25.
Oosterhoogebrug-Ulgersmaborg
Oosterhoogebrug-Ulgersmaborg
Blijmakers
Bewoners in Oosterhoogebrug - Ulgersmaborg benoemen de combinatie van nabijheid van de binnenstad en de rust als grootste blijmakers. Zowel de binnenstad als de natuur (o.a. Kardinge) zijn dichtbij. Verder wordt in het toelichtingsveld genoemd dat het een hechte wijk is met een prettige omgang tussen bewoners.
Figuur 52: Blijmakers in Oosterhoogebrug – Ulgersmaborg
Bovenstaande grafiek in tabel-vorm:
| Enquetewijknaam | 25 Oosterhoogebrug-Ulgersmaborg |
|---|---|
| nabijheid binnenstad | 51% |
| rust | 50% |
| nabijheid natuur/groen | 41% |
| omgang buurtgenoten | 38% |
| groen | 35% |
| nabijheid winkels | 25% |
| levendigheid | 9% |
| nabijheid station/uitvalswegen | 9% |
| nabijheid speelvoorzieningen | 7% |
| nabijheid andere voorzieningen | 6% |
| anders | 4% |
| bebouwing | 3% |
| niets | 1% |
Oosterhogebrug wijk voelt aan als een hechte wijk (met name onder de "oudere" bewoners), voorzieningen zijn goed te bereiken met fiets. Auto of openbaar vervoer minder.
Kardinge voor groen, winkelcentrum Lewenborg en centrum voor winkelen.
We hebben een heel fijne buurt met leuke buurtgenoten die met regelmaat samenkomen bij het veld/spel voorziening die tussen de huizen liggen. Daarnaast dicht bij de ring gelegen dus je bent in no-time de stad uit.
We zijn in een fijne wijk komen wonen, Oosterhoogebrug. Met veel groen en zo in de natuur bij Kardinge. Daarnaast dus zo in de stad.
Problemen
Volgens een derde van de respondenten uit Oosterhoogebrug – Ulgersmaborg zou de verkeersveiligheid als eerste aangepakt moeten worden. Bewoners geven aan dat er vaak te hard gereden wordt, onder andere op een aantal wegen die recent 30 km/h zijn geworden, zoals de Pop Dijkemaweg.
De verkeersveiligheid is niet zo best hier, er zouden meer trottoirs moeten komen, en meer autoluwe wegen.
In de zomer lijken sommige wegen en stoepen wel een grasveld ipv bestrating. Zou fijn zijn als daar iets meer aandacht voor zou zijn.
Wij wonen aan de Pop Dijkemaweg, vorig jaar is het een 30 km zone geworden. Dit is er niet beter op geworden, eerder slechter. Het is een racebaan, gewoon niet leuk meer. En dan heb ik het nog niet eens over het vracht-wagens die door de straat heen scheuren.
Verkeersveiligheid vind ik een groot probleem in de buurt waar ik ben gaan wonen. Helemaal sinds we jonge kinderen hebben. Wat me opvalt is dat mensen geen ge-duld meer lijken te hebben, wel altijd haast. Hierdoor ontstaan onveilige situaties […] Ik zie dit zo vaak gebeuren en erger me aan het gevoel van onveiligheid door de auto's. En wat hebben ze nou eenmaal aan harder rijden, misschien enkele minuten tijdwinst?”
Op doorgaande wegen waar de max. snelheid 30 km is wordt vaak harder gereden en degene die zich er wel aan houdt, wordt hard voorbij gereden soms onder luid getoeter.
Figuur 53: Problemen in Oosterhoogebrug – Ulgersmaborg
Bovenstaande grafiek in tabel-vorm:
| Enquetewijknaam | 25 Oosterhoogebrug-Ulgersmaborg |
|---|---|
| verkeersveiligheid | 32% |
| parkeren auto's | 20% |
| openbaar vervoer | 19% |
| onderhoud/schoonhouden openbare ruimte | 18% |
| geluidsoverlast | 14% |
| te weinig toezicht / handhaving | 10% |
| geen | 9% |
| onderhoud tuinen en woningen | 8% |
| veiligheid | 7% |
| gebrek aan voorzieningen | 7% |
| eenzaamheid / sociaal isolement | 6% |
| criminaliteit | 6% |
| werkloosheid / armoede / schulden | 5% |
| omgang tussen buurtgenoten | 5% |
| hangjongeren | 5% |
| gebrek aan groen | 5% |
| onveilige situaties openbare ruimte | 4% |
| bereikbaarheid | 4% |
| vandalisme | 3% |
| anders | 2% |
| verslaving | 1% |
| parkeren fietsen | 1% |