Spring naar inhoud

Literatuurlijst

Andrews, R., et al. (2017). Location matters: Historical racial segregation and intergenerational mobility. Economics Letters, 158, 67-72,

Bakker, J., Denessen, E., Peters, D., & Walraven, G. (2011). International perspectives on countering school segregation. Antwerp/Apeldoorn: Garant

Bolt, G., et al. (2002). Ethnic Segregation in the Netherlands: New Patterns, New Policies? Journal of Economic and Human Geography, 93, 214-220.

Boterman, W. R. (2019). The role of geography in school segregation in the free parental choice context of dutch cities. Urban Studies, 56(15). 3074–3094.

Bovens, M., et al. (2014). Gescheiden werelden? Een verkenning van sociaal-culturele tegenstellingen in Nederland. Den Haag: Sociaal en Cultureel Planbureau en het Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid Den Haag.

Braveman, P.A., et al. (2005). Socioeconomic status in health research: one size does not fit all. JAMA, 294, 2879–2888.

Centraal Bureau voor de Statistiek. (2022). Integratie en Samenleven. Den Haag: CBS.

Cooper, K., Stewart, K. (2021). Does Household Income Affect children’s Outcomes? A Systematic Review of the Evidence. Child Indicators Research,14, 981–1005.

Driessen, G., Sleegers, P., & Smit, F. (2008). The transition from primary to secondary education: Meritocracy and ethnicity. European Sociological Review, 24(4), 527-542.

KBA Nijmegen (2023). Een grijs gebied Onderzoek naar beleidsmaatregelen voor het tegengaan van segregatie in het onderwijs. Monitorrapport 2023. Nijmegen

Lelo, K., et al. (2019). Socio-spatial inequalities and urban transformation. The case of Rome districts. Socio-Economic Planning Sciences, 68, 100696.

Masarik, A.S. & Conger, R.D. (2017). Stress and child development: a review of the family stress model. Current Opinion in Psychology, 13, 85-90.

Muilwijk-Vriend, S., Ter Weel, B. & Webbink, D. (2019). Economische kansen hangen af van de regio waarin kinderen opgroeien. ESB. https://esb.nu/economische-kansen-hangen-af-van-de-regio-waarin-kinderen-opgroeien/

Musterd, S. (2005). Social and ethnic segregation in Europe: Levels, causes, and effects. Journal of Urban Affairs, 27(3), 331–348.

Inspectie van het Onderwijs. (2018). De Staat van het Onderwijs 2018. Den Haag: Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap.

Inspectie van het Onderwijs. (2019). De Staat van het Onderwijs 2019. Den Haag: Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap.

Inspectie van het Onderwijs. (2020). De Staat van het Onderwijs 2020. Den Haag: Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap.

Onderzoek en Business Intelligence Rotterdam (2020). Segregatiemonitor primair onderwijs 2019/’20, Rotterdam: Gemeente Rotterdam.

Onderzoek, Informatie en Statistiek Amsterdam (2020). Segregatiemonitor primair onderwijs 2019/’20, Amsterdam: Gemeente Amsterdam OIS.

Ponds, R., M. Middeldorp, C. Tempelman en S. Vriend (2018). Kansen bekeken. Utrecht: Atlas voor gemeenten

Uitermark, J. (2003). ‘Social mixing’ and the management of disadvantaged neighbourhoods: The Dutch policy of urban restructuring revisited. Urban Studies, 40, 531-549.