3.
Oosterpoort
Oosterpoort
Blijmakers
De nabijheid van de binnenstad is de meest genoemde blijmaker van de Oosterpoort, gevolgd door de nabijheid van het station en uitvalswegen. Verder valt op dat zowel rust als levendigheid relatief vaak worden genoemd als blijmakers. Ook de omgang tussen buurtgenoten wordt relatief vaak genoemd.
Figuur 8: Blijmakers in de Oosterpoort
Bovenstaande grafiek in tabel-vorm:
| Enquetewijknaam | 03 Oosterpoort |
|---|---|
| nabijheid binnenstad | 77% |
| nabijheid station/uitvalswegen | 42% |
| rust | 41% |
| levendigheid | 35% |
| omgang buurtgenoten | 28% |
| nabijheid winkels | 24% |
| groen | 14% |
| bebouwing | 9% |
| nabijheid natuur/groen | 7% |
| nabijheid andere voorzieningen | 4% |
| nabijheid speelvoorzieningen | 3% |
| anders | 3% |
| niets | 1% |
De Oosterpoort is een dorpje in de stad. Rustig maar leeft altijd. Studenten, stellen, jonge gezinnen en ouderen door elkaar. Dat is heel fijn.
It's close enough to the center to have easy access to everything but far away enough for rest and silence.
De Oosterpoortwijk voelt als een dorp, maar ligt tegen de stad aan. Gemoedelijke sfeer, groen, maar toch op loopafstand van de stad. Heerlijk!
Problemen
De twee meest genoemde problemen die in de Oosterpoort zijn: gebrek aan groen en parkeren van auto’s. Bewoners geven aan dat er weinig groen te vinden is in de wijk en dat de ruimte vooral opgevuld lijkt te worden met parkeerplekken voor auto’s, maar dat de parkeerdruk alsnog erg hoog is. Verder worden geluidsoverlast, parkeren fietsen en de verkeersveiligheid relatief vaak genoemd. Criminaliteit en vandalisme staan opvallend laag in de lijst.
Ik zou graag in de buurt meer groen zien. Dit zou ook kunnen helpen met de hitte in de zomer. Betreft parkeergelegenheid heb ik het idee dat er niet altijd genoeg plek is in de buurt om te parkeren. En aan de Meeuwerderweg staan auto vaak erg dicht op de weg en soms er zelfs op. Dit kan vervelende situaties opleveren als er bijvoorbeeld een bus aankomt.
Auto's rijden soms extreem hard in mijn straat en omdat aan beide kanten auto's geparkeerd staan, kan dit heel gevaarlijke situaties opleveren als auto's en fietsers elkaar tegenkomen omdat er nauwelijks ruimte is om uit te wijken.
Er zijn door de aanleg van de nieuwe ringweg veel parkeerplaatsen verdwenen. De parkeerdruk is hoog.
In de wijk is veel ruimte voor extra groen, bijvoorbeeld nog meer geveltuinen. De geparkeerde autos nemen veel ruimte in beslag. Ik zou het geen enkel punt vinden wanneer dit meer centraal wordt, je dus verder moet lopen voor je auto, maar er daardoor meer ruimte ontstaat voor groen, ontmoetingsplekken etc.
Figuur 9: Problemen in de Oosterpoort
Bovenstaande grafiek in tabel-vorm:
| Enquetewijknaam | 03 Oosterpoort |
|---|---|
| gebrek aan groen | 35% |
| parkeren auto's | 34% |
| geluidsoverlast | 25% |
| parkeren fietsen | 24% |
| verkeersveiligheid | 18% |
| onderhoud/schoonhouden openbare ruimte | 13% |
| eenzaamheid / sociaal isolement | 10% |
| werkloosheid / armoede / schulden | 8% |
| bereikbaarheid | 6% |
| gebrek aan voorzieningen | 6% |
| geen | 5% |
| criminaliteit | 5% |
| veiligheid | 5% |
| openbaar vervoer | 5% |
| onderhoud tuinen en woningen | 5% |
| omgang tussen buurtgenoten | 4% |
| vandalisme | 4% |
| te weinig toezicht / handhaving | 4% |
| hangjongeren | 3% |
| verslaving | 2% |
| onveilige situaties openbare ruimte | 2% |
| anders | 2% |