criminaliteit | 4% |
| onveilige situaties openbare ruimte | 4% |
| openbaar vervoer | 4% |
| gebrek aan groen | 4% |
| werkloosheid / armoede / schulden | 3% |
| omgang tussen buurtgenoten | 3% |
| onderhoud tuinen en woningen | 3% |
| anders | 3% |
| bereikbaarheid | 2% |
| verslaving | 1% |
| parkeren fietsen | 1% |