Introductie
1.1 Inleiding
Onderwijssegregatie is de laatste jaren een belangrijk onderwerp geworden op zowel de landelijke als de gemeentelijke politieke agenda. Een concrete aanleiding daarvoor is de constatering van de Inspectie van het Onderwijs dat er hoge segregatie in Nederland bestaat, met name in de grote steden en dat deze segregatie over de jaren vrij stabiel is gebleven (Inspectie van het Onderwijs, 2020).
Ook in de gemeente Groningen is onderwijssegregatie een belangrijk onderwerp op de politieke agenda. In 2018 bleek uit een rapport van de Inspectie van het Onderwijs (2018) dat segregatie in het basisonderwijs de afgelopen jaren in Groningen, in vergelijking met andere steden, het sterkst is toegenomen. Kinderen van laag- en hoogopgeleide ouders gaan in toenemende mate naar verschillende scholen. Daarnaast gaan veel kinderen buiten hun eigen wijk naar school. De gemeente Groningen vindt het belangrijk om onderwijssegregatie zoveel mogelijk tegen te gaan.
1.2 Doel van het onderzoek
In het kader van deze ontwikkelingen heeft de gemeente Groningen aan Onderzoek, Informatie en Statistiek Groningen (OIS) gevraagd de segregatie in het onderwijs in de gemeente Groningen in kaart te brengen. Van 2022 tot en met 2032 brengt OIS Groningen tweejaarlijks de stand van zaken rondom segregatie in het Groningse basisonderwijs en voortgezet onderwijs in kaart. Het huidige monitorrapport doet verslag van de stand van zaken in schooljaar 2022-2023 en er wordt waar mogelijk een tweejaarlijkse vergelijking gemaakt vanaf schooljaar 2012-2013.