31.
Oosterhaar
Oosterhaar
Blijmakers
De nabijheid van natuur en groen is de grootste blijmaker volgens bewoners uit Oosterhaar. Ook de rust en nabijheid van winkels worden erg gewaardeerd. De omgang met buurtgenoten scoort relatief laag in vergelijking met de andere buitengebieden.
Figuur 64: Blijmakers in Oosterhaar
Bovenstaande grafiek in tabel-vorm:
| Enquetewijknaam | 31 Oosterhaar |
|---|---|
| nabijheid natuur/groen | 55% |
| rust | 49% |
| nabijheid winkels | 48% |
| omgang buurtgenoten | 36% |
| groen | 34% |
| nabijheid station/uitvalswegen | 28% |
| nabijheid binnenstad | 20% |
| levendigheid | 7% |
| nabijheid speelvoorzieningen | 4% |
| nabijheid andere voorzieningen | 4% |
| bebouwing | 2% |
| anders | 1% |
| niets | 0% |
Oosterhaar fijne, rustige, groene wijk.
We wonen hier vlakbij een mooi natuurgebied waar je een heerlijke wandeling kunt maken.
Ik woon aan de rand van Haren, ben dus zo wandelend in het buitengebied. Fijne buurt voor de kinderen. Leuke winkels op fietsafstand in het dorp.
Positief is dat in de wijk Oosterhaar in Haren een kleine winkelcentrum is met een grote supermarkt. Daarnaast is op korte afstand een medische zorgcentrum gevestigd.
Ik ben blij met mijn dorp, leve de kleinschaligheid!
Problemen
Verkeersveiligheid zou volgens de respondenten uit Oosterhaar als eerste aangepakt moeten worden. Vooral het ontbreken van trottoirs wordt daarbij benoemd. Ook het onderhoud en schoonhouden van de openbare ruimte staat hoog op de lijst.
Veel onregelmatigheden, gaten en heel veel plassen in het asfalt. Ieder jaar worden de gaten en plassen groter.
Het ontbreken van fietspaden in de hele wijk en de kruising Rumerinckhof/ Oosterweg/ Kromme Elleboog.
Zeer onveilige situatie aan de anjerlaan haren. Geen voetpad richting winkels. Mensen dienen over de weg te wandelen. Levensgevaarlijk, maar moet vaak eerst iemand gewond raken voordat gemeente zal ingrijpen.
Verkeersveiligheid rondom CBS De Borg, er worden veel kinderen met de auto gebracht, er wordt door ouders hard gereden,, geen voorrang verleend en op stoepen geparkeerd. Daarnaast wordt er 's avonds gedeald rond-om de school.
Verschillende straten in onze buurt, waaronder die van ons heeft geen stoep. Auto’s parkeren op de loopstroken. [..]. Kinderen en andere voetgangers moeten op straat lopen bij gebrek aan stoep. Zelfs de bus wordt wel eens door onze straat omgeleid en jakkert daar met 25-30 doorheen, volledig onverantwoord. Experts van Crow, VVN en SWOV adviseren en Max van 15 km per uur in straten zonder stoep.
Figuur 65: Problemen in Oosterhaar
Bovenstaande grafiek in tabel-vorm:
| Enquetewijknaam | 31 Oosterhaar |
|---|---|
| verkeersveiligheid | 23% |
| onderhoud/schoonhouden openbare ruimte | 18% |
| geen | 15% |
| eenzaamheid / sociaal isolement | 14% |
| hangjongeren | 12% |
| parkeren auto's | 12% |
| geluidsoverlast | 10% |
| te weinig toezicht / handhaving | 10% |
| onderhoud tuinen en woningen | 9% |
| veiligheid | 8% |
| werkloosheid / armoede / schulden | 7% |
| vandalisme | 6% |
| gebrek aan voorzieningen | 6% |
| onveilige situaties openbare ruimte | 5% |
| openbaar vervoer | 5% |
| gebrek aan groen | 5% |
| omgang tussen buurtgenoten | 4% |
| anders | 3% |
| criminaliteit | 2% |
| bereikbaarheid | 2% |
| verslaving | 1% |
| parkeren fietsen | 1% |